“Jongeren krijgen makkelijk alcohol mee in Utrechtse supermarkten” | De Utrechtse Internet Courant “Jongeren krijgen makkelijk alcohol mee in Utrechtse supermarkten” | De Utrechtse Internet Courant

“Jongeren krijgen makkelijk alcohol mee in Utrechtse supermarkten”

“Jongeren krijgen makkelijk alcohol mee in Utrechtse supermarkten”

Het is nog steeds vrij makkelijk om alcohol te kopen als minderjarige in de Utrechtse supermarkten. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid in opdracht van de gemeente. Het onderzoek is vorig jaar december uitgevoerd en de oude wet was toen nog van toepassing. Bij bijna de helft van de supermarkten konden de jongeren alcohol kopen.

Supermarkten mochten tot januari 2014 geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 16 jaar (vanaf 1 januari onder 18 jaar). Een groep van 15-jarigen werd getraind om te onderzoeken of supermarkten zich  houden aan deze regels. Zij bezochten eind vorig jaar dertig supermarkten twee keer en deden een poging alcohol te kopen. De gemeente laat weten dat dit onderzoek geen juridische consequenties heeft voor de supermarkten: “Zij krijgen op basis van de uitkomst geen boete opgelegd. De resultaten zijn wel medebepalend voor het inrichten van het toezicht en de handhaving.”

Uitkomsten

– Bij 52% van de aankooppogingen in Utrechtse supermarkten werd de leeftijdsgrens correct nageleefd. Landelijk is dit nu 55%.

– De resultaten zijn een verbetering ten opzichte van een jaar daarvoor. In december 2012 bedroeg de correcte naleving in Utrecht 35% en landelijk 30%.

–  In 18 van de 60 gevallen vroeg de supermarktmedewerker niet naar een identiteitskaart.

–  In 11 van de 42 keer dat er door de supermarkt wél naar een identiteitskaart werd gevraagd, kregen jongeren toch alcohol mee.

De gemeente laat verder weten nauw contact te hebben met de supermarkten over de alcoholverkoop en heeft hen geïnformeerd over de onderzoeksresultaten. “De supermarkten nemen actief maatregelen, maar de resultaten kunnen nog veel beter. Bij een nalevingspercentage van 90% is er pas sprake van een effectieve drempel voor jongeren in het kopen van alcohol. Pas als jongeren meerdere verkooppunten af moeten gaan en daar keer op keer geen alcohol verkocht krijgen, werpt het namelijk zijn vruchten af.”

Eind 2014 zal er weer een nalevingsonderzoek worden uitgevoerd. Deze keer zal dit gebeuren met de nu geldende leeftijdsgrens van 18 jaar.

1 Reactie

Reageren
  1. JP Coen

    Dit gedateerde onderzoek is dus achterhaald en niet meer van toepassing? Laat ze het opnieuw verrichten

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).