De filedruk rond Utrecht is het afgelopen jaar met 35 procent toegenomen, zo blijkt uit cijfers van de ANWB. De ANWB verwacht dat de files de komende jaren alleen maar langer zullen worden.
De economische groei in Nederland resulteert in meer verkeer op de weg, zo rekende de verkeersinformatiedienst uit. “Na een jarenlange daling zien we de sinds het voorjaar van 2014 het aantal files weer toenemen. Niet alleen in de Randstad maar ook in de andere delen van het land groeit de verkeershinder.”
Op wegen waar extra rijstroken zijn aangelegd neemt het oponthoud wel af maar de totale vertraging door files neemt weer toe. In de ochtendspits stond er in het afgelopen jaar in het hele land 16 procent meer file, overdag circa 12 procent en in de avondspits zelfs 29 procent meer. Ook de filedruk op de grote knelpunten is flink gestegen.
Als oplossing kijkt de ANWB naar flexwerken. “Spreiding van het verkeersaanbod is de beste manier om het fileprobleem tijdens de spits tegen te gaan. De vraag is in hoeverre werkgevers en werknemers mogelijkheden vinden om met aangepaste werktijden en technologische oplossingen hieraan bij te dragen.”
In de top-10 van drukste filepunten van het land staan onder andere de stukken tussen Utrecht en Breda op de A27, op deze weg is ook het stuk tussen Utrecht en Almere filegevoelig. De A12 tussen Utrecht en Arnhem en op de A2 richting Den Bosch zijn ook veel belast met file’s.
20 Reacties
ReagerenTsja. En ondertussen Groenlinks de verbreding van de A27 bij Amelisweerd maar tegen willen houden en dan teglijkertijd ook nog het verkeer uit de stadsring naar de snelwegen willen verbannen. #Utrechtonbereikbaar
Mijn idee. De aanstaande verbouwing van ‘t Goylaan gaat dit alleen maar verergeren.
Jammer, mensen gaan de stad links laten liggen.
Doorgaan met wegen verbreden is geen oplossing, die staan binnen de kortste keren weer vol (zie A2).
Enige oplossing is om de auto uit te komen. Kom op @Johan en @Jeroen, jullie kúnnen het!!
Den hele stad ligt al (groen) Links! Ze slopen de economie voor hun groene idealen!
Komt eerder door het nieuwe beleid van V&W: ondanks de brede vluchtstroken bij elke [pechgeval een weg afzetten met een rode x en 5 man support.
De stad links laten liggen? Gelukkig is de stad op meer manieren bereikbaar! #neemtochdefiets #pakeensdetreinvoordeverandering
De oplossing is natuurlijk mensen dichterbij hun werk laten wonen. Tuurlijk zijn er bijzondere banen waarvoor niet iedereen geschikt is, maar het is natuurlijk een rare zaak om een secretaresse aan te nemen die 50 km verder woont. Gemeente: geef een incentive aan bedrijven die mensen uit de buurt aannemen en bedrijven: “Bij gelijke geschiktheid geven we de voorkeur aan een stadsgenoot”.
In innige samenwerking zetten Melanie Schultz van Haegen en Lot van Hooijdonk hun plannen om van Utrecht weer de meest onbereikbare stad van Nederland te maken door.
Melanie is de minister die wel heel snel wil rijden, 130 in de gloria, maar die nauwelijks meer investeert in de snelwegcapaciteit. Met die 130 heeft ze ten minste nog een veer die ze zich op de hoed kan zetten, denkt ze, voor Nederland is haar beleid een ramp.
Ondertussen kiepert Lot Utrechters die van de ene wijk naar de andere willen rijden de snelweg op. Daartoe zet zij straks op de binnenstedelijke ringweg om de 100 m. een stoplicht dat voor auto´s gehoorzaam aan Lot, op rood staat.
Met de kerst reed ik van de Pauluskerk (Tuindorp) naar het AZC (Kanaleneiland). Via de binnenstedelijke rondweg is dat 6,5 km.
De straks verplichte ´Lot´ route via de zuid bedraagt 17,5 km, en de het ´Lot´ alternatief via de Noordelijke randweg 19,6 km. Tel uit je milieuwinst!
De dames dansen samen de tango. Met de blik op het oneindige flitsen zij over de vloer. Ondertussen sturen zij de Utrechtse mobiliteit richting klompendans.
@Willem:
Ik zit niet (meer) in de auto. Maar ik ben ook niet naief. Niet voor iedereen is dit een optie. Zie jij de loodgieter al met de bus gaan?
@Toine Goossens: pak de fiets eens! Echt, we hebben een prachtige stad om te fietsen en het is ook nog eens goed voor je gezondheid. En je humeur, want die kan ook wel een oppepper gebruiken
Ik weet nu wat de uitdrukking “van Lotje getikt” echt betekend
Prettige jaarwisseling allen
@ willem. Ik ben binnenstadbewoner en gebruik geen auto meer.
@ sarah. En een fiets gebruik ik ook nauwelijks. Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel te voet afkan. Hoef ik ook geen bijdrage te leveren aan de fietsersterreur.
@ alle Groenlinkse autopestadepten: er is een jullie hobby overstijgend belang. Namelijk dat een levendige en economisch welvarende stad simpelweg bereikbaar moet zijn. En die bereikbaarheid is de laatste jaren dramatisch verslechterd en zal met alle nu voorliggende verkeerspestmaatregelen alleen maar verder verstoord worden
@ Sarah,
Hoe doe jij dat als je vijf mensen vervoert? Kan ik nog wel wat van leren.
En hoe breng je 300 kg. ingezameld voedsel naar de voedselbank?
Heb je wel eens fragiele ouderen op je fiets vervoerd?
De fiets als het kan, maar de auto als het moet. En dat is veel vaker dan je denkt Sarah! Probeer eens inclusief te denken, Sarah, daar wordt de wereld echt beter van. Adam en Eva waren ook niet alleen
Ach gossie, daar zijn ze hoor, de verongelijkte reacties….
Hoe moet dat dan met ritjes voor de voedselbank, gehandicaptenvervoer, fragiele ouderen…?
Waar het om gaat is dat 90% van de autoritjes prima ook met de fiets, ov of te voet kan. Niemand zal hier gaan beweren dat ouderen nu niet meer vervoerd mogen worden, maar dom autoverkeer de stad in omdat iemand te lui is om te fietsen, en dan vervolgens een half uur in de file staar voor een plekje in de Springweggarage, dat kan natuurlijk ècht niet meer.
Over inclusief denken gesproken: die gore auto’s zijn heel slecht voor mijn longen, en die van mijn kinderen meneer @toine goossens!
Mevrouw Sarah, met een fundamentalo als u valt niet te discussiëren. Ik zou zeggen, pak uzelf en uw kinderen op, verhuis naar Lauwersoog en geniet van de zuivere lucht aldaar. Dan hebben wij in onze fijne stad waarin de lucht misschien een ietsiepietsie, een heeeel klein ietsietsiepietsie, minder schoon is dan daar in het hoge noorden geen last meer van uw verstikkende denkbeelden. En leven wij hier in onze mooie levendige stad nog heeeeel lang en errug gelukkig.
Me dunkt dat Sarah wel een punt heeft: het toegenomen verkeer en de filedruk zal niet komen door de massale ritjes van de voedselbank en het ouderenvervoer. Er zal echt iets moeten veranderen in de hoofden van mensen om Romeinse en Milanese toestanden te voorkomen in NL.
@Sarah
90%, dat is nogal een statement. Heb jij ook betrouwbare bronnen voor dit getal? Anders zou ik dit niet zomaar durven roepen.
En nog steeds lopen we achter met openbaar vervoer. Een tramlijn naar Vianen, een tramlijn naar Leidsche Rijn, de tramlijn naar de Uithof die 10 jaar te laat komt.
Kortom de politiek spant paard achter de wagen.
Kijk maar naar andere steden in Nederland en Duitsland waar een omvangrijk railnetwerk in de regio is.
Lot/Groenlinks kan per definitie geen files veroorzaken en als beleid er al in bijdraagt dan kan dat nooit een stijging van 35% veroorzaken. De nare realiteit is: de file dat ben jij. Er wordt alleen maar naar anderen gewezen voor oplossingen: bredere wegen en meer wegen. Wanneer neemt de automobilist de verantwoordelijkheid om minder te rijden en de stad bereikbaar te houden voor mede-weggebruikers? Welke verantwoordelijkheid heb jij voor de gezondheid van anderen?
We wonen in het logistieke hart van Nederland en daarbij ook nog eens in een snelgroeiende agglomeratie. Op een gegeven moment ga je tegen fysieke grenzen aanlopen. Dat is de realiteit waar we nu zitten. Het zwart-witte gebash op Lot/Groenlinks is een rookgordijn om niet over deze issues te praten. Zeg het maar wat we moeten doen jongens?
@johan: hahahaha ik laat me toch niet m’n geboortestadje uit jagen door reactionaire dieselautorijdende mannen van middelbare leeftijd! Ga ff lekker zelf in Almere of Lelystad wonen, kan je lekker door de polder scheuren!