De Weense ‘spitstram’ wordt de komende weken vervangen door moderne gele trams. Dit is een direct gevolg van het feit dat een van de onderstations (waar de elektriciteit verdeeld wordt) momenteel buiten dienst is vanwege reparatiewerkzaamheden.
Dit liet het Bestuur Regio Utrecht (BRU) afgelopen weekend weten. Om goed aan te sluiten bij het verwachtingspatroon van overige verkeersdeelnemers, stopt de gele tram bij elke halte langs het tracé Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein.
Weense tram
De Weense tram kent een hoger stroomverbruik dan een reguliere sneltram. Nu vanwege de kou de verwarming hoog staat, levert dat problemen op. Het onderstation aan de Doorslag (waar medio december brand uitbrak) is naar verwachting begin maart weer in bedrijf. Dan zullen ook de Weense trams weer in het straatbeeld verschijnen.
3 Reacties
ReagerenJa ja, die Weense trams toch …. Men kan zich afvragen hoe het mogelijk is dat daar überhaupt (Weens woord ?) aan begonnen is …. ? Perrons verhogen, meer stroom verbruik, aparte opleidingen, etc.
Maar, hoe “modern” zijn die gele trams eigenlijk? Zijn die behalve overgeschilderd ook gemoderniseerd … o.a op stroomverbruik e.d. ?
Wat knullig allemaal. Weense trams zijn net zo oud als de normale trams op die route. Eerst is er door de BRU tot 3 miljoen aan veranderd. Toen konden ze door slijtage aan rails en wielen niet meer rijden. En nu niet rijden door hoog stroomverbruik. Hoe lang kan je stuntelen als BRU. Trouwens deze Weense trams hebben in hun vorige werkterrein wel bewezen hoe het in de winter moet. BRU vergelijk ik als de Fyra, niet capabel
Prachtig deze trams, en nieuw is niet altijd beter. Goed onderhouden en eventueel wat techniek vervangen wel. Waar zijn deze trams heen? Ik mis ze. En het idee van de sneltram ook. Sla alsjeblieft wat haltes over waar mogelijk..