De gehele woonboulevard in Kanaleneiland ondergaat de komende maanden een metamorfose. Het complex gaat voorzien worden van compleet nieuwe gevels en daarmee een geheel vernieuwde uitstraling. De make-over gaat zo’n drie miljoen kosten.
Eigenaar Altera Vastgoed betaalt de totale vernieuwing en verduurzaming van het winkelcomplex. In 2013 werden inpandig al een aantal winkels op de bouelvard grootschalig verbouwd. Nu krijgt de gevel van hele complex (16.000m²) een totale make-over.
De winkels blijven gewoon open tijdens de verbouwingen. Alle gevels worden vernieuwd, waarmee het complex (daterend uit de jaren ’60) tevens goed wordt geïsoleerd. De huidige luifels worden gesloopt en vervangen door nieuwe glazen luifels, circa 85 centimeter hoger dan de bestaande, om de onderliggende winkelpuien optisch hoger te maken.
Wim Beelen, gebiedsmanager, legt uit dat na de oplevering van de nieuwe Ikea in januari en de aangekondigde make-over voor de rest van het gebied er een ‘kwaliteitssprong’ wordt gemaakt. “Tevens zal er worden geïnvesteerd in de openbare ruimte. Inmiddels zijn de eerste 2 fasen van een nieuwe gebiedsontsluitingsweg voor de woonboulevard aangelegd. De 3e fase (ten zuiden van de A12) zal in 2016 worden gerealiseerd, na de renovatie van de Galecopperbrug. Er zullen in het gebied meer plannen volgen die uiteindelijk samen zorgen voor de totale vernieuwing van de boulevard.”
6 Reacties
ReagerenHoog tijd. Is altijd een beetje troosteloos, deprimerend complex geweest om te bezoeken.
Prima plan. Lijkt me uitstekend voor de uitstraling van het hele gebied. Wellicht kan hiermee beter de concurrentie met Amsterdam en Rotterdam worden aangegaan.
Nu nog een beetje een fatsoenlijke foodcourt zoals in Woonmall Alexandrium, want die troosteloze kot die nu op dat pleintje staat sla ik liever over.
Naast de grootste IKEA van Nederland is dit een logische investering.
De vraag is wel of het voldoende is. Het gebied mist nu eenheid, kwaliteit ( openbare ruimte) creativiteit en een duidelijk Licht Led Mast aan de zuid as waar ongeveer 250.000 auto’s notabene per etmaal passeren.
Ook de zijde bij het Tram station oogt uitermate veroudert/rommelig.
Het streven zou moeten zijn om zowel het grootste als beste woon mall van heel Nederland te zijn, dit is op deze plek haalbaar immers volgens IKEA onderzoek.
Ach ja, dat kleine restaurantje. Het straalt inderdaad erg veel misere uit; is ook lastig lijkt me, in zo’n vervallen gebouw een leuke atmosfeer neerzetten. Maar, ere wie ere toekomt: toen ik er eens zat voor een uitsmijter en koffie viel het me honderd procent mee. Al ben ik al snel tevreden wanneer het alternatief neerkomt op hyperactieve kinderen uit je zweedse gehaktballetjes te moeten vissen.
Misschien het gebouw ook meenemen in de renovatie (Sloop en nieuwbouw, lijkt me dan), maar de uitbaters mogen van mij wel blijven.
Ik mag iedereen waarschuwen voor die gratis (0,50 ct) worstjes van die leuke Zweden. Als je daarna moet kotsen weet je waarvan het komt.
Verder is en blijft dit natuurlijk het absolute dieptepunt van Utrecht, ‘make-over’ of niet. Inmiddels is IKEA een nog groter doolhof geworden waar voor fietsers 20 klemmen staan en voor 100-den auto’s parkeerplekken. Duurzaam hè? Dat interesseert die Zweden nl. ook geen ene fuck.
Overigens, kan heel Kanaleneiland niet meegenomen worden in die make-over?
Woonboulevard? Dat past totaal niet met wat er nu staat.
Het woord boulevard, suggereert m.i. tmoch Iets anders.
Maak het autovrij met brede wandelroutes en wissel het af met eetgelegenheden en andere unieke belevenissen.
Zorg voor groen, leuke aankleding en mooie verlichting.
Kijk dan komen de mensen voor een dagje woonboulevard.
Nu is het een allegaartje met een nieuw laagje lak.
Ik mijd het liever. Een nieuwe pui veranderd daar niets aan!