Een paar weken geleden was ik in de Ahr, een wijnstreek in Duitsland, ongeveer twee uur rijden vanaf Utrecht.. Ik bezocht er wijnhuizen om wijnen te proeven en er een recensie over te schrijven voor een website van vrienden. Vooraf had een – in Duitsland geboren – vriend me voor gek verklaard: ‘Oh, je gaat een weekend slechte zoete rode wijn drinken. .’ was zijn cynische commentaar.
Gelukkig kwam zijn voorspelling niet uit. Er is een wijnrevolutie gaande in ons buurland. In Frankrijk cultiveren de wijnboeren de traditionele methoden en gewoonten. Daardoor verandert er weinig. Een idee achter innovatie is dat als jij niets verandert – en de ander wel – je op een gegeven moment achterop raakt. En dus niet meer concurrerend bent. Dat is precies wat er tussen Frankrijk en Duitsland gebeurt. Want niet alleen in de Ahr, maar ook in de Moezel, de Nahe en de Rheingau experimenteren wijnboeren om betere kwaliteitswijnen te maken. Dit uitproberen leidt ertoe dat deze boeren steeds beter worden en prestigieuze prijzen winnen.
Hoe het ging: Zo’n 15 jaar geleden besloot een aantal mannen en vrouwen dat zij kwaliteitswijnen wilden maken, in plaats van het goedkope sap wat zij tot dan toe produceerden. Zij experimenteerden met veel plezier; zij plantten nieuwe ranken, snoeiden de takken anders, en probeerden nieuwe druivenrassen en combinaties uit. Daarnaast wisselden zij kennis uit. In eerste instantie met elkaar. En later ook via het Duitse wijnuniversiteit Geisenheim.
In de Ahr hoorde ik meerdere keren hoe de net afgestudeerde wijnboeren van hun ouders de ruimte krijgen om hun eerste wijn op de markt te brengen. Het enthousiasme en de openheid straalt van deze jongeren af als het om wijn gaat.. Gezamenlijk ondernemen zij; ze experimenteren met 11 (!) huizen om een nieuwe wijn te maken, of organiseren een ‘Absolut Wine’ evenement om Duitse wijnen onder jongeren te promoten. En met grafisch ontwerpers worden nieuwe etiketten bedacht. De lust tot experimenteren, de openheid om kennis te delen en het enthousiasme voor het product brengt vernieuwing in de Ahr.
In Utrecht kom ik de laatste tijd veel van deze enthousiaste mensen tegen die een beeld hebben over hoe de toekomst eruit zou moeten zien als het gaat om ondernemen in Utrecht. Midden november organiseer ik – met anderen – een Startup Weekend.. Deelnemers pitchen er hun idee op vrijdag. Ze vormen teams van mensen met uiteenlopende kennis en ontwikkelen vervolgens prototypen, business cases en een presentatie. 54 uur later pitchen zij opnieuw, maar nu voor een jury van potentiële investeerders.
Voor dit evenement zijn partners nodig, uit de ondernemende, interactieve media en gaming-hoek, want dat is onze focus. En die zijn er in Utrecht. Allemaal gaan zij voor experimenteren, ondernemen, en doen! Ik dompel me onder in deze ondernemerswereld en ben verrast door de snelheid, het enthousiasme, de experimenteerlust en de slimme connecties met de hogescholen. Ik zie veel parallellen met de prijswinnende wijnboeren. Dus met enige vasthoudendheid moet dat wel goedkomen.
En mijn Duitse vriend? Die kreeg een fles rode wijn van me. Hij sms-te een week later ‘By the way, die Duitse wijn: Himmlisch!’ Laten we alvast toasten op de ondernemers die voortkomen uit het Startup Weekend Utrecht.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.