Geen zwarte piet op 42 openbare basisscholen in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Geen zwarte piet op 42 openbare basisscholen in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Geen zwarte piet op 42 openbare basisscholen in Utrecht

Geen zwarte piet op 42 openbare basisscholen in Utrecht
De 42 Openbare basisscholen in de stad Utrecht vieren voortaan het Sinterklaasfeest zonder zwarte piet. Alleen op deze manier is het mogelijk recht te doen aan de uitgangspunten van openbaar onderwijs en nemen de scholen hun verantwoordelijkheid in de opvoeding van jonge kinderen, zo stelt de Stichting openbaar Primair Onderwijs (SPO) Utrecht.

De 42 Openbare basisscholen in de stad Utrecht vieren voortaan het Sinterklaasfeest zonder zwarte piet. Alleen op deze manier is het mogelijk recht te doen aan de uitgangspunten van openbaar onderwijs en nemen de scholen hun verantwoordelijkheid in de opvoeding van jonge kinderen, zo stelt de Stichting openbaar Primair Onderwijs (SPO) Utrecht.

Het bestuur van SPO Utrecht heeft dit samen met de schooldirecteuren besloten. Belangrijk uitgangspunt van het openbaar primair onderwijs in Utrecht is dat iedereen gelijkwaardig is. “Concreet betekent dit, dat in de scholen van SPO Utrecht geen discriminatie plaatsvindt op grond van levensovertuiging, etnische afkomst, sekse, geaardheid, politieke overtuiging, uiterlijk of andere kenmerken. De figuur van Zwarte Piet heeft echter racistische aspecten. Dit blijkt ook uit recente uitspraken van het College van de Rechten van de Mens, de Rechtbank Amsterdam en de mensenrechtenwerkgroep van de Verenigde Naties,” zeggen Thea Meijer en Eric van Dorp van het college van bestuur van SPO Utrecht.

De SPO wil geen onderscheid tussen personen op openbare basisscholen. “Het onderwijs heeft een verantwoordelijke rol in de opvoeding van jonge kinderen. Binnen de scholen van SPO Utrecht gaan we respectvol en zonder onderscheid des persoons met elkaar om. Wij willen niet dat kinderen zich gekwetst voelen door ons onderwijsaanbod. We zoeken naar een respectvolle manier om het Sinterklaasfeest op school te vieren. Daarom is afgesproken om de figuur Zwarte Piet uit het onderwijsaanbod en uit de viering op school te schrappen.”

Elke SPO-school gaat binnen de kaders van dit beleid, het Sinterklaasfeest op eigen wijze invullen, in overleg met de oudercommissie.

Eerder spraken de schoolbesturen in Den Haag met elkaar af om voortaan te gaan voor een neutrale Piet, eentje zonder discriminerende kenmerken. Ook op openbare scholen in Rotterdam is de klassieke Zwarte Piet niet meer welkom.

101 Reacties

Reageren
  1. dienmeibos

    Het is een kwestie van tijd en het sinterklaasfeest behoort tot het verleden en dan vieren we allemaal gezellig haloween en pakjes onder de kerstboom of suikerfeest. Elke herinnering aan de slavernij moet worden gewist zo goed dat we straks niet meer weten dat we fout zijn geweest in het verleden.

  2. Utrechter

    1 april valt wel erg vroeg dit naar – je gaat toch niet menen dat dit serieus is?

  3. Bill

    Absurd dat een paar schreeuwlelijkerds dit erdoor hebben gedrukt en de SPO Utrecht hiervoor zwicht, een ruggengraat van niets…!! En dat terwijl een meerderheid van de Nederlandse bevolking voor Zwarte Piet is..!

  4. Pierre

    Heel goed nieuws dit.

    Anderzijds zit het racisme in Nederland zo diep dat je bijna het gevoel hebt dat het geen reet uitmaakt. Een blik op DUIC of GeenStijl is genoeg om alle hoop op een normale, gelijkwaardige samenleving te verliezen.

  5. Aimée

    Grappig is dat volwassenen zo hechten aan de invulling van het Sinterklaasfeest, terwijl kinderen daar totaal niet mee bezig zijn. Je kan ze toch alles op de mouw spelden? Met of zonder pieten. Dan zijn er nu geen pieten meer, klaar. Sinterklaas komt op school en deelt cadeautjes uit, klaar.
    Sinterklaas is in de loop der tijden altijd aan verandering onderhevig geweest, beweeg toch een beetje mee en doe niet zo ingewikkeld. Het is een feest voor alle kinderen. Geen één uitgezonderd.

  6. Cristin

    Kom in verzet anders gaan ze straks nog het Suikerfeest vieren in Nederland. Dit pikken wij toch niet!!!!!!

  7. Jiri

    @Pierre
    Racisme zit in je bovenkamer, calimero. Het is geen issue bij Zwarte Piet. Het wordt het wel door het vervelende geschreeuw van een paar lieden met een minderwaardigheidscomplex, die het verzieken voor de rest. GeenStijl heeft hierdoor een voedingsbodem. En wat mij betreft een terechte. This is going out of hand….

  8. RobH

    @Cristin (30 SEPTEMBER 2015 OM 10:51)

    Spreek AUB voor jezelf.

  9. Jeroen

    Kom, kom, er moet toch best een groep vrijwilligers te vinden zijn die een mobiele Pietenbrigade vormt om de schoolkinderen van strooigoed te voorzien? Want wie strooit er op de scholen zonder Piet? Dat is toch het leukste van die hele ouwe grijze knar die langskomt met z’n boek?

  10. tjark reininga

    en wanneer gaan we rekening houden met de Rooms-Katholieke herkomst van de schijnheilige Sint? hij is niet alleen een exponent van religieuze discriminatie, maar kan ook geen vrouw zijn. en wat te denken van de beschuldigingen van pedoseksuele handelingen van (m.n. RK)geestelijken?

    juist het verschijnen van deze schijnheilige met zijn ‘knechten’ kan op scholen een goede aanleiding zijn zaken als slavernij, discriminatie en seksuele geaardheid op een logisch moment aan de orde te stellen.

  11. kees van oosten

    Een prima beslissing. Heel goed.

  12. Michael

    Ongelofelijk !!!!
    Iedereen maar dan ook iedereen ziet hier niets maar dan ook niets racistisch in, durf toch een keer nee tegen opruiers te zeggen

  13. Eddy

    ik wordt echt heel verdrietig van dit soort berichten en vraag me af wat er toch aan de hand is in ons land.
    Een minister-president had ooit al eens opmerkingen over normen en waarden. Nog steeds actueel om in onze samenleving te weten waar je aan toe bent samen met je landgenoten. Ik schaam me voor zo’n opstelling van het SPO, zo slap en zwak. Nee eigenlijk moeten de collegeleden zich schamen dat ze zo toegeven aan het geschreeuw en hetzevorming van en door een paar niet begrijpende buitenstaanders. Help help help, we ‘ verzuipen’ door te veel zwakke plekken in de ‘dijken’.

  14. Joop

    Ik vind het schande om zon leuk kinderfeest van heel veel jaren door een paar mensen vergald wordt door met dingen die vroeger gebeurd zijn ,en hier zo gek zijn om er in mee te gegaan schande Nederlanders wordt is wakker en pikt niet alles meer Nu is het Sinterklaas met zwarte lieten gezeur is de volgende de kerstman

  15. Paul G.

    SPO……pfffff….stelletje gevulde koeken !

  16. Joris Louwes

    Ik ben blank.
    Ik heb nooit de link gelegd tussen Zwarte Piet en mensen afkomstig uit Afrika.
    Ik heb ook geen idee wat het betekend om gediscrimineerd te worden.
    Ik vind het daarom ook geen probleem wanneer Zwarte Piet vervangen wordt.
    Ik ben verbaasd over de mensen, die nooit racisme aan den lijve hebben ondervonden, die vinden dat zij daar wél een oordeel over kunnen vellen.

    Het Sinterklaasfeest wordt er echt niet minder door. Het is een kinderfeest en dat blijft het.

  17. Wim Vreeswijk

    Over ons ‘slavernijverleden van een paar honderd jaar geleden’ gesproken. Laten we dat nou anno 2015 eens een keer afsluiten wat mogelijk door onze over-over-over-over-grootvaders ooit al of niet ooit is gedaan. Daar kun je onze achter-achter-achterkleinkinderen niet steeds voor de dupe laten zijn. Laten we svp een beetje actueel bij de les blijven en gewoon gaan benadrukken wat er nu hedentendage allemaal aangericht wordt in de Arabische landen qua slavernij, onderdrukking, sadisme, pedofilie en uitbuiting. Het is dan ook buitengewoon laf om hier kleine kinderen de dupe van laten worden!!

  18. peewee

    Het is te belachelijk voor woorden dat de kinderen Zwarte Piet word onthouden Ivm slavernij waar de kleine kinderen niets van snappen om dat sommige gekleurde mensen zich aan gevallen voelen.
    Laat deze mensen zich elders vestigen als je er niet mee kan leven maar verpest dit niet voor kleine kinderen.

  19. Ronald

    Dus hiermee wordt eigenlijk toegegeven dat we allemaal jarenlang racisistisch zijn geweest…
    Het label racisme heeft dus niets te maken met wat je doet, maar simpelweg of iemand het label op je plakt.

  20. Ed

    Over discriminatie gesproken…., de kinderen van islamitische afkomst krijgen vrij met het suikerfeest en de niet islamitische kinderen moeten gewoon naar school. Terwijl de islamitische kinderen ook vrij krijgen met kerst wat zij niet vieren. Ik voel me zwaar gediscrimineerd. Tevens voel ik me gediscrimineerd omdat ik niet mijn eigen cultuur mag beleven in het land van mijn afkomst.

  21. Peter Scheer

    Hoe kunnen wij protesteren tegen dit besluit?

  22. Qlife47

    Zwarte Sint en witte Piet zou leuke omkering zijn. De ultieme
    “mea culpa” voor ons verleden..en zou weer wat humor terugbrengen. Hoorde pas een verhaal over iemand die 20 jaar met veel plezier, zonder enige racistische gedachte, voor Zwarte Piet had gespeeld en van één van de hardcore strijders te horen kreeg dat hij alsnog daarvoor zijn excuses moest aanbieden.
    Niet meer relevante tradities verdwijnen vanzelf als er consensus is, maar zelden door nieuwe staatsvoorschriften. Helaas zal een vliegende-pieten-brigade wel wat beveiliging moeten regelen.
    Maar een flashmob (Strooimob) zou wellicht een leuke vorm van verzet zijn. Of een referendum misschien?

  23. Hans Oudwijk

    citaat schoolbobo: ‘Concreet betekent dit, dat in de scholen van SPO Utrecht geen discriminatie plaatsvindt op grond van levensovertuiging, etnische afkomst, sekse, geaardheid, politieke overtuiging, uiterlijk of andere kenmerken.”

    Oh joh? Begrijp ik hieruit dat ik binnenkort niet meer walgend moet aanzien hoe er steeds meer, vaak pre puberale, meisjes rondlopen die zwaar toegedekt zijn met een zwarte – salafistische – hoofddoek.

    Daarmee onderscheiden zij zich, verplicht door ouders en sociale druk, op een tamelijk obstinate wijze van de kinderen die een andere of geen religie aanhangen.
    Discriminatie van kinderen onderling in de meest opdringende en verachtelijke uitingsvorm. Kindermishandeling zelfs, dunkt mij.

  24. Jan

    Sinterklaas en zwarte Piet is een toneelstukje dat een keer per jaar wordt opgevoerd voor kinderen en mensen verkleden zich en blanke man wordt zwart geschminkt meer is het niet !!!!!!
    Wat er nu allemaal wordt bijgehaald wat een onzin!!!! boter op jullie hoofden! anders kan je opera’s toneelstukken, balletten, schilderijen etc. ook gaan veranderen !

  25. Toine Goossens

    Ik ken maar een zwarte Piet die hier voordeel aan heeft. Die woont in Paramaribo, en lacht daar in zijn vuistje hoe hij in Suriname een lange neus trekt naar het land dat hem wegens criminaliteit en een staatsgreep wilde vervolgen en veroordelen.

    Nou hij heeft ons aardig klem. De regering liet het aan de Nederlanders zelf over om het in te vullen, maar de openbare scholen willen geen zwarte handen maken aan een vuile Piet. Bang dat er ouders met advocaten voor de deur komen staan en dat zij dan in het openbaar kleur moeten bekennen.

    Wat, wij zijn een samenleving die op christelijke grondslagen, moraal en cultuur met typisch Nederlandse trekjes, is gebaseerd. Openbare scholen nemen daar afstand van, kan hun niks meer verweten worden. En als niemand je wat kan verwijten, nou dan hoor je toch bij de GOEDEN?

    Openbare kinderen gaan straks ook op iedere christelijke feestdag naar school. Er zullen best wel ouders zijn die niks met christendom hebben, daar zijn we dan veilig voor.
    Tja, geen cadeautjes meer hé, we moeten wel consequent zijn. En niet meer op 2e paas- en 2e pinksterdag massaal friet eten bij Ikea.

    De openbare scholen zijn ONAFHANKELIJK!

  26. sientje

    het word tijd dat nederland de grenzen dichtgooid dan hebben we ook ge gezeur over racisme en kunnen wij gewoon de feestdagen vieren zoals wij dat willen en mee opgegroeid zijn.Zwarte Piet heet niet voor niks zo hij is zwart en moet zwart blijven

  27. Peter Utrecht

    Wat een bekrompen geesten zijn er ook hier op het lezersforum van DUIC. Hilarisch en triest tegelijk.

  28. Peter Utrecht

    Veel mensen vinden zich hier op en top Nederlander en maken zich hevig zorgen over de stoomboot, terwijl ze zich eerder zouden moeten richten op ‘t kofschip. Mijn hemel: als je Nederland en de eigen cultuur zo belangrijk vindt, waarom dan al die spellingfouten? ‘De grenzen dichtgooid’? De gemiddelde Nieuwe Nederlander kan beter spellen dan de meesten hier op DUIC. Welke waarden probeer je eigenlijk te beschermen als je zelf niet eens correct Nederlands kunt spreken en schrijven? En dat geldt voor 90% van de inzenders hier…

  29. Van Kouwenhoven

    @Peter
    Bekrompen? Bekrompen omdat je je senang voelt met je eigen cultuur in identiteit? Bekrompen omdat je door deze hele kwestie anders bent gaan denken over calimero’s? Bekrompen omdat je je mening geeft? Bekrompen om dat Zwarte Piet geen moer met racisme te maken heeft?
    Bukken en krom lopen voor een schreeuwende minderheid die te pas en te onpas inspeelt op misplaatste schuldgevoelens richting een generatie die is opgegroeid in een eerlijke en gelijkwaardige maatschappij. Een maatschappij waar geen racisme plaatsvindt. Ik pas ervoor. Zeker voor mensen die enkel en alleen maar hun medemens voor racist kunnen uitmaken. Walgelijk!

  30. TS

    Tradities veranderen, daar ontkomt ook het Sinterklaasfeest niet aan. Door hysterische voor- en tegenstanders van de figuur Zwarte Piet en de media die hier bovenop gedoken zijn is dit kennelijk het resultaat. Ik ben voor Zwarte Piet, maar ook voor roetveeg-, paarse, gele en witte Piet. Kinderen maakt het allemaal niks uit, de idiote volwassenen in beide kampen worden bedankt voor het verknallen van een leuke traditie. Bij mijn werkgever ben ik gewoon Zwarte Piet en dat vinden kinderen en hun ouders allemaal prima en geloof me, ook wij zijn een multi-cultureel bedrijf. De schoolbesturen slaan door met deze beslissing. Jammer.

  31. Jeroen

    In het rapport van het College van de Rechten van de Mens uit 2014 staat:

    “De school geeft Zwarte Piet vorm in lijn met de landelijke Zwarte Piet. Die Zwarte Piet heeft een donkere huidskleur, heeft kroeshaar, is de knecht van een witte Sinterklaas en gedraagt zich soms dom. Deze combinatie draagt bij aan het beeld dat mensen met een donkere huidskleur ondergeschikt en dom zijn.”

    Is het dan niet voldoende om aan te geven dat de Pieten geen knechten maar werknemers zijn en ze zich niet dom te laten gedragen?

  32. Peter Utrecht

    @Van Kouwenhoven ‘Bekrompen omdat je je senang voelt met je eigen cultuur in identiteit’? Wat is die cultuur dan? Je kunt niet eens spellen in het Nederlands. In identiteit? En ook ‘senang’ is een leenwoord. Uit Indonesië. Zo zie je maar weer. Mooie eigen cultuur 🙂

  33. P2

    Het Hollandsch Calvinisme speelt weer op.
    We moeten daarom maar alle feesten afschaffen. We zijn tenslotte allemaal Zondig…

  34. Joop

    Zwarte piet is een kinderfeest en dat hoort zo met zwarte pieten er bij en lui die er nu weer wat over tezeiken hebben hebben thuis vroeger ook Sint en piet thuis en op scholen mee gemaakt die hebben zeker al die jaren geslapen om er nu is mee te gaan zeiken halzen is een Nederlands feest als je er niet tegen kan ga dan naar een andermans rot op

  35. Peter Utrecht

    Lees @Joop en ik hoef niets meer te bewijzen. Leer Nederlands als je de cultuur zo belangrijk vindt. Want taal is het allerbelangrijkste onderdeel van de Nederlandse cultuur. En de meesten zijn het niet machtig. Ik blijf lachen hier…

  36. Toine Goossens

    @ Peter Utrecht,

    Goh, wat bent u toch een fantastische vent!!!!!!! Bij gebrek aan een gedegen inhoudelijke reactie, komt die nog?, vernedert u jan en alleman over het taalgebruik. Dat is een retorische truc om gelijk te krijgen, ook al heb je dat niet.

  37. Vleutenaer

    En wat gaan we dan zeggen als de kinderen vragen waar zwarte piet is?

    Waarschijnlijk iets van:
    tja jonge.. de zwarte pieten mochten dit jaar niet mee met de sint omdat ze allemaal te lui waren om te werken. Daarom mogen alleen de goede pieten mee en die zijn allemaal blank.

    Hoezo we werken racisme in de hand?….. pffff
    laten we gewoon alles houden zoals het is.. we leven in het heden en in het nu.. wat vroeger was, is geweest en we kennen geen slavernij meer. Waarom dat dan nog steeds aanhalen.

    Dat vergeten doen de “allochtone” jongeren immers ook die de 2 minuten stilte in mei niet meer respecteren en de kransen een dag later kapot maken.. en dan mogen we ook niet zeuren.

    Sinterklaas hoort bij Nederland en bij Sinterklaas hoort een zwarte piet.

  38. Y

    Als de ouderen gewoon ermee instemmen dat de zwarte pieten paars worden was er niks aan de hand geweest. Kinderen weten niet beter maar de ouderen moeten natuurlijk het hele Sinterklaas feest verpesten omdat ze niet willen toegeven! En sommige mensen hier beweren dat de Suikerfeest moet worden afgeschaft mijn vraag aan jullie is wat heeft dit met sinterklaasfeest te maken? Bizar!

  39. Jiri

    Peter, Wat zit je nu te zeveren over taal? Als de meerderheid van mening is dat de spelling anders moet, dan heeft Van Dale dat maar aan te passen. Dat wordt niet bepaald door kleine elitaire spellingsclubjes. En zo werkt het ook met Zwarte Piet. De meerderheid wil Piet houden zoals die is. Dan moet dat zo blijven. Welkom in een democratie! De meerderheid bepaalt. En zeker niet een schreeuwende en drammende minderheid. Heeft u vroeger nooit een bezoekje gehad van de Sint, verwend door Piet met pepernoten en cadeautjes? Was u altijd jaloers op gezinnen waar het wel gezellig was thuis? Waarom haat u Nederland en zijn tradities zo? Wat heeft dit land u misdaan? Bah, zum kotsen!

  40. Hans Oudwijk

    Peter Utrecht 30 SEPTEMBER 2015 OM 13:28
    Sneren naar anderen dat is het hele eieren eten bij hooghartige mensen. Verder is het alom intellectuele leegte.
    Hooghartigheid. Niet hautain, dat trekt Peter niet, vind ik persoonlijk één van de meest onsympathieke karaktereigenschappen.
    Hooghartige mensen hebben inhoudelijk eigenlijk niets te melden maar met behulp van hun hooghartige inborst trachten zij dit in het gemeen te maskeren, hetgeen eigenlijk altijd jammerlijk mislukt doordat het vooral zo opzichtig de sociale impotentie van de betreffende persoon toont.

  41. Milord

    Haha, Die Peter. Die is inmiddels knock-out. Die durft zich niet meer te laten zien hier.

  42. Toine Goossens

    Definitie van Racisme op Wikipedia:

    Racisme is de opvatting dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.[1]

    1. Willen de voorstanders voor afschaffing van Zwarte Piet mij nu eens uitleggen welke superioriteitsuitingen, of inferieuriteitsbejegeningen voortvloeien uit het vieren van Sinterklaas en Zwarte Piet.

    2. Op welke wijze leidt dat structureel tot het zodanig hanteren van andere maatstaven in gelijke situaties, dat daarbij sprake is van een strafbare handeling.

  43. Pim

    Het feit het een kinderfeest is, en kinderen het ene mallemoer uitmaakt welke kleur de pepernotengooiers hebben en daarbij opgeteld de pijn die gevoeld wordt door mensen bij de zwarte slaaf aan de zijde van Sint, lijkt mij reden genoeg om ons daar als grote mensen met grotemensenverstand overheen te zetten. Al was t maar voor de kinderen- en blij te zijn met ‘t ‘aangepaste’ feest.

  44. Jan

    Het is een Kinderfeestje en die rotzooi die jullie schrijven doe dat naar de regering of je baas!

  45. Peter Utrecht

    Volgens mij gebruik ik wel degelijk een argument, maar ik begrijp dat ook Nederlands lezen voor sommigen lastig is. Mijn argument is dat het beroepen op bescherming van cultuurgoed een beetje doodslaat wanneer je zelf de basisbeginselen van dat cultuurgoed, zoals goede beheersing van de Nederlandse taal, ontbeert. Wat is er hooghartig aan het vinden dat Nederlanders hun eigen taal moeten beheersen? Dát, beste @Hans en @Toine, is niets meer dan het beschermen van alles waar Nederland voor staat. Verder zou ik graag met jullie en mensen als @Milord in discussie treden, maar ik zie dat jullie de argumenten er vergeten zijn bij te zetten. Doen jullie dat nog even?

  46. Ronnie

    Ik woon nu al zo’n 40 jaar in Nederland, daarvoor in Suriname. Als Nederlands staatsburger hierheen gekomen. Ik moet u zeggen dat ik verheugd ben dat aan zwarte piet eindelijk een einde lijkt te komen. Wat een pijnlijke periode is het sinterklaasfeest altijd voor mij geweest.
    Ik hoop dat het vanaf nu een feest voor IEDEREEN kan zijn. En alstublieft, bagatelliseert u mijn gevoelens niet, ik kan wel tegen een stootje, dat is iets wat wij als gekleurde mensen wel leren in het dagelijks leven.

  47. Geenstijl@Utrecht

    @Kees van Oosten, dit is nu precies de zure reactie die ik van jou verwacht Kees, altijd negatief, zelfs op een kinderfeest.

  48. Hans Oudwijk

    Peter Utrecht 30 SEPTEMBER 2015 OM 14:36
    Nee!

  49. Peter Utrecht

    @Hans Jammer zeg, ze waren vast heel erg goed. Nu moeten ik en anderen jouw steekhoudende argumenten allemaal missen.

  50. vrolijke Noot

    @Peter Utrechtse Trekveter,wijsneus.

  51. Erik

    Waar tekenen we bezwaar aan tegen deze belangelijke en dieptrieste beslissing?

  52. Utrechter

    @Ronnie: en je bent de afgelopen 40 jaar zeker nooit meer in Suriname geweest? Daar viert men ook gewoon Sinterklaas met Zwarte Piet, al is het omdat het blank schminken van pieten ook weer zo overbodig is…

  53. Utrechter

    Hulde @Dien meibos
    Ik kan niet wachten op de dag dat Sinterklaas omgetoverd wordt in een Turkse imam met döner kebap in plaats van speculaas, gedroogd fruit in plaats van pepernoten en Turkse pizza in plaats van taaitaaipoppetjes. Want Sinterklaas was een Turk.

  54. Thijs

    Ik begrijp ‘t helemaal, Ronnie. Het gaat er blijkbaar maar niet in. Er hoeft niet veel te gebeuren of zaken worden betiteld als ‘seksistisch’ of ‘leeftijdsdiscriminatie’ wanneer het goed uitkomt staan we daarvoor vooraan op de bres, terwijl deze uiting jaren door de vingers is gezien. Achteraf vind ik dat erg vreemd en hypocriet. Goed dat de scholen zich ervan distantieren, er zijn legio manieren om op een nette, respectvolle manier voor zowel medemensen alsmede de oude folklore Sinterklaas te vieren. Hardliners zullen er altijd zijn, op een gegeven moment is de kous af en is negeren maar gewoon ‘t beste.

  55. Toine Goossens

    @ Ronnie,

    Dat het steeds een pijnlijke periode is is erg vervelend. Ik begrijp dat. Ik hoop echter dat dat niet komt doordat je actief op enige overeenkomst bent aangesproken.

    Toch blijf ik pleiten voor het in stand houden. Het is een kinderfeest dat in het teken staat van: ´Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe´. Dat gezegde heeft een belangrijke opvoedkundige waarde. Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat kinderen niet meer met de roe worden geconfronteerd, maar dat altijd lol hebben voorop staat.

    Dan heeft het vieren van het feest geen toegevoegde waarde meer, ongeacht op welke manier inhoud aan Zwarte Piet wordt gegeven.

    Ik denk niet dat er volksfeesten of activiteiten zijn waar niemand een vervelend gevoel bij heeft, er is tegenwoordig overal weerstand tegen. Maar de negatieve emoties die dat oproept moeten mijns inziens niet ingezet worden om maar alles te gaan verbieden of veranderen. Ik haal wel eens mijn schouders op, en denk straks is het weer voorbij.

  56. Leo

    beledigend en pijnlijk voor veel mensen vs. Jeugdsentiment. Een no-brainer, lijkt me. Kappen met die onzin, spuit ze in alle kleuren.

  57. Jan

    Zwarte dag voor Utrecht !!!

  58. Tober

    Zeg Ronnie, wees eens niet zo een Calimero. Veel donkere vrienden van mij gruwen van dat geleuter van soortgenoten als u. Zo’n Quincy Gario kunnen ze wel villen. Waarom? Omdat sinds die discussie over Zwarte Piet die mensen nu pas te maken krijgen met discriminatie. Daarvoor hadden ze nergens last van! Wat Wilders wordt verweten, segregatie en polarisatie, gebeurt nu ook dankzij die anti-pieten clubjes. Zeer kwalijk! Leer eens een dikke huid en ruggengraat te krijgen. Dit heeft ontzettend veel negatieve invloed op de donkere gemeenschap in Nederland. Denk daar maar eens over na!

  59. Henk

    De figuur van Zwarte Piet heeft echter racistische aspecten…..
    – Ben ik (dus) tientallen jaren een racist geweest…..

  60. Objectivist

    Je kon er op wachten. Dit is het soort culturele seppuku waar uiteindelijk iedere natie in het Westen aan ten onder zal gaan, zolang Marxisten de dienst uit maken. Het mag weinig verbazing wekken dat uitgerekend in Utrecht de eerste grote opstap wordt gemaakt. De rode banier wappert anno 2015 nog net niet fier op het stadshuis en haar horige educatieve instellingen….

    Het gaat helemaal niet om Zwarte Piet. Het gaat om het bewust en doelgericht vernietigen van de eigen cultuur. Het is slechts een mini-oorlogje binnen een allesomvattende oorlog gericht op culturele instituties en ook deze slag is gewonnen door de Horkheimer adepten….

    Iedere samenleving die zelfs elementen binnen onschuldige kinderfeestjes slachtoffert omwille van de irrationele druk van een doldwaze minderheid zal uiteindelijk ten onder gaan. In een dergelijke samenleving bestaan geen grenzen meer.

    Kerstmis is next?

  61. Milord

    @Leo
    Beledigend en pijnlijk zit tussen je oren en is een onderdeel van een vrije samenleving. Er zijn wel meer zaken beledigend en pijnlijk. Dan kunnen we alles wel verbieden. Wat zegt u? Racistisch karakter? Niks daarvan, kindervriend die door de schoorsteen komt. Racistisch gemaakt door de racisten zelf. Schande!

  62. Gerard Jager

    Ik vind dit een uitermate racistische beslissing, die averechts op de kwaliteit van het onderwijs uitpakt.
    ‘Uitpakt’, ja.

  63. Toine Goossens

    @ Objectivist,

    Maak eens een analyse van het vergaande zelfzuchtig gedrag van de VVD in Bloemendaal. Die gedragen zich zoals Thomas Hobbes dat al in 1642 geschreven heeft; ´de strijd van allen tegen allen´. Of zoals Rutte het verwoordde: ´Het dikke ik´.

    Dat is waar wij last van hebben. En dat is niet afhankelijk van politieke overtuiging (of geloof), maar iedereen doet dat tegenwoordig. Dat moet veranderen, de inzet van iedereen is nodig om dat voor elkaar te krijgen.

  64. marc

    @Peter Utrecht

    Wat is er hooghartig aan het vinden dat Nederlanders hun eigen taal moeten beheersen?

    Sommige hebben geen of weinig scholing gehad zijn op vroege leeftijd keihard aan het werk gegaan , beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn ! pak de mensen aan op hun argumenten en niet op taal of spellingsfouten dat is zo makkelijk !

  65. Peter Utrecht

    Ik heb helemaal niets tegen zwarte piet en van mij mag dit fenomeen gewoon blijven. Maar als ik de reactie van een groot aantal mensen hier zie, zoals mijn voorganger @Bert, dan zijn we maar een bekrompen volkje dat roept dat zwarte piet geen racisme is, maar ondertussen de meest afstotelijke en domme racistische uitspraken doet. Afschaffen lijkt me in dat licht een prima beslissing. En nog een dikke economische crisis binnenkort om dit soort engnekken definitief in de marge van de maatschappij te duwen, lijkt me ook niet verkeerd. Fijne avond!

  66. Peter Utrecht

    @Marc: Je bedoelt respect tonen aan mensen die op hun beurt zelf geen enkel respect tonen voor hun medemens? Grappig dat juist Ronnie uit Suriname hier bijna de enige is die een foutloze reactie heeft geplaatst. Wat ik hier allemaal aan foute spelling voorbij zie komen, getikt door mensen die het Hollandse cultuurgoed zeggen te verdedigen, is buitengewoon lachwekkend!

  67. Onbegrijpelijk

    Jeetje waar gaan we heen met dit land? Zo hebben als Nederland de enige geen traditie meer! Hoe moet ik dit mijn kinderen uitleggen? Dat je land waar je geboren bent geen traditie meer heeft omdat emigranten steeds meer de overhand krijgen in Nederland?

  68. Mikel

    Die Kees van Oosten. Die zou je toch zwart gesminkt willen loslaten op het kwaku-festival.

  69. jos stelling

    Een oude witte bisschop die snoep uitdeelt aan kinderen en zelfs nog iets voor hen in petto heeft als ze op zijn schoot gaan zitten kan sowieso voor mij het dak op. Niets dan slechte herinneringen aan sinterklaas, maar ik hoor blijkbaar bij een minderheid.

  70. Regine

    Prima besluit van Stichting openbaar Primair Onderwijs. Na de documentaire van Sunny Bergman was ik om. Ik zou het goed vinden als het begrip “white privilege” onderwezen zou worden.

  71. Joost

    Goed plan! voor de kinderen maakt dit helemaal niks uit en het is een mooie stellingname tegen racisme. Want soms lijkt het net alsof dit niet meer bestaat. Vraag aan de tegenstanders van dit plan: kun je een voorbeeld geven van racisme uit de praktijk?

  72. Gerard Jager

    @Joost
    Ja, dit plan.

  73. Drs. C.A. Tastrofe

    1. We worden in ons eigen land gediscrimineerd door een piep piepkleine minderheid.
    2. Zwarte Piet wordt gediscrimineerd. Hij mag niet meer Nederland in volgens dezelfde piepkleine groep aandachttrekkers.
    3. We leven in een democratisch land. Laten we een referendum houden. Meerderheid beslist. De uitslag kun je bij voorbaat al voorspellen. 99% zal voorstemmen.

    Maar helaas hebben we een zwakke regering en al even zwakke lokale overheden. Dit is slechts het begin. Voordat we het in de gaten hebben moeten onze dochters en vrouwen gesluierd over straat.

    Het is triest om te zien dat ons mooie land dat door ons / onze ouders is opgebouwd nu door een stel zielenpoten naar de afgrond wordt gewerkt. In Nederland lopen we eeuwen voor wat betreft normen en waarden en konden we altijd vrolijk on Sinterklaas en Zwarte Piet feest vieren. Nu krijgen mensen het te vertellen die op dat gebied veel moeten leren. Kijk maar nar de zeer agressieve toon die zij aanslaan in hun acties.

    Bottomline: laten we eerlijk wezen niemand maar dan ook niemand heeft in meer dan honderd jaar ooit zwarte piet met slavernij ect geassocieerd. Het gaat om een feestje. Krijgen we straks ook een richtlijn van wat wel en niet mag bij Carnaval??

  74. Hans Oudwijk

    @Regine 30 SEPTEMBER 2015 OM 19:38
    citaat Regina: ‘Ik zou het goed vinden als het begrip “white privilege” onderwezen zou worden’.

    ‘White f*cking privilege’ ?? Kan iemand mij even een teiltje aanreiken? Blurp.

    Als blanke man en overtuigt babyboomer vanaf dag één, die na bijna 40 slopende tropenjaren in de hulpverlening alsnog door hele volksstammen van veelal jonge wereldvreemde ‘links’ angehaugte Gutmenschen en bebaarde hipster types op dagelijkse basis wordt uitgescholden voor alles wat los en vast zit vanwege mijn zogenaamd politiek incorrecte commentaren op de multicul fetisj die vooral levensgevaarlijke islampromotie behelst, commentaren die bovendien volstrekt terecht en legitiem zijn, kan ik je melden dat er op de scholen als de sodemieter juist onderwijs moet worden gegeven over ‘The white mans burden.’

  75. Maarten

    Voor of tegen…het blijft vooral leuk om reacties te lezen. Ben ik zelf voor, ben ik tegen… ik weet het niet, maar als ik mij hier ongefundeerd druk om zou maken, dan kan ik net zo goed verdwijnen van deze wereldbol. Dus ik dacht even wat argumenten erin gooien, net als iedereen.

    -Wij leven in een van de rijkste landen ter wereld: Maken ons druk om zwarte piet. (luxeprobleem) Geldt voor beide kampen.

    -Sinterklaas en zwarte piet, als dat ons cultureel erfgoed is, dat moet een grap uit een cabaretvoorstelling zijn. Bovendien zou ik wel eens willen weten hoeveel sinterklaasvierende mensen ook cadeautjes geven met kerst, wat weer vrij Amerikaans is. Cultuurverloochenaars!!

    -Mensen die last hebben van slavernij: Word wakker en ga verder met je leven. Verleden is geweest, kunnen wij niks aan veranderen, behalve met een tijdmachine…dus beweeg je eens voorwaarts!! Ik ben Duits, moet ik straks ook weer sorry zeggen voor wat er 75 jaar gelden is gebeurd?

    -Mensen die zeggen: “Dan gaan ze maar ergens anders wonen”… je hebt er weinig van begrepen.

    -Het interesseert kinderen geen zak (lol) hoe een Piet eruit ziet. Als ouder je punt moet maken… get a life, maar het is wel weer aandoenlijk. Ik heb het idee dat 5 december jouw hoogtepunt van het jaar is… hoe schattig.

    – Zwarte piet is een karikatuur, met zeker beledigende stereotyperingen. Dat ziet iedereen. (houdt toch op over die schoorsteen) Een aanpassing kan geen kwaad. Probleem is dat het elke keer weer wat is en de tegenstanders er een hobby van maken om door te gaan.

    -De VN buigt zich over Piet, maar stelt op een belangrijke positie een Saoedi aan. Laat ze eerst eens daar over nadenken. Maar bovenal laten we ons over grotere problemen buigen. (vrouwenrechten, homorechten, macht van het bedrijfsleven, oorlog, onze intense drang naar meer meer meer en de daarmee samenhangende oneerlijkheid en roofbouw op de planeet) Ik weet het is lastig vanachter een toetsenbord. Dat geldt voor voor-en tegenstanders!!!!….kom op….. zwarte piet, dat is wel heel makkelijk, Zoek een echt probleem uit om aan de kaak te stellen. Tegenstanders Piet: doe iets aan echt racisme (in Arabische landen, in Zuid Amerika. etc.) De problemen in Nederland (“er zou nog veel racisme zijn”) zijn van sociale aard, niet van raciale/culturele aard. Voorstanders Piet: laat je niet zo uit de tent lokken.

    -Zeuren over slavernij: Doe eerst je primarkkleding uit, zet je koffie met chocolade weg en koop geen sieraden en Iphones meer. Pas dan kun je ergens een punt van maken.

    -Cultuur, gelukkig lopen we niet meer op klompen en in klederdracht, en gaat er geen hond meer naar de kerk.. er is een hoop veranderd de afgelopen 200 jaar, leer ermee leven en kijk vooruit.

    -Voor de mensen die denken dat we over 20 jaar alleen nog maar suikerfeest vieren. Hadden we dan niet gewoon moeten zorgen voor een goede integratie? Ik zeg we, want een beslissing van de overheid is een democratische beslissing. Al moet ik daar dan weer om lachen. Overigens heb ik geen idee waarom een islamitische feestdag wordt aangehaald in de discussie, dat geldt ook voor termen als uitkeringstrekkers etc. Overigens betaal ik liever belasting om een Rembrandt te kopen dan om een uitkering te financieren, maar dat is vrij offtopic, maar dat is dan weer een trend hier.

  76. Jaap

    Ach mensen wij zongen het vroeger al
    Sinterklaas en Zwartepiet allebei bestaan ze niet, over een aantal jaren zingen we dit ook niet meer dan vertellen we onze kinderen het sprookje van er was eens heel heel lang geleden een Sinterklaas

  77. Objectivist

    @Toine Goossens 30 SEPTEMBER 2015 OM 17:14

    Quote: “Maak eens een analyse van het vergaande zelfzuchtig gedrag van de VVD in Bloemendaal.”

    Niet alleen gruw ik van de VVD, maar eveneens zie ik niet in wat hier de toegevoegde waarde van zou kunnen zijn in de context van deze discussie.

    Quote: ” Het Dikke Ik. Dat is waar wij last van hebben. En dat is niet afhankelijk van politieke overtuiging (of geloof), maar iedereen doet dat tegenwoordig. Dat moet veranderen, de inzet van iedereen is nodig om dat voor elkaar te krijgen.”

    Sure. En als niemand meer aan zichzelf denkt dat zitten we straks vast met zijn allen gebroederlijk in een kringetje Kumbaya my Lord te zingen bij een kampvuurtje tussen de unicorns. Keer even terug van Woodstock in de realiteit, wilt u? De mens IS een rationeel egoistisch wezen. Letterlijk ieder(!) menselijk handelen kent het eigenbelang als primair uitgangspunt, zelfs een altruistische handeling.

    Probleem is dan ook niet dat mensen egoistisch handelen (niets mis mee!), maar dat mensen irrationeel(!) egoistisch handelen door elkaar de eigen idealen op proberen te leggen met ieder denkbaar middel(!). DAT is de grote ziekte van deze tijd. En ook dat is in deze Zwarte Piet situatie het hele probleem. Ziet u?

    Dwingelanden. Mensen die anderen de wil opleggen. Het is de groteske uitkomst van 45 jaar social engineering door marxisten via de staat….De meesten in Nederland denken werkelijk(!) te weten wat het beste is voor alle anderen en eisen niet alleen conformering, maar zelfs onderwerping.

    Dat is dan ook exact waarom ik vind dat de samenleving geprivatiseerd moet worden, van scholen tot sociale zekerheid. Individuen dienen niet langer gevangen te zitten in een collectief en de dwang van anderen te ondergaan, maar de vrijheid te hebben om als individu het leven naar eigen inzichten in te richten. Mijn recht om mijn kindertjes een Zwarte Piet voor te schotelen is onvervreemdbaar, zoals ik ook het recht van een ander erken om de kindertjes geen Zwarte Piet voor te willen schotelen. Echter, dwang dient onder geen beding geaccepteerd te worden…

    Niet de IK is het probleem. Het probleem is de IK die anderen ZIJN idealen opdringt. Desnoods met (staats)geweld….Meer IK is de oplossing. De IK die zijn recht dient te claimen om het leven naar eigen inzichten te leven. Een renaissance van de IK is exact wat we nodig hebben!

    Meer egoisme, maar dan wel van de rationele aard. 😉

  78. Minder Objectivist…...

    …….is de oplossing.

  79. Gerard

    De interventies van Maarten vind ik zeer de moeite waard.
    Het institutionaliseren van het Suikerfeest bepleit ik al jaren.

  80. Hans Oudwijk

    Maarten 30 SEPTEMBER 2015 OM 21:16
    citaat Maarten: ‘dus beweeg je eens voorwaarts!! Ik ben Duits, moet ik straks ook weer sorry zeggen voor wat er 75 jaar gelden is gebeurd?’

    Nee natuurlijk niet. Jij hebt part noch deel aan dat verleden en dat zouden meer Duitsers zich onderhand eens moeten beseffen en in de oren knopen. Het Duitsland van vandaag heeft absoluut geen schuld aan het foute Duitse verleden.
    Aan erfzonde en -schuld doen alleen achterlijke culturen.

    Maar. Als ook muti Merkel zich dat tijdig had beseft dan zat Europa nu niet zo in de ‘vluchtelingen’ shit.
    Verder kan ik mij goed vinden in je stelling over de Rembrandtschilderijen.

  81. Maarten

    @ Hans, zo bedoel ik het ook. Het constante moeten excuseren voor verleden etc. is volstrekt nutteloos en kent een zwijm van excuses zoeken voor een eigen huidige mislukking.
    Overigens heeft elke geschiedkundige gebeurtenis invloed op het heden, maar dat kan geen excuus betekenen.
    Over Rembrandt: ach zo wordt er met mijn belastinggeld ook eens iets gedaan waar ik direct iets van terug zie 🙂

  82. Maarten

    En eens over mutti Merkel uiteraard. Al heb ik ook geen oplossing, maar daarin ben ik niet de enige

  83. Dien meibos

    Het is echt vreselijk! In 40 45 werden onze fietsen afgepakt. En nu pakken ze zwarte Piet af.

  84. marc

    @Peter Utrecht

    Dus omdat men geen respect heeft voor de medemens , maak je ze maar belachelijk om steeds maar weer terug te komen op de schrijf en taalfouten en ze er mee om de oren te slaan in plaats dat je ze aanpakt op hun argumenten . Dan heb je zelf toch ook geen respect voor je medemens? Of zie ik dat verkeerd ?

  85. Peter Utrecht

    @Marc Ja dat zie je verkeerd. Scroll naar boven, scheelt me nog een keer een herhaling van zetten en uitleg. Succes.

  86. Joshua Utrecht

    http://www.ninefornews.nl/meer-blanke-dan-zwarte-slaven-hoe-de-geschiedenis-van-de-slavernij-verdraaid/

  87. karin

    ik vind het belachelijk witte pieten
    ik vind dit heel erg min
    dat men luistert na andere mensen
    piet is altijd zwart geweest aub laat dat zo
    ik zag een foto een witte piet met zwarte vegen op haar gezicht dee mee denken aan 101 dalmaties hondjes echt zo belangelijk
    starks moet de sint nog verander wand die heeft een jurk aan en een baart meschien is het de talieban wel???
    kom op zeg, tis van vroeger een super trots mooi kinderfeest
    en alleen op dat het zwart is of donder bruin moet het veranderen
    als je nou iemand uit zou schelden over zijn kleur dan vind ik dat niet kunnen!! maar een kinderfeest aanpassen aub doe even normaal!! ik heb zelf ook een kind van 5 die volop gelooft en dit super vind, maat deze aanpassingen zijn echt gestoord!!
    laten we eerlijk zijn wij zijn ook klein geweest wij vonden dit ook prachtig een zwarte piet. dit is een kindervriend geen boeman.
    ben echt behoorlijk boos als ik die aanpasginen al zie, dan loop je pas voor gek,

  88. Hans Oudwijk

    @karin 01 OKTOBER 2015 OM 13:03
    Je hebt helemaal gelijk. Er zijn in dit land mensen die alles wat uit het buitenland komt of er exotisch uitziet reuze interessant vinden. Behalve als het met Nederland te maken heeft.
    Dan gaat iemand heel hard gillen dat hij of zij zich over de kleur, of zo iets onbelangrijks, gekwetst voelt.

    Zeggen dat je jezelf gekwetst voelt is tegenwoordig dé manier om je kleinzielige zin door te drijven. En weet je? De domste blondjes van het hele land gaan meteen, zonder nadenken, achter jouw gedrein en kinderachtige gestampvoet staan, zoals Regine.

    Dus Karin als de gemeente of een stel zichzelf ‘links’ noemende drammers jou en jouw buurt tegen jullie zin bijvoorbeeld een moskee of mohammedaanse gelukzoekers- en asieleisersopvang in de maag willen splitsen ga dan heel hard gillen dat dat gevaarlijk is voor jullie kinderen, het woongenot en -veiligheid of de waarde van jullie huizen.
    Daar luistert waarschijnlijk niemand naar maar als je gilt dat jij jezelf gekwetst voelt dan zou het toch moeten lukken, net als bij die slavernij zeloten die hun eigen geschiedenis niet kennen of verdraaien om hun zielige gelijk te krijgen.

    En als ze jou of je buren voor racisten uitschelden? Niets van aantrekken want zij zijn zelf de echte racisten die overal gekwetste zwarte mensen zien, die zij dan zogenaamd gaan redden.

    Zelfs als de meeste zwarte mensen zelf zeggen dat ze helemaal niet gekwetst zijn of gered willen of moeten worden en dat zij prima voor zichzelf kunnen opkomen. Dat ze Zwarte Piet in tegendeel juist geweldig leuk en lief vinden en hem nooit zouden willen missen.

  89. Peter Utrecht

    Hahahahaha! Ik zeg mijn abonnement op de schouwburg op, deze posts zijn grappiger dan welke cabaretier dan ook… Dankjewel DUIC!

  90. Aimee

    @Dien meibos 01 OKTOBER 2015 OM 08:19

    Ga je wérkelijk waar heel diep schamen nu, Dien. Jouw vergelijking gaat zó mank, dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

    Deze discussie gaat over racisme en discriminatie. Als blanke -ik ook- weet je niet hoe discriminatie voelt. Je hebt werkelijk geen idee. Nederland heeft een keiharde geschiedenis van slavernij -kun je ook erfgoed noemen. Niet iets om heel trots op te zijn, nietwaar? Hebben we ook afgeschaft, en maar goed ook.

    Ga je fiets maar halen, als je weet waar die staat.

  91. Klaas Borstelmakers

    Het zeer triest dat er nog steeds mensen zijn die maar niet door ras en kleur heen kunnen of willen kijken en daarom nu dit kinderfeest kapot willen maken.

    Schaam jullie, SPO!

    Aan alle gedupeerde ouders: Organiseer gewoon zelf een alternatief Sinterklaasfeest MET zwarte Piet. Ik weet zeker dat er veel animo voor zal zijn.

  92. leendert

    Net als met inheemse en uitheemse planten en dieren, gaat dat ook op bij mensen.

    De inheemse tolerante groep, zal uiteindelijk door de dominantere en agressievere uitheemse groep worden vervangen. Wie stapje voor stapje zal wijken, zal uiteindelijk bezwijken.

    Gebeurt al miljoenen jaren en ligt ingesloten in al wat leeft. Natuurlijke selectie. Dus waar maken we ons nu zo druk over.

  93. Toine Goossens

    Zeer lezenswaardige en belangrijke bijdragen van @Maarten en @Joshua. Verplichte kost voor actievoerders.

    @ Objectivist,

    Quote: ´ De mens IS een rationeel egoistisch wezen. Letterlijk ieder(!) menselijk handelen kent het eigenbelang als primair uitgangspunt, zelfs een altruïstische handeling.´

    Nou dacht ik toch bijna dat u het helemaal begrepen hebt. Met uw uitspraak ben ik het volledig eens. Alleen hebt u niet voldoende door hoezeer u gelijk hebt.

    Vanaf het moment dat de rationele mens zich realiseert dat een altruïstische handeling nooit meer altruïstisch beantwoord wordt, stopt deze met altruïstisch te zijn. Dan heeft Hobbes dus gelijk: Er ontstaat een strijd van allen tegen allen, en zonder de ´Leviathan´, de dictatoriale buitenstaander, die verhindert dat allen allen vernietigen, is iedereen gedoemd.

    Daarom is de rationele egoïstische mens altruïstisch. De Leviathan bestaat immers niet. Confucius en na hem vele anderen hebben steeds opnieuw de gulden gedragsregel uitgesproken:
    ´Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet´.

    Je hebt gelijk dat veel mensen daar tegenwoordig lak aan hebben. Het doel heiligt immers de middelen.
    Dat verderfelijke middelen het doel niet dienen, nee dat verderfelijke methoden en verderfelijke uitspraken, zelfs een volstrekt ultiem goed doel volledig onderuit halen, kan niet voldoende benadrukt worden.

    @ Peter Utrecht,

    Nu je dat abonnement niet meer hebt, heb je volop tijd om zelf inhoudelijk te reageren.

  94. Dien meibos

    @aimee hap

  95. Peter Utrecht

    Beste @Toine ik heb mijn mening al eerder gegeven, en verder voel ik me geheel niet aangespoord om te discussiëren met mensen die het stelen van fietsen in WOII en andere fantastische kul-argumenten er met de haren bijslepen.Te bizar hoe mensen reageren en geen enkel begrip tonen voor elkaars standpunt. Ik geniet gewoon even verder als je het niet erg vindt.

  96. Dien Meibos

    Sommigen nemen het reaguren wel heel serieus en lijken er een dagtaak aan te hebben om inhoudelijk op dit soort onzin te reageren of om alle berichten te lezen of er een spelfout in voorkomt om vervolgens daar op te wijzen. Mensen get a life ga pepernoten eten smink jezelf zwart als je zo graag wil zwarte pieten of ga gewoon weer aan het werk.

  97. Gerard Jager

    Het is ontaard in oeverloos gelul.
    Afgunst is geen beste trek, maar vrij algemeen teugeswoordigs.
    Zoeken jullie het maar uit, ik ben pleite.
    Tabeh.

  98. Myriam Corzilius

    Ik vond als kind zwarte Piet nu juist het meest spannende en interessante aan de Sinterklaas die oude man , Tja een leuke vrolijke geschminkte zwarte piet waarin ik de grote buuriongen herkende,hij gaf mij extra pepernoten,en daar zwijmelde ik voor als meisje van vijf , En dat slavengedoe, totaal niet geweten . Had voor mij niets met Sinterklaas te maken. Nederland is rijk schatrijk dat …Dat ze zich hierom zo druk kunnen blijven maken…Niets beters te doen..de slavernij was afschuwelijk , die wordt met terugwerkende kracht echt niet minder van wat geschminkte blanke vrijwilligers. en vrolijke kinderen.

  99. Wim Vreeswijk

    Helemaal mee eens Myriam. Uw reactie sprak mij zeer aan!

  100. Stephan MacDonalds

    Ik ben zelf surinamer en ik schaam mij voor medesurinamers en andere gekleurden die hier een probleem van maken. Kijk maar eens naar braboneger op youtube. en met ons is de overgrote meerderheid voor zwarte piet. Alleen een kleine groep zielige psychiatrisch patiënten onderdrukt de feestvierders. Dt gaat niet lang aanhouden. Ouders komen zwart naar school en we zullen tegenactie houden. Ik voel mij NIET gediscrimineerd en slavernij daar hebben wij niets meer mee, totale zieke onzin van ziek mensen met een ziek minderwaardheidscomplex. ga psychiatrische hulp zoeken maar hou ons erbuiten. Ik voel me niet gediscrimineerd als donkere man.

  101. Wim Vreeswijk

    Prima reactie van Stephan! Dus geen kinderfeest lopen verzieken!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).