Fietschaos binnenstad eist slachtoffers | De Utrechtse Internet Courant Fietschaos binnenstad eist slachtoffers | De Utrechtse Internet Courant

Fietschaos binnenstad eist slachtoffers

Fietschaos binnenstad eist slachtoffers

Grote steden in Nederland lijken er, naast het dagelijkse fileleed, een probleem bij te hebben gekregen, fietschaos. Dat stelt Julien Althuisius in een artikel op depers.nl. In Utrecht bijvoorbeeld rijden dagelijks 90.000 fietsers van en naar de binnenstad. Het kost de gemeente Utrecht heel wat werk om al dat fietsverkeer in goede banen te leiden. Maar de fietser zelf mag zich ook wel eens gaan gedragen, volgens Althuisius.

Op zich moet het stijgende aantal fietsers als een positieve ontwikkeling worden gezien, want meer mensen op de fiets betekent minder mensen in de auto. Maar er zit ook een minder leuke kant aan de stijging. Zo steeg tussen 2005 en 2009 het aantal ziekenhuisopnamen als gevolg van fietsongevallen met 46 procent. Per jaar komen zo’n 71.000 mensen op de spoedeisende hulp terecht door een fietsongeluk. In de grote steden is er tijdens de ochtend- en avondspits zelfs sprake van heuse fietsfiles. Gemeentes doen er van alles aan om het fietsers zo makkelijk mogelijk te maken. Zo blijkt uit het Utrechtse ‘ambitiedocument’, dat de stad dé fiets- en ov-stad van Nederland moet worden. Ook steden als Tilburg, Amsterdam en Den Haag hebben ambities op dat vlak. Alle plannen en voorzieningen ten spijt blijft het dikwijls een complete chaos tijdens de ochtend en avondspits. Volgens Althuisius is dat deels te wijten aan het gedrag van fietsers zelf. Hij nam in zijn bericht daarom vijf geboden op voor de moderne fietser: scherp blijven, normaal doen, elkaar de ruimte geven, je snelheid aanpassen en je bakfiets verkopen.

Wout van Veen advocaten uit Utrecht ziet wel brood in de fietschaos in de Utrechtse binnenstad. Het advocatenkantoor helpt verkeersslachtoffers om (financiële) schade terug te vorderen. De situatie is, zo verklaarde het kantoor eerder in een bericht op dichtbij.nl, namelijk zo verwarrend, gevaarlijk en slecht aangegeven, dat de gemeente aansprakelijk kan zijn voor de schade bij een botsing of valpartij. Het kantoor vindt dan ook dat het de gemeente zou sieren als ze veel meer aandacht besteedt aan het voorkomen van gevaarlijke plekken en situaties. Als er niks verandert zijn er meer slachtoffers te verwachten.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).