Nieuwe veiligheidsmaatregelen Croeselaan na dodelijk ongeluk april | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe veiligheidsmaatregelen Croeselaan na dodelijk ongeluk april | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe veiligheidsmaatregelen Croeselaan na dodelijk ongeluk april

Nieuwe veiligheidsmaatregelen Croeselaan na dodelijk ongeluk april

Na het dodelijke ongeluk van 16 april jongstleden op de Croeselaan heeft de gemeente onderzocht hoe de verkeerssituatie rond de drukke weg beter kon. Oplossingen: knipperinstallaties en langer wachten op bussen. Er bleek geen aanleiding om de maximale snelheid van bussen te verlagen.

Aan de zijde van de Valeriusbaan is het stoplicht voor fietsers en voetgangers vervangen door een
waarschuwingslicht met knipperinstallatie, voorzien van een akoestisch signaal dat waarschuwt
voor een naderende bus (zoals deze bij meerdere oversteekplaatsen van tram- en busbanen
wordt ingezet). Het akoestisch signaal is tegelijk goed hoorbaar voor fietsers.

Aan de zijde van de Van Zijstweg is de fietsoversteek voorzien van een drukknop met
aanduiding ‘Wacht op groen licht’. “Er is gekeken naar de mogelijkheid om hier
wachttijd-indicaties te installeren maar dit bleek niet mogelijk. Omdat het busverkeer altijd
prioriteit heeft bij de kruising zouden de wachttijd-indicaties weer naar maximale wachttijd
springen wanneer er een bus nadert. Dat geeft de fietsers alleen maar verwarring,” laat de gemeente weten.

Om te zorgen dat er ook bij vertraagd overstekend bussen geen gevaarlijke situaties ontstaan,
is de tijd voor bussen om het kruispunt over te steken in de regeling voor de verkeerslichten
iets verlengd. Tegelijk is de verkeersinstallatie op de Croeselaan aangepast op de wijziging van de busroutes per 1 september 2014, waarbij buslijnen 1 en 81 via de Valeriusbaan gaan rijden.

11 Reacties

Reageren
  1. Pim

    Ik blijf me verbazen over de manier waarop we hiermee omgaan. Het scheiden van verkeersdeelnemers leidt in mijn ogen alleen maar tot meer gevaarlijke situaties.
    Doordat we veillige fietspaden hebben en elkaar (ander type verkeersdeelnemers) nog maar sporadisch tegenkomen versuffen we en worden de ontmoetingen alleen maar onveiliger. Rotondes, oversteekplaatsen, stoplichten, daar gebeuren de ongelukken. Niet omdat we daar bij elkaar komen, maar omdat we elkaar nergens anders fysiek tegenkomen.
    Volgens mij werkt awareness de veiligheid in de hand. Laat het snelle verkeer in contact blijven met de langzame, kwetsbare deelnemers, dat verhoogt de oplettendheid. Op verkeerspleinen zoals het Keizer Karelplein in Nijmegen, en de straten in Manhattan, waar fietsers en auto’s dwars door elkaar knallen verhogen onze focus. Volgens mij moeten we veel minder geforceerd de fietsers beschermen door ze af te zonderen van de auto’s, de ontmoetingspunten blijven gevaarlijk, sterker nog: ze worden steeds gevaarlijker!

  2. Guido

    @Pim: is dat dat vermoeden ook nog ergens op gebaseerd? Cijfers?

    Daarnaast fietsen we in Utrecht ook kriskras door het verkeer.

  3. Ronald van Voorthuizen

    Leuke reactie van Pim; ligt een beetje in het verlengde van de ‘shared space’, zoals die straks langs de Catharijnesingel onder HC zal komen.
    Zit wel wat in; al is het maar omdat mensen zich aanpassen aan hoe veilig ze zich voelen. Laat mensen zich vooral onveilig voelen en de objectieve veiligheid zal omhoog gaan 🙂
    Over het niet plaatsen van wachttijdindicators moet ik wel lachen. Het zou ongewenst inzicht geven in de oneerlijk verdeelde wachttijd!

  4. Erik

    @Pim:

    Wat een onzin, Shared Space op drukke wegen is levensgevaarlijk, fietsers en voetgangers zijn daar veel te kwetsbaar voor en de snelheidsverschillen zijn veel te groot. Niet voor niets wil men overal in de wereld de Dutch Approach. Bewijs? Zoek eens op ‘Stop de kindermoord’. In de jaren 70 waren de wegen één grote shared space. Met dodelijke gevolgen.

  5. Een fietser.

    Feit blijft eerder dat de meerderheid van de fietsers fietst als een kip zonder kop. Dat veroorzaakte de vele ongevallen. Het negeren van de verkeersregels vanuit met name de fietsers. Aldus hier een fietser.

    Het wordt tijd dat de Nederlandse jeugd jaar in jaar uit, tot hun 18e iig, ingepeperd krijgt dat het verkeer geen spelletje is en dat je hersens gebruiken noodzaak is om er heelhuids door te geraken. Daarnaast is er nauwelijks verkeerspolitie waar te nemen die de boel in goede banen leidt. Zou wel weer te duur zijn. Als dat te duur is, zijn de slachtoffers en het gedrag wat we nu zien de gevolgen. Grote stad of niet.

  6. tom

    goed

  7. Alwin

    Beginnen met het bekeuren van appen en wat nog meer op de fiets, zal zeker bijdragen aan de verkeersveiligheid.

  8. Mimi

    Ik kan niet anders zeggen dan dat de veiligheid op dit punt sinds het tragische ongeval aanmerkelijk is verbeterd. De genoemde signalering draagt hier sterk aan bij, maar ook het feit dat de stoplichten veel beter staan afgesteld waardoor fietsers eigenlijk alleen nog maar hoeven te wachten wanneer er ook daadwerkelijk een bus voorbij rijdt. Wat ik dan ook slecht begrijp is dat ik nog steeds bijna dagelijks idioten zie die op hun fiets, dan wel te voet, al deze signalen weten te negeren en snel voor een bus langs schieten. Het frustreert mij dit te zien en ik kan alleen maar gissen hoe buschauffeurs zich hierbij moeten voelen.

  9. Pim

    @guido: vooral boerenverstand en wat ik heb ervaren in andere landen. Michael Batty heeft er -als ik mij niet vergis- wat over geschreven.

  10. Pim

    Als we door al die veiligheidsmaatregelen aan ons handje worden genomen, dan is natuurlijk het gevaar dat ‘t op plekken met minder geheid vaker fout gaat. (Gewenning/nonchalance/onoplettendheid). Ik denk echt dat we gedwongen moeten worden om on-edge te zijn, niet continu in ons veilige fietshaventje te vertoeven en dan maar de uitdaging te zoeken in de iPhone maar actief deel te nemen aan t grote geheel. Een logischere oplossing voor een binnenstad is het snelle verkeer aan te passen aan t kwetsbare langzame door de snelheidslimiet te verlagen en daarop te handhaven.

  11. Brenni

    Het dwarsprofiel van een Shared Space ruimte moet even breed zijn als bij gescheiden verkeersafwikkeling. Het is unfair alle verkeersdeelnemers in een kleinere ruimte te stoppen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).