Half uur voor 20 cent parkeren bij de Kanaal- en Damstraat werkt averechts | De Utrechtse Internet Courant Half uur voor 20 cent parkeren bij de Kanaal- en Damstraat werkt averechts | De Utrechtse Internet Courant

Half uur voor 20 cent parkeren bij de Kanaal- en Damstraat werkt averechts

Half uur voor 20 cent parkeren bij de Kanaal- en Damstraat werkt averechts
De pilot die de gemeente in januari heeft ingevoerd om voor het eerste half uur slechts 20 cent aan parkeergeld te betalen bij de Kanaalstraat/Damstraat is mislukt. Dat heeft het college van B&W gisteren laten weten. 

De pilot die de gemeente in januari heeft ingevoerd om voor het eerste half uur slechts 20 cent aan parkeergeld te betalen bij de Kanaalstraat/Damstraat is mislukt. Dat heeft het college van B&W gisteren laten weten. 

De bedoeling van het lagere parkeertarief was om meer bezoekers naar het gebied te trekken en het moest het voor een betere beschikbaarheid van de parkeerplaatsen zorgen. Deze theorie bleek echter niet zo te werken in de praktijk.

Het lage tarief leverde een toename van extra autoverkeer voor de korte afstand op en het aantal bezoekers voor het winkelgebied is niet toegenomen. Het gevolg hiervan: de verkeerssituatie werd er hierdoor niet veiliger op. Het college ziet nu de parkeergarage Kop van Lombok als alternatief voor het goedkope tarief.

Gevolg van deze bevindingen is dat het goedkopere tarief van €0,20 voor een half uur parkeren niet ergens anders in Utrecht toegepast gaat worden. Het college is tot de conclusie gekomen dat de aantrekkelijkheid van een winkelstraat niet wordt bepaald door het parkeertarief. Daarnaast heeft het goedkope tarief een negatief effect op de parkeerexploitatie.

15 Reacties

Reageren
  1. Mark

    Bovendien wordt vooral in het weekend het Moskeeplein gebruikt als gratis parkeerplaats…dus zo lang de gemeente daar niks aan doet wens ik ze succes om de mensen in de parkeergarage te krijgen.

  2. Yasin Ugur

    Mislukte pilot !!!
    Gebied was te klein en was niet duidelijk dat er een lager tarief was .
    Meeste mensen wisten het niet eens….

  3. Karel

    De €0,20 regeling werkte juist heel goed voor een snelle boodschap. Zonde dat dit verdwijnt. Een dure parkeertarief past totaal niet bij deze straat.

  4. Aimée

    Fout- en dubbelparkeren is nationale sport in de Kanaalstraat, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Wordt er überhaupt wel parkeergeld betaald?

  5. Jeroen

    De keuze voor Dam/Kanaalstraat lijkt me ook een vreemde voor een pilot. Die is verre van representatief voor de rest van Utrecht. Is dit wellicht gedaan omdat men dan van tevoren al wist dat het zou mislukken?

  6. Allart

    De parkeergarage het eerste uur gratis en de eerste helft van de Kanaalstraat autoluw/vrij maken, dan wordt het een aantrekkelijk winkelgebied!
    Dan is de nationale sport ook meteen uitgebannen 😉

  7. TP

    Als Lombokker mijd ik de Kanaalstraat vanwege de verkeersonveiligheid. Op de fiets wordt je van je sokken gereden. De Gemeente moet dan juist niet ook nog eens het autogebruik gaan stimuleren door lagere tarieven omdat de ondernemers hier om vragen. Stimuleer dus de fiets in plaats van de auto. Maak de Kanaalstraat 1 richtingsverkeer met voldoende brede fietsstroken en voldoende fietsparkeren. Ik weet zeker dat dit de kwaliteit van de straat ten goede komt en daarmee ook de omzetten. Misschien komen er dan ook wat meer leuke speciaalzaken / koffietentjes e.d waardoor ook de overlast voor omwonenden afneemt…

  8. Lombokker

    Een pilot moet je niet maken waar max 40 auto’s kunnen parkeren.
    Hoe weet je nou dat mensen die op kort afstand met de auto komen? Zoiets kan je niet achterhalen. Conclusie deugd voor geen meter.
    Parkeergarage €1 per uur, dan is het probleem opgelost.
    Dit soort pilot worden ingevoerd voor eigen belang, niet voor gemak burger

  9. Tja

    Proef waarvan men van te voren wist dat het zou mislukken, om beleid in de rest van de stad te kunnen rechtvaardigen.

    Opzetje van ons fantastische ambtenarencorps. Zijn een beetje VVD-listen dit.

  10. Freek (Lombok bewoner)

    Het probleem is verkeersoverlast door de vele stilstaande, parkerende en kerende auto’s. De keuze om de drempel voor parkeren laagdrempeliger te maken getuigd van weinig visie. De Kanaalstraat is geen doorgaande route en zoals vele onderzoeken uitwijzen zijn auto’s ook niet de grote omzet drijvers voor de lokale ondernemers (ook al denken ze dat wel omdat auto’s zo zichtbaar zijn).

    De oplossing ligt voor de hand: meer ruimte voor ondernemen en fietsers/voetgangers, minder voor de auto. Dus: eenrichtingsverkeer, veel drempels, camera’s om stilstaande auto’s direct te beboeten en tot slot: palen die omhoog kunnen om vaker typische Lombok markten te organiseren.

    De vraag is wanneer de Gemeente het lef heeft om met visie en uitgestoken hand het leven van iedereen in Lombok een stukje beter te maken.

  11. Fred

    Vrrkeerde conclusie. Pilot was geslaagd. Meer auto’s op betaslde parkeerplaatsen. Minder auto’s dubbel geparkeerd. Verkeersveiligheid verbeterd. Kan overigens nog beter.

  12. Marije

    Volledig eens met TP. Dit moet geen autogebied meer zijn.

  13. Jiri

    De charme van de Kanaalstraat is juist de verkeerschaos. Het is net alsof je op de markt in Caïro of Marrakech rondrijdt/fietst. Dat gaan verbieden is de ziel uit de straat. Gek genoeg vinden er nooit noemenswaardige ongelukken plaats, omdat iedereen zich ervan bewust is. Het lost zich eigenlijk altijd zelf op! Het is de beste opvoeding voor kinderen in het verkeer.

  14. Michel Post

    Kanaalstraat en Damstraat geheel autovrij lijkt mij hey beste voor iedereen ook voor de winkels.

  15. hilco

    Ik krijg de indruk dat het gros van de mensen in de auto’s in de Kanaalstraat en Damstraat helemaal niet komen om te winkelen, maar gewoon verveeld rondhangen en scheuren in hun auto’s. Ik fiets er vaak door en zie voornamelijk jongens van 20 tot 30 daar in hun auto’s rijden, die doen daar echt niet de boodschappen voor de week. Een groot deel van de dubbelparkeerders komt gewoon rondhangen en socializen daar. Niks mis mee, maar het zou toch handiger zijn als ze dat zonder auto komen doen. Oplossing: autoluw of eenrichtingsverkeer maken? Of gewoon helemaal afsluiten voor verkeer behalve de bus en leveranciers?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).