Een tweede Paardenveldbrug is voorlopig nog niet aan de orde, omdat deze op dit moment planologisch, verkeerstechnisch en financieel niet in het project past. Dat meldt wethouder Victor Everhardt in een raadsbrief nadat hier afgelopen donderdag vragen over waren gesteld tijdens een commissievergadering.
De vragen gingen over de juridische (on)mogelijkheden over de singel in het bestemmingsplan van het Paardenveld. Commissieleden vroegen zich af waar het bestemmingsplan ‘Paardenveld’ nu eigenlijk over ging en of dit bestemmingsplan een tweede brug bij het Paardenveld zou toestaan. Everhardt schept nu duidelijkheid en verklaart dat het hier een projectbestemmingsplan betreft, gericht op het terugbrengen van het water in de singel en niet op het bouwen van bruggen.
De Paardenveldbrug die momenteel gebouwd wordt valt in het bestemmingsplan Catharijnesingel, dat het bouwen van bruggen wel toestaat. Het betekent overigens niet dat er in de toekomst helemaal geen mogelijkheden meer zijn om een tweede Paardenveldbrug aan te leggen. Dat is afhankelijk van hoe de verkeersstromen zich rond het Paardenveld ontwikkelen.
In een bestemmingsplan dient de financiële uitvoerbaarheid van het project te worden aangetoond. Er zijn nog geen financiële middelen voor deze brug beschikbaar en dit kan dus niet worden meegenomen in het bestemmingsplan.
Zodra er meer duidelijkheid is over bovengenoemde zaken kan er altijd nog een voorstel komen om een brug alsnog mogelijk te maken. De vaststelling van het bestemmingsplan Paardenveld staat op de agenda voor de raadsvergadering van aanstaande donderdag.
6 Reacties
ReagerenGewoon een ordinaire bezuiniging dus, het geld is op. Let op er gaat nog wel meer verdwijnen in CU 2030.
Vaag artikel… Bestemmingsplannen zijn blijkbaar zelfs voor de gemeenteraad lastig…
@Herman: er was altijd maar één Paardeveldbrug gepland, dus er is niks wegbezuinigd… Neemt niet weg dat er wel geldproblemen lijken te zijn. Ik weet wel een oplossing voor de gemeente: op het Smakkelaarsveld tegen het spoor aan kun je een heel mooi gebouw neerzetten met heel erg veel woningbouw die verkocht kan worden. En o ja, dan kun je ook nog wel wat ruimte reserveren voor eventuele gemeenschappelijke invulling ;-p
Er is nooit officieel sprake geweest van een brug in de bocht van de nieuwe singel (waar ooit de Molenbrug lag). Vanuit de verkeerswerkgroep is het idee geopperd dat het voor voetgangers en fietsers wenselijk is om vanuit Daalsetunnel rechtdoor te kunnen. Het zou maximaal 200 m fietsen/lopen schelen. Voor de ontsluiting van De Kade en het plantsoen voor bezoekers komend vanaf de Amsterdamsestraatweg zou de brug een functie kunnen hebben. Maar zonder brug zal het ook prima gaan.
Dit geld voor infrastructuur kan veel beter besteed worden.
Is straks de parkeergarage paardeveld nog wel bereikbaar, of gaan we die gelijk maar afbreken.
@F Renes
U begeeft zich in een stad waar de milieu-fascisten van GroenLinks de scepter zwaaien. Is hiermee uw vraag beantwoord?
@F Renes,
ik zou niet weten waarom de garage niet bereikbaar zou zijn. De nieuwe paardeveldbrug maakt de garage prima bereikbaar.
@redactie, modificeren jullie hatelijke uitlatingen ook?? Ben geen GL’er, maar dit gaat een beetje te ver (zie reactie Jiri)