Gloednieuwe parkeergarage op Berlijnplein in Utrecht nog steeds te onveilig om te openen Gloednieuwe parkeergarage op Berlijnplein in Utrecht nog steeds te onveilig om te openen

Gloednieuwe parkeergarage op Berlijnplein in Utrecht nog steeds te onveilig om te openen

Gloednieuwe parkeergarage op Berlijnplein in Utrecht nog steeds te onveilig om te openen
Foto: Zecc Architecten en Stijn Poelstra
Gloed-je-nieuw was ‘ie, de parkeergarage op het Berlijnplein. De bouw van de garage werd eind vorig jaar nog bezegeld met het plaatsen van een drie meter hoog beeld van een snip, maar er hebben nog niet veel mensen hun auto kunnen parkeren. De garage is al maanden dicht vanwege een ‘urgent veiligheidsrisico’. Maar volgens de gemeente Utrecht is de oplossing nu toch nabij.

Gloed-je-nieuw was ‘ie, de parkeergarage op het Berlijnplein. De bouw van de garage werd eind vorig jaar nog bezegeld met het plaatsen van een drie meter hoog beeld van een snip, maar er hebben nog niet veel mensen hun auto kunnen parkeren. De garage is al maanden dicht vanwege een ‘urgent veiligheidsrisico’. Maar volgens de gemeente Utrecht is de oplossing nu toch nabij.

Eerst maar even een kleine terugblik, want hoe zat het ook alweer? De nieuwe parkeergarage voor 620 auto’s werd ontworpen door het lokale architectenbureau ZECC en is begin dit jaar in gebruik genomen. De parkeergarage en P+R bestaan uit acht parkeerlagen en er zijn 29 laadpalen voor elektrische auto’s. Op de bovenste etage liggen 378 zonnepanelen die stroom leveren aan de laadpalen. “Het gebouw heeft niet de uitstraling gekregen van een parkeergarage, abstract en anoniem, maar is ontworpen met een duidelijke en aansprekende identiteit”, aldus ZECC, dat het gebouw ook wel een ‘parkeerkathedraal’ noemde.

Het feestje op het Berlijnplein was maar van korte duur, want op 8 april werd de parkeergarage alweer gesloten. Binnen bleek namelijk sprake te zijn van overmatige condensvorming en wateroverlast. De condensvorming deed zich voor bij de hoofdverdeler en in de verdeelkasten, die daar niet op berekend zijn.

Volgens deskundigen was er sprake van een ‘urgent veiligheidsrisico’ en daarom besloot de gemeente de parkeergarage uit voorzorg te sluiten. Tot die tijd was de garage overigens ook weinig gebruikt: er stonden gemiddeld drie abonnementshouders en twee kortparkeerders terwijl er plek is voor 620 auto’s. Volgens de gemeente had die onderbezetting deels te maken met de coronamaatregelen.

Tekst loopt door onder de foto

Op het dak van de parkeergarage werd een drie meter hoog beeld van een snip geplaatst.

Installatie

Toen de garage in april dicht moest, was er nog de hoop dat het een paar weken later veilig was om een deel van de garage (de begane grond en verdieping -1 en -2) alsnog te openen. Maar de garage zit tot op de dag van vandaag potdicht. Volgens de gemeente bleek dan ook uit het onderzoek dat de hele garage dicht moest blijven.

“De installatie van het gebouw is afgestemd op het gehele gebouw. De mogelijkheid om de installatie deels uit te zetten, en dus uitsluitend de eerdergenoemde verdiepingen in gebruik te nemen, is onderzocht en daar is tegen geadviseerd door de installatieverantwoordelijke van de gemeente en in afstemming met de Veiligheidsregio Utrecht (VRU)”, aldus een woordvoerder van de gemeente.

Onderzoek

Het onafhankelijke adviesbureau Witteveen+Bos heeft sinds de sluiting onderzoek gedaan naar de elektra in de verdeelkasten van de garage. Dat onderzoek is inmiddels afgerond, maar nog niet openbaar. Volgens de gemeente blijkt echter uit het onderzoek ‘dat het gebouw meer condens- en vochtvorming vertoont dan vooraf viel in te schatten bij een parkeergebouw met deze kenmerken’.

Omdat juist die condens- en vochtvorming zorgen voor de onveilige situatie in de elektra-installatie wordt er op advies van Witteman+Bos aanvullend onderzoek gedaan. Daaruit moet dan blijken wat precies de oorzaak van het probleem is en wat er nodig is om tot een oplossing te komen. “Ook wordt door de gemeente een ontwerpopdracht opgesteld om samen met de architect, constructeur en de aannemer te komen tot bouwkundige aanpassingen en verbeteringen om de problematiek te verhelpen”, laat de woordvoerder van de gemeente weten.

Begin 2022

De gemeente is dus bezig om de nodige aanpassingen en herstel aan de installaties uit te voeren, zodat de parkeergarage toch snel kan heropenen. De opdrachten voor die herstelwerkzaamheden zijn inmiddels verleend en de materialen besteld, maar daarbij heeft de gemeente te maken met levertijden. Toch hoopt de gemeente de parkeergarage begin 2022 te heropenen. “Eventuele bouwkundige aanpassingen volgen na het onderzoek en zullen dus op een later moment worden aangepakt.”

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Jopie

    Tjongejongejonge

  2. Karel

    Wat ik vooral niet begrijp: als het allemaal zo gevaarlijk is met die elektriciteitsinstallatie, waarom brandt dan wel continu de verlichting in de garage? Dat zal wel LED zijn, maar toch, uit kost het minder dan aan, lijkt me.

  3. Scherpschutter

    Triest hoor. Stel je de enorme teleurstelling onder de 3 gebruikers van deze garage over deze nieuwe ambtelijke totaalfaal toch eens voor…

  4. Hetty

    Zeker te veel koudebruggen ingebouwd ? Deze kathedraal lijkt hetzelfde lot te ondergaan als veel kerken….sluiting. Maar wie weet, komt er wel een opwekking, en een oplossing voor de condensvorming, zodat de kerken, en de P-kathedraal weer open kunnen.

  5. RABE

    Utrecht prestige stad.

  6. Speak Up

    @ Misschuttert

    Je bedoeld de marktfaal natuurlijk.

    De vastgoedwereld/ bouwwereld heeft weer eens overal op lopen bezuinigen en goedkope faalbouw gerealiseerd (uitgevoerd door veelal onderbetaalde oost-europese en zuid-europese “verre van”vaklui).

    Uiteraard wel weer de miljoenen winsten binnen geharkt. De rekening wordt wel weer bijgelapt door de overheid, wij dus, wij belastingbetalers. Dat is het mantra tegenwoordig bij de zogenaamde markt. We de lusten, niet de lasten.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/17/het-liberalisme-heeft-ons-in-de-steek-gelaten-a4069380

  7. Scherpschutter

    @Speak Up

    Als de gemeente een garage laat bouwen voor 620 auto’s en er zijn na maanden slechts 3 dezelfde vaste gebruikers op dagelijkse basis, dan is dat beetje condens niet bepaald het probleem….LOL

    Ambelijke totaalfaal. Plain and simple.

  8. JdV

    Geen idee wat de markt voor deze parkeergarage is. Het Berlijnplein, waarom zou je daar willen parkeren? Op LRC is plek zat. Gratis ook nog, de 1e 2 uur.

  9. TJA…

    En wie zal dat betalen?

  10. Cico

    Best wreed om een snip bovenop die garage te zetten, aangezien de weide het leefgebied van deze zeldzame vogel is. Precies de weide die werd opgeofferd voor Leidsche Rijn met z’n kapotte parkeergarages en ruimteslurpende eengezinswoningen.

  11. Kees van Asperen

    Ik heb wel eens mijn auto daar geparkeerd op de bovenste etage (open lucht), toen kon ik de deur van het trappenhuis niet goed bereiken omdat er na regen een grote plas water ligt van vijf centimerter diep. Vochtprobleem verbaast me dus niet. Oplossing is m.i. heel eenvoudig: Extra laag neerleggen zodat de afvoerkolken effectief worden.

  12. Koel Hoofd

    Ik neem aan dat een airco of paar industriele vochtvreters niet gaan helpen?

    @Speak Up
    Condensvorming heeft niet zozeer te maken met bezuiniging op materialen maar wel met de natuurkundige omstandigheden.
    Dus eerder een ontwerpfout dan een bezuinigingsprobleem.

  13. Realist

    @SpeakUp. Onze kneiterlinkse raad heeft uiteraard weer flink te lijden van die dekselse liberalen die een verkeerde parkeergarage hebben gebouwd. Hadden we nu maar een communistische heilstaat, dan waren de parkeergarages van absolute topklasse.

  14. Speak Up

    @Koel Hoofd

    Bezuinigd op vakmanschap dus, duidelijk.

  15. Koel Hoofd

    @Speak up
    Die bezuinigingen op kenniskwaliteit heeft de (inter)nationale politiek al in de jaren negentig doorgevoerd met de onderwijsvernieuwingen en de internationale onderwijsnivellering o.i.v. de EU (Bolognaproces en Lissabonakkoord).
    Het spijt me, het enige wat je (afgaande op de summiere info van het artikel) het bedrijfsleven hier kan aanrekenen is dat de architecten ongetwijfeld riant zijn betaald voor het sinds 1998 aangeleerde en nu dus ook geleverde onkunde.

  16. Herman

    Het Berlijnplein swingt! Allemaal foute gebouwen, foute kunst, elders overgebleven troep. Alles kan daar heen. Over 10 jaar DE hotspot van Utreg! Dan is die parkeergarage wel handig om alle cultuurtoeristen te ontvangen.

  17. Jeroen

    Condens is een bitch. Hier thuis een jaar tegen gevochten rondom een metalen rookafvoer. Lekte als een malle. Vochtige warme lucht kruipt overal tussendoor. Uiteindelijk alles helemaal opnieuw en lucht/vochtdicht gebouwd, nu eindelijk condensvrij.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).