Dertig procent van alle bekeuringen voor te hard rijden in het verkeer worden elk jaar uitgedeeld op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Dat blijkt uit onderzoek van De Volkskrant vanochtend op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Ongeveer 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelweg werden in 2014 bij de trajectcontrole op de A2 bij punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen geïncasseerd. Deze snelheidsboetes zijn goed voor een bedrag van 48 miljoen euro.
Op het traject Utrecht-Amsterdam kregen in 2014 989.000 automobilisten een boete voor te hard rijden. Bij Vinkeveen/Baambrugge werden vorig jaar ruim half miljoen automobilisten op de bon geslingerd, een gemiddelde van ongeveer een automobilist per minuut. Door dit hoge aantal blijft het traject de ‘melkkoe van de overheid’.
Rijkswaterstaat zegt niet te weten hoe het komt dat automobilisten ondanks de waarschuwingen toch te hard rijden op de A2. Om de kilometer staat een hectometerpaaltje met de aanbevolen snelheid en er zijn meerdere borden geplaatst met de melding dat het om een trajectcontrole gaat. “Je kunt borden plaatsen tot je een ons weegt, als mensen daar lak aan hebben heeft het geen zin,” aldus een woordvoerder tegen de krant.
10 Reacties
ReagerenGoed zo, aanpakken dat tuig. Iedereen is crimineel.
Linksch Nederland graait en knijpt graag!
@jiri: Trajectcontrole = links? Verdomd interessant standpunt. Verdient overigens wel wat toelichting, dus vooruit met de geit!
Prima, het staat duidelijk aangeven.Deze inkomsten kunnen dan bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in beter rail stad spoor in Utrecht.
Harder rijden heeft ook geen zin, het scheelt op de 20 km maar enkele minuten, ofwel een paar stoplichten tegen in de stad..
Kwalijk is dat er op de A27 oost ring geen bekeuringen worden gedaan want het race gedrag neemt toe vanwege nutteloze snelheid’s borden..Hoe lager de snelheid rond de grote steden, hoe minder vervuiling wij in ademen. Per etmaal passeren er bijn 1 miljoen voertuigen de Ring van Utrecht…
@Freddy: Naïef. Dit geld wordt gebruikt om gaten in de begroting te dichten.
Mooi, aanpakken dat scum!
“Rijkswaterstaat zegt niet te weten hoe het komt dat automobilisten ondanks de waarschuwingen toch te hard rijden op de A2.” Die weg ziet eruit als een landingsbaan waar een Boeing 747 nog dwars op de rijrichting zou kunnen landen, hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die te hard rijden, hè Rijkswaterstaat?
Prima, zo verdient die weg zichzelf binnen enkele jaren weer terug. En dit heeft niets met graaien van doen: niet alleen de maximale snelheid staat overal aangegeven, er wordt zelfs gewaarschuwd voor snelheidscontroles. Daarnaast is het algemeen bekend dat daar streng op de snelheid wordt gecontroleerd. Wanneer iemand er desondanks voor kiest dan nog te hard te rijden kan je niet aankomen met het de beschuldiging dat de overheid en/of Rijkswaterstaat aan het graaien is.
Gewoon je TomTom aanzetten. Weet je precies waar de controles beginnen en eindigen. Hup, cruisecontrol erop en lekker op je gemakje doorkachelen. Zonder vervelende kosten.
Het bedrag wat anderen kennelijk aan boetes uitgeven besteed ik lekker aan mijn TomTom LIVE abonnement met flitsers en kaartupdates. En dan hou ik waarschijnlijk nog royaal geld over.
Het graaien zit ‘m in het feit dat links Nederland 100km/u toestaat op een 5-baans vliegtuiglandingsbaan, terwijl op krappere en kleinere snelwegen elders in den lande 130km/u wordt toegestaan. En waarom kan dat op de A2 niet? Omdat al die grachtengordel linkse graaiers in Nigtevecht, Vinkeveen, Breukelen etc. wonen. Gevlucht uit dat verlepte amsterdam, komen ze ineens de sfeer bij ons verzieken met hun wereldvreemde denkbeelden.