Er is dinsdag een petitie gestart voor de aanleg van trappen van de Moreelsebrug naar de perrons op Utrecht Centraal. Initiatiefnemer Rolf Schuttenhelm is de tegenwerking van de eigenaar van Hoog Catharijne (HC), Klépierre, meer dan zat. “We willen dit jaar nog trappen van de Moreelsebrug naar de perrons.”
“Als ik door Hoog Catharijne loop, is dat gedwongen als treinreiziger. Niet als shopper”, vertelt Rolf Schuttenhelm, van Utrecht Fossielvrij, een organisatie die zich inzet voor een schone mobiliteit en de strijd tegen klimaatverandering. Zelf reist hij vaak met de trein en loopt hij noodgedwongen door het winkelcentrum. “Het is toch absurd dat de aanleg van perrontrappen wordt tegengehouden door een commerciële lobbyorganisatie”, waarmee hij doelt op Klépierre.
Perrontrappen
In eerste instantie was de brug ontworpen om de twee kanten van het spoor met elkaar te verbinden. Bij het uitwerken van het plan bleek dat de brug over de perrons loopt en is er gekeken naar de mogelijkheden om trappen naar de perrons aan te leggen. Dit zou de reiziger tijd schelen en niet verplichten om via het winkelcentrum te lopen.
Vijf jaar geleden heeft de gemeenteraad dan ook voorgesteld om de trappen aan te leggen, maar het Franse bedrijf ziet liever de passanten van het station door zijn winkelcentrum HC lopen. Vorige maand besloot de rechter dat wanneer de groei van de reizigersstroom toeneemt, er pas een noodzaak is om de trappen aan te leggen voor de veiligheid. Dit is op zijn vroegst in 2023.
Petitie
Schuttenhelm vindt dat de belangen van de inwoners boven die van Klépierre moeten staan. Het doel is om dit jaar nog trappen aan te leggen aan de Moreelsebrug naar de perrons op Utrecht Centraal. Gisteravond is de petitie geopend en nu al zijn er bijna driehonderd handtekeningen verzameld.
30 Reacties
ReagerenZinloos geneuzel. Er liggen contracten. De rechter heeft beslist. Klaar. See you in 2023
Volgens mij is dat technisch niet eens mogelijk. Want waar moeten dan die poortjes komen? Niet bij de perrons. Dat is te onveilig, daarom staan ze in de stationshal ook niet bij de perrons maar is de hal zelf afgesloten.
Of wil die mijnheer Schuttenhelm de brug afsluiten voor passanten, zodat de brug exclusief voor treinreizigers gebruikt kan worden? Opdat hij zelf niet meer door HC hoeft?
@ Bernhard
Doe contracten zijn niet grondwettelijk. Daar heeft de rechter overigens niet over beslist.
@Johan: Poortjes kunnen gewoon op de perrons/brug bij de trappen, er zijn zat stations (Bijlmer Arena bijvoorbeeld) waar de poortjes bij de trappen staan. Ook bij vrijwel elk metro-station staan er poortjes bij de trappen. Hoezo onveilig?
Er zit een luchtje aan deze zaak. Er zijn praktisch gezien meer redenen dit mogelijk te maken dan om het niet te doen. Eigenlijk is alleen het belang van Klépierre gediend als reizigers als vee door HC heen geloodst worden op weg naar de stad.
Leuk voor de treinreizigers, maar waardeloos voor de inwoners van Utrecht. Dan mag je gaan slalommen om de treinreizigers die de brug gebruiken om van perron te wisselen… Iedereen die liever niet gedwongen door HC gaat kan ook prima de tunnel(s) gebruiken onder het station.
Heeft mijnheer Schutttenhelm ook al ‘n aannemelijk idee hoe de mindervaliden en rolstoelers vanaf de Moreelsebrug op de perrons komen, v.v.?
Gelijke broeders gelijke kappen. Invaliden zijn óók geen fossielen, niet waar.
Jongens, hoeveel duidelijker moet het nu nog worden? Eigenaar Klepierre en de Gemeente Utrecht hebben glasheldere afspraken gemaakt. De zaak is ook nog voor een rechter geweest en ook die uitkomst is meer dan helder: pas in 2023 is er misschien iets mogelijk en alleen als dan ook feitelijk is bewezen dat de bezoekersaantallen groeien.
Wat is het nu toch voor gekkigheid om dan een nog een petitie te starten? Er zijn geen juridische paden meer om te bewandelen en de betrokken partijen hebben al in graniet gebeitelde afspraken staan. Hoe denk je hiermee de eigenaar dan alsnog in een andere richting te kunnen bewegen (waarbij hij/zij zichzelf in zijn/haar voet schiet), laat staan een Gemeente zo gek te krijgen om iedere geloofwaardigheid als handelspartner overboord gooit door deze afspraken te schenden…?
Er komen (voorlopig) geen perrontrappen. Punt.
Dit kan veel reistijd winnen voor groet groepen reizigers.
Ook kan het vele euro’s omzet kosten als we niet meer door de graai en snaai boulevards van Klepierre hoeven.
Op normale wijze lukken die trappen niet, wie weet kan de publieke opinie de juiste druk zetten…..
Toen de afspraken werden gemaakt met Corio waren on Leefbaar Utrecht,de VVD/v Zanen.de PvdA Spekman en Giesberts van Groen links toch bij hun volle verstand.
Alleen Paulus Jansen heeft hier in 2001 opmerkingen over gemaakt maar zat toen in de oppositie en dan wordt je het bos in gestuurd.
Gerard vd Vecht.
Zou het ook mogelijk zijn om betere bewegwijzering te krijgen voor wie door de tunnels hoog Catharijne wil ontlopen? Daarvoor hoeft verder niets te veranderen. In de verbouwingschaos is het ook bijna onmogelijk iemand de weg uit te leggen. Maak desnoods gekleurde strepen op de grond die men kan volgen.
Klepierre doet investeringen op basis van aantallen passanten in HC. Dat wordt onderuit gehaald met de openstelling van de brug. Los van goed of fout: logisch is het helaas wel.
Het verbaasd me dat de grootste nee roepers hier weinig kennis van het gehele plan en routing hebben. In de toekomst is het helemaal niet handig om via die trappen te gaan als je niet lopend aankomt bij het station. Alle fietsenstallingen komen op de stationspleinen uit net als bus en tramlijnen. en reken maar dat als je je fiets niet in een van de 30000 plekken zet dat hij wordt geruimd Utrecht kennende. Plus dat de originele routes om er omheen te lopen er straks nog steeds zijn. Niks veranderd dus. Je zou je dus eerder kunnen afvragen waarom de gemeente Utrecht in godsnaam niet het HC complex voor 1miljard euro belasting geld opgekocht heeft om het plat te gooien en je 3 minuten minder reistijd te gunnen
Mooie brug hoor, maar wie maakt hem schoon, er ligt al weken glas op de trappen.
@Rene: Bij drukte kost het misschien een half minuutje meer om van de ene naar de andere kant te komen. Erg hoor.
Ik stap van mijn werk regelmatig uit de trein ter hoogte van de Rabo. Ik woon in Transwijk. Dan is het gewoon handiger om die brug op te komen en naar de Croeselaan te gaan.
Raar dat dit niet mogelijk gemaakt kan worden. Raar ook dat vrijwel iedere politieke partij, behalve dus 1 iemand van de SP hiermee akkoord is gegaan.
Deze “afspraken” zoals ze nu liggen zijn toch totaal niet in het voordeel van de Utrechtse burger? Wat een onzin. Nu ik dit weet koop ik niks meer op t station. Stelletje geldwolven
@Ben: Precies, dat glas ligt er al vanaf dat de brug open is. Ook de eerste graffiti is al “gesignaleerd”. Zonde want ‘t is een mooie brug.
@Ano, ik vrees dat jouw kennis nogal tekort schiet.
Een behoorlijk grote groep reizigers heeft wel degelijk voordeel om via de Moreeslsebrug het stadion te verlaten.
Denk bijvoorbeeld aan al het kantoorpersoneel van de Belastingdienst, de Rechtbank, de NS en niet te vergeten de mensen die via de prachtig vernieuwde Mariaplaats snel de stad in willen. en denk eens aan de medewerkers van de Rabobank (sponsor van de brug) die kunnen ook veel tijd winnen door rechtstreeks naar hun kantoor te willen.
Die trap is met gemeenschapsgeld aangelegd. Van ons belastinggeld. Elke dag weer omlopen, tot 2023, na jaren in de verbouwingstroep te hebben gezeten, omdat je niet als burger maar als consument wordt geregeerd in dit land.
Deze brug zonder trappen staat symbool voor de uitholling van burgerschap, voor de leegte van onze samenleving waarin de Motor Van De Economie als een god wordt vereerd die alles voor iedereen goed gaat maken, en bij besluiten altijd op nummer 1 wordt geplaatst.
Gemeenten trekken bedrijven door te zwaaien met de omvang van hun kooplegers. Als grote bedrijven hun zin niet krijgen stappen ze naar de rechter met de gedane koopkrachtbeloftes.
Hoe kan je tijdens de verkiezingen sippen dat gemeenschapszin wegvloeit? Door dit soort projecten laat je inwoners ervaren dat we onze macht en ons burgerschap zijn verloren aan de Motor Van De Economie en gedegradeerd zijn tot consument in een koopleger. Niets meer en niet minder.
Ik ben wel voorstander van een wandeling door de gezonde buitenlucht, maar als op die plek de reguliere OV-poortjes komen, dan gaan er zeker zwartrijders overheen klimmen. Of de poortjes worden gewoon open getrapt.
Helemaal voor deze petitie! Sowieso belachelijk dat commerciële belangen voorrang hebben boven op de belangen van inwoners van Utrecht. Daarnaast lijkt het mij ook veiliger. Het ontlast de drukte in de trechter naar Hoog Catharijne: de drukte bij de trappen en roltrappen in de spits is echt enorm!
Anne-Marie 30/3/2017 – 9:15:
De Moreelsebrug is gefinancierd door de Rabobank (vandaar dattie eerst Rabobrug genoemd werd…
@Chris H:
Juist, en dan wordt deze brug dus net zo druk waardoor hij onbruikbaar wordt voor zijn primaire doel: het verbinden van het oosten en westen van de stad. Daarom ben ik tegen de trappen. Het voetgangersdeel van de brug is te smal om ook nog alle treinreizigers te kunnen verwerken waardoor deze ook op het fietspad zullen gaan lopen, dat gebeurt nu al.
Wat Anne-Marie zegt, spijker, kop
Helemaal eens met Rene, gewoon en Alleen nog maar de Tunnel gebruiken! Doe ik al 20 jaar, snel en zonder problemen!
Vanaf het eind v/h perron naar beneden en gekozen kon worden
tussen links en rechts (dat uitkomt bij de “afhaal-afd” van de
Mediamarkt.)
Ideaal, alleen geen oplossing voor de mensen die richting Mariaplaats moeten zijn.
Als diverse mensen vandalisme constateren is het dan teveel moeite om dit even te melden bij de gemeente?
https://www.utrecht.nl/contact/melding-wens-klacht-bezwaar/
Wat is dat toch raar, dat ineens, sinds een jaar of zo, het pro-bedrijven-monopolimse-geluid ineens zo sterk aanwezig is op DUIC, terwijl dit haaks staat op de geluiden die je overal in de stad hoort. Iets zegt me dat de meningen hier op DUIC, die plotsklaps omgeslagen zijn als een blad aan een boom, van de ene op de andere dag ook, niet geheel representatief zijn voor de mening van de Utrechter.
Veel lezers zijn afgehaakt hoor ik zo om me heen, juist doordat de reactievelden (toch wel de leukste sectie) door een groep van minder dan 10 man sterk (het vermoeden bestaat dat het er nog veel minder zijn) geheel gedomineerd worden. Ook is keer op keer dezelfde sleetse (rechtse) langspeelplaat te horen, terwijl er toch vele niet zwart-witte meningen aanwezig zijn in Utrecht en omstreken.
Dan even on-topic. Het kan dan wel zo zijn dat Utrechtse politici afspraken hebben gemaakt met Corio/ Kleppierre, dat wil niet zeggen dat deze afspraken rechtsgeldig zijn; er is ook nog zoiets als een grondwet en een wetboek. Het algemeen maatschappelijk belang weegt nu eenmaal zwaarder en daar kan ten alle tijden een beroep op gedaan worden. Zodoende kan men ook tot een (bodem-)procedure komen, om de hele gang van zaken omtrent het dossier stationsomgeving eens goed door te lichten en onder de loep te nemen. Hier zijn wel meerdere dubieuze afspraken gemaakt. Als de politiek niet door heeft wie zij moet vertegenwoordigen, dan moeten we de politici middels een rechtsgang maar duidelijk maken wie wij zijn en wat wij willen.
Dan iets over de brug. Die brug is breed genoeg om brede en grote groepen voetgangers af te kunnen laten vloeien. Dat heeft ook geen gevolgen voor de fietsers die de andere baan op de brug gebruiken. Dat is goed aangeven, middels pictogrammen op de brug. Fietsers en voetgangers zijn gescheiden. Dat zijn duidelijke, aparte en brede banen. Poortjes kunnen makkelijk bovenaan de brug geplaatst worden, zoals dat op meerdere stations die een aparte voetgangersbrug met toegang tot de perrons hebben.
Voor voetgangers richting Mariaplaats en richting Croeselaan, Dichters-/Rivierenwijk en Veilinghaven, is de Moreelsebrug wel degelijk een veel kortere route richting de perrons. Echter zal de veruit grootste groep reizigers gewoon gebruik blijven maken van de stationshal als entree tot het station en de perrons. Ik voorzie geen enkel probleem in de afhandeling van reizgers middels perrontrappen op de Moreelsbrug. De kortere route via Moreelsebrug kan voor voetgangers wel 7,5-10 minuten looptijd schelen. Een mooi extra gebaar naar de inwoners en bezoekers van de stad Utrecht, net zoals de tunnel aan de Noordzijde dat nog even is en altijd was. Ook daar valt het reuze mee qua reizigersstromen en de tunnel kan dat makkelijk aan, dat zal voor de brug niet anders zijn.
Het punt is dat het bedrijfsleven, ook zijn er acherkamertjesdeals met de gemeente gesloten, jouw als mens zijnde niet kan dwingen om door hun winkel te lopen, zeker niet als er gewoonweg mogelijkheden zijn om via een alternatieve route die winkels te omzeilen. De twee routes die Kleppierre aangeeft over het nieuw aan te leggen stationsplein, loodsen mensen nog steeds langs winkels en horeca die eigendom zijn van Kleppierre en NS-vastgoed en NS-retail. Het is niet de taak van de gemeente om mensen te dwingen te lopen over routes die op privé-gebied van eerder genoemde organisaties te lopen.
De gemeenteraad, het democratisch gekozen bestuursorgaan, wil wel trappen op de Moreelsebrug en eigenlijk hoort zij daar ook over te gaan. Niet het college dat dealtjes maakt met vastgoedondernemers.
Een goede zaak dus deze petitie, die partijen zeker kan dwingen deze trappen toe te staan en mogelijk te maken.
De tunnel…. Noordertunnel is ook al langer een doorn in het oog van die klepp.
Er was/(is nog steeds?) sprake van dat deze “Hoog Catharijne-ontsnappingsmogelijkheid” ook de nek omgedraaid zou gaan worden. De klepp kan en mag blijkbaar bepalen hoe ik moet lopen om bij het station te komen….
Klepp: Ik wil NIET door jullie verschrikkelijke koopgoot geleid worden als ik met de trein naar m’n tante Truus in Den Bosch wil! Kunnen jullie dat heeeeel misschien begrijpen????
@herman, weinig argumenten hoor ik hier
Contracten zijn rechtsgeldig, maar veranderde omstandigheden (drukte, veiligheid) kunnen ertoe leiden dat het maatschappelijk belang vereist dat ze beëindigd worden. Dat een benadeelde partij (bredero en zijn rechtsopvolgers corio en kleptopierre) dan een schadevergoeding eist en krijgt is in onze rechtsstaat logisch en redelijk. Laat de rechter zich maar daarover uitspreken en laat de gemeenteraad maar de moed hebben het contract op te zeggen. We, de inwoners van Utrecht, zitten al te lang vast aan de vastgoedmoloch die hopeloos catharije exploiteert.