Ooster- en Westerkade gaan heringericht worden: gemeente zoekt ideeën | De Utrechtse Internet Courant Ooster- en Westerkade gaan heringericht worden: gemeente zoekt ideeën | De Utrechtse Internet Courant

Ooster- en Westerkade gaan heringericht worden: gemeente zoekt ideeën

Ooster- en Westerkade gaan heringericht worden: gemeente zoekt ideeën
De gemeente wil de Ooster- en Westerkade opnieuw gaan inrichten. De kade’s langs de Vaartse Rijn moeten aantrekkelijker worden voor omwonenden en bezoekers. De gemeente roept iedereen op om mee te denken. 

De gemeente wil de Ooster- en Westerkade opnieuw gaan inrichten. De kade’s langs de Vaartse Rijn moeten aantrekkelijker worden voor omwonenden en bezoekers. De gemeente roept iedereen op om mee te denken. 

De herinrichting is volgens de gemeente een logische volgende stap na de opening van de parkeergarage Vaartsche Rijn, en de toekomstige ingebruikname van station Vaartsche Rijn en de Uithoflijn. Ook in de grotere omgeving spelen ontwikkelingen, zoals in Rotsoord en Ledig Erf, die zorgen voor veel nieuwe gebruikers te voet of op de fiets die de noodzaak voor een herinrichting versterken.

Voordat het plan wordt gemaakt, wil de gemeente graag de mening van bewoners van het gebied horen. Tijdens een bijeenkomst voor bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden, rond de Oosterkade en Westerkade gaan zij in gesprek. De ideeën worden gebruikt voor het opstellen van een inrichtingsplan.

Het is de bedoeling om de herinrichting zo snel mogelijk na de opening van station Vaartsche Rijn te realiseren.

40 Reacties

Reageren
  1. Aert van der Dadelaar

    Nou, het lijkt mij leuk als er eindelijk eens wat (meer) horeca komt in op beider kades. Wat mij betreft wordt het een soort Drieharingenstraat 2.0, maar dan groter. Onrendabele winkels hebben we al genoeg in Utrecht!

  2. sander

    Misschien is het leuk om meer terras/picknick pontons te realiseren.

    en sowieso een betere looproute langs het water, dat is nu onmogelijk door de geparkeerde auto’s. (die kunnen in de parkeergarage)

  3. Johan

    Met Groenlinks aan het roer is op voorhand al te voorspellen wat dit gaat betekenen.

  4. jos stelling

    (grote) bomen !

  5. Ernie

    Sander, goed idee. Een looproute langs het water. Waar kun je in Utrecht nu lopen langs de grachten. Gaan we ook iets doen aan goede voorzieningen voor de vele fietsen en de bereikbaarheid van de twee kades? Het zou mooi zijn als het wat meer een op verblijven ingericht wordt. Wat meer aandacht voor de voetganger, de fietser en de verblijfskwaliteit voor de bewoners.

  6. Ilse

    Ik ben eigenlijk een beetje herinrichtingsmoe.
    Kunnen we na de de albatrosstraat, de pelikaanstraat en de twijnstraat niet even een herinrichtingsbreak krijgen?

  7. Harmen

    Aan beide kanten slechts 1 parkeerstrook voor auto’s, aan de huizenzijde. De rest van de auto’s kan idd in de parkeergarage. Vrijgekomen ruimte benutten door te kunnen lopen langs de kade met her en der een bank/boom. Dit gecombineerd met de lager gelegen stijger a/d Oosterkade en een stijger gelijk aan het straatniveau a/d Westerkade. Hierdoor wordt aan deze kant het straatoppervlak veel groter, uiteraard voorzien van een mooi hekwerk en terrasjes!

  8. Nico

    @ jos stelling, natuurlijk bomen langs de kade en weer een muur die instort. Kades zijn voor boten en niet voor bomen. Leuke restaurants lijkt mij een goede optie.

  9. Andere Johan

    @Johan: houd me niet langer in spanning! Wat dan..?!

  10. Suus

    Ik vind de Ooster – en Westerkade al best leuk!
    Aan beide kanten zijn al een aantal gezellige horeca gelegenheden. En zitten speelgoedwinkel met een mooie etalage. Het mag nog iets meer aangekleed worden, maar ze zijn al goed op weg.

  11. Niels

    Helemaal eens met een looproute langs het water, vooral aan de Westerkade voel ik het gemis daaraan. Al is het maar een klein paadje waar je niet over de auto’s struikelt.

  12. `mikkie venema

    kleine leuke speelplekjes zoals zandbakjes en schommels op de auwtoparkeerplekken en meer groen

  13. Ernst

    Er is weinig aan de hand met de Wester en Oosterkade.
    Kan de gemeente haar her-inrichtigsdrang niet beteugelen en eerst eens wat dingen afmaken ?

  14. Inge

    Fijn dat bewoners ook betrokken worden.

    En is het niet handiger die herinrichting te doen VOOR het station open gaat, en er (nog) meer verkeer/publiek komt…?

  15. Arjan Verhoeven

    Juist géén bomen!
    Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar oude plaatjes van de grachten vind ik een stuk mooier dan de huidige. Veel weidser. En vroeger kon je nog zien hoe mooi al die grachtenpanden zijn, tegenwoordig staan er bomen voor en kun je alleen aan je “eigen kant” schuin omhoog kijken. Zonde, en het is waarschijnlijk ook nooit de bedoeling geweest.

  16. Maria

    Daar gaan we weer, lees ik en vrees ik. Parkeerplaatsen weg, want parkeren doe je maar in de parkeergarage. Die onder station Vaartsche Rijn veronderstel ik dat mijnheer Sander bedoelt. De garage die bedoeld is om de parkeerdruk in de wijk te verlichten. Een parkeerdruk die alleen maar verder zal toenemen als station Vaartsche Rijn wordt geopend. Neen,, beste lezers, dit garagietje met 200 plaatsjes is niet bedoeld om Groenlinkse autoverwijderplannetjes te faciliteren. Auto’s van de straat prima. Maar zorg dan dat er echt goede garages zijn om ze op te bergen. De drie L’s van Bernard Tomlov. Lucas Bolwerk, Lepelenburg en Ledig Erf.

  17. Berend

    Bomen,een betere looproute en wat bankjes. En inderdaad terrassen op/direct aan het water zouden heel mooi zijn. Goede suggesties van de reageerders boven mij.

  18. Ronald

    Volgens mij niets mis mee, wordt vanzelf al gezelliger door meer horeca.
    Misschien geld eerst uitgeven aan meer problematische plekken?

  19. Johannes

    De Utrechtse herinrichtingsneurose neemt zo langzamerhand inderdaad bizarre vormen aan. Ergens in dat stadskantoor zit een te grote afdeling met een te groot budget en te weinig werk.

  20. Rinke

    Als dit nou eens via de ‘participatief budgetteren’ werkwijze werd gedaan… ipv dat na het betrekken van de bewoners, de gemeente alsnog haar eigen plan trekt? Ik wil niet uit gaan van het slechte, maar deze methode zou een oplossing zijn voor alles!

    https://decorrespondent.nl/3983/In-meer-dan-1500-steden-vindt-nu-een-democratische-revolutie-plaats/938930465704-b61c6099

  21. Joris

    Bestaande horeca de gelegenheid geven om terrassen aan de waterkant in te richten. Parkeerplaatsen aan de waterkant inperken. Aan weerszijden werf/kade/steiger voor boten en recreatie.

  22. j. de vries

    Aan beide kanten ruim baan voor de auto. Weg met de fietsstroken, een twee richtingsstraat zodat er sneller kan worden doorgereden richting Vondellaan (aan de ene kant) en Catharijnesingel (aan de andere zijde). Een mooie gelegenheid om de reistijden per auto van en naar de binnenstad te bekorten.

  23. Tjeu

    Nee de autos blijven waar ze nu staan. Dat kan prima. Als je als bewoner ervoor hebt gekozen om daar te gaan wonen juist omdat je daar ook kunt parkeren is het weghalen van die plaatsen even erg als het weghalen van je voordeur. Maak de stoep een halve meter breder en je bent van alle problemen af. De houten steiger kan ook makkelijk doorgetrokken worden richting de watertoren.

  24. Ben

    Goed plan die herinrichting. Deze straten moeten meer bij de stad betrokken worden. Een relaxte looproute met meer groen in de vorm van bloembakken, bankjes, meer horeca & terrassen en autoluw maken.

  25. Onager Booden

    Nog meer horeca lijkt mij volledig overbodig.. ik vind het nu al best wel veel in die richting, zeker in vergelijking met een aantal jaren geleden. Utrecht raakt een beetje horeca- verzadigd naar mijn idee. Het hippe gebeuren druipt er daar vanaf sinds een paar jaar. Het zijn toch ook gewoon straten in een woonwijk en eigenlijk lijkt mij daar weinig mis te zijn hoe het nu is buiten dat je de Pelikaanstraat even niet in kan. Meer hoge grote mooie bomen lijkt mij een prima plan want groen kan je niet genoeg hebben.

  26. Vibeke

    Aan de Oosterkade een boulevard met (liefst bloeiende) bomen om langs te flaneren zoals je bijvoorbeeld in Spanje ziet, met bijzonder plaveisel bijvoorbeeld zoals Gaudí dat heeft ontworpen in Barcelona, mooie designlantaarns (prijsvraag om jonge ontwerpers een kans te geven), waaraan in de zomer die schitterende bloembakken hangen zoals we laatste jaren zien, in combinatie met leuke winkeltjes, restaurantjes, gezellige terrassen die er voor een deel al zijn (Nijade, Deli, Orloff, etc.), … Een prachtige, relaxte loop-/wandelroute die in een vloeiende beweging overgaat in het Ledigh Erf en de Twijnstraat (die volgens mij ook autovrij wordt).

    Aan de Westerkade rijdend verkeer: eventueel auto’s (maar liever omleiden ivm lawaai en uitstoot), fietsen, etc.

  27. roos

    Maak de kades aantrekkelijk voor voetgangers en fietsers en maak dus duidelijk waar je mag fietsen en waar je mag lopen. Bij de gemeente leeft het idee dat je deze twee verkeersstromen best kan mengen, maar in de praktijk zorgt dat alleen voor irritatie. Terwijl de kades (nu nog) een handige route zijn naar het zuiden. Ofwel… Houd Utrecht doorfietsbaar!

    https://www.facebook.com/houdUtrechtDoorfietsbaar/

  28. herman

    Laat dit gebied zich maar organisch ontwikkelen. Hooguit wat bijsturen maar vooral niet teveel. Grootste deel van de stad heeft zich in honderden jaren organisch ontwikkeld en dat is best mooi geworden.
    Daar waar actief ontwikkeld is, is duidelijk te zien dat dat nu niet bepaald de mooiste delen van de stad geworden zijn.

  29. Will

    Mooie bloembakken, prettige verlichting en ja: goede bankjes waar je kunt genieten van wat er is.
    Vooral zorgen dat het niet superdruk wordt: er zijn nu al fijne terrassen, leuke eetgelegenheden.
    Het Ledig erf is al een giga verzameling stoelen, mensen, moet het nu echt over en overvol worden overal?
    Er zijn in Utrecht echt veel minder prettige kades of straten dan deze. Leg daar prioriteit.
    En die bootjes lekker laten (door)varen. Rust is ook een kwaliteit.

  30. Nousja Cools- Sentjens

    Goed plan!

    Ik zou een mooie breede promenade met bloembakken, sfeervolle verlichting en mooie zitjes, picknick tafels en speelse elementen mooi vinden. Dat kan ook goed met een beetje industriële look ( highline Newyork of beetje scherps industrie geïnspireerd zijn.

    Misschien ook kioskacgtige horeca, koffiebar, wijnbar, broodjes to go a la foodfestivals maar dan definitief! Met zitje van beton en blijvende overkapping met megelijlheid om af te schermen in herft en winter.

    Een idee!

  31. Hans

    Het valt mij op dat er geen opmerkingen zijn die er betrekking op hebben hoe je de omgeving ervaart als je in een roeiboot op het water bent. Je kijkt dan tegen een hoge muur aan.
    Een smalle looproute langs het water, verlicht met led lampen en klimop tegen de wal, maakt de entree van Utrecht voor scheepvaartverkeer een stuk aangenamer.

  32. Hans Oudwijk

    Toeters en bellen en elke dag confetti. Nog veel meer horeca, vooral conceptuele koffiebarretjes. Grote zakken Chips, ijs en patat toe. Helgroene spitse torens van 70 meter hoog die ‘s nachts knipperen. Vijf glijbanen en ‘n mega zandbak voor de kleintjes. Achttien bioscopen en een warenhuis. Geen auto’s . Vooral geen auto’s maar bierfietsen tot aan de einder. En alles veganistisch en conform de Groen ‘linkse’ utopie, met lekker veel subsidie ook, en alleen voor leuke mensen.

  33. WP

    @Rinke,

    dank voor het artikel. Lijkt me mooi om in een stad als Utrecht uit te proberen!

    OT in het licht hiervan, is het goed dat de mensen kunnen beslissen hoe de straat er uit moet komen te zien en dan niet alleen de aanwonenden, maar iedereen die belanghebbende/gebruiker van de straat is. Samen compromissen sluiten: dat is democratie.

  34. Freek

    • Fietsers centraal, auto’s te gast op oranje-rood asfalt
    • Meer terrassen en horeca aan de zonkant
    • Zitsteiger aan de zonkant
    • Aanlegplaats voor klassieke boten aan de schaduwkant
    • Geen parkeerplaatsen, wel voldoende fietsenrekken
    • Mogelijkheden voor streekmarkten, samen met de Twijnstraat
    • Vrije zitplaatsen met tafeltjes aan de zonkant kade, breng je eigen broodje en wijntje mee

  35. Wern

    OMg wat is er mis met deze kades, helemaal niets! Laat het ajb zoals het is, ik rijd er elke dag meermaals met fiets overheen en er zijn tal van plekken in de stad die veel harder toe zijn aan herinrichting! En als eenmaal het station open is verandert t vanzelf wel, mocht dat nodig zijn.

  36. VincentDV

    @jos stelling & @Nico: Er stáát al een hele rij bomen aan beide zijden.

    Wat mij betreft niet nog meer horeca en retail, we hebben al zóveel daarvan, en zóveel kan het hoofd nauwelijks boven water houden. Ik zou het wel verfrissend vinden als er weer gewoond wordt op de begane grond. Dat maakt zo’n straat ‘s avonds – als alle barista’s thuis zijn – ook levend, niet óp straat, maar gewoon bewoonde huizen.

    De inrichting mag inderdaad wel wat ruimer. Een rij geparkeerde auto’s minder zou wel zo prettig zijn en inderdaad ligt het voor de hand dat de kanaalzijde van de weg tot brede wandelroute wordt, inclusief de vaak genoemde bankjes (maar waarom zouden die van beton moeten zijn Nousja?).

    En afdoende klemmen voor fietsen, die zijn in een fietsstad als Utrecht nog steeds notoir zeldzaam.

  37. Cher

    Meer groen tis 1 grote kale vlakte? en als de auto’s gewoon via de catharijnesingel naar de vondellaan mogen en niet alleen de bus zou fijn zijn. Tis dar je erlangs moet ander reed ik ook graag anders? dan kan de westerkade alleen voor bestemmingsverkeer zijn en n fietspad worden 2 richtingen met terrassen .

  38. Maria

    @ Hans Oudwijk

    Inderdaad, zucht… Wat een voorspelbare truttigheid.

  39. Jos Stelling

    @VincentDV. Bomen die je niet ziet tellen we niet mee.
    Horeca laat zich niet inplannen (gaat altijd fout). Horeca volgt eventueel als er iets te verdienen valt :-), niets menselijks is hen vreemd.

  40. Evelien

    Floating Market met lokale en/of kunstzinnige spulletjes!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).