Nadat het college van burgemeester en wethouders afgelopen donderdag bekend maakte, dat Utrecht als eerste gemeente in Nederland in de loop van volgend jaar oudere, vervuilende auto’s uit de binnenstad gaat weren is daar in zowel de lokale als de landelijke pers al heel wat over geschreven. Zelfs op radio en televisie werd het Utrechtse voornemen breed uitgemeten. Valt daar nog wat aan toe te voegen vraagt u zich wellicht af. DUIC vindt van wel!
De Utrechtse plannen voor een milieuzone in de binnenstad om de meest vervuilende personenauto’s te weren riep vooral véél protest op. Boze Utrechtse ondernemers gaven te kennen, dat de maatregel Utrecht negatief op de kaart zet. Zij kregen bijval van auto-organisaties Bovag en de RAI-Vereniging, die de ‘leeftijd’ van een auto een ongepast criterium vinden en pleiten voor een landelijke aanpak. Ook lazen we een reactie van iemand die stelt dat je in het kader van duurzaamheid nou juist moet stimuleren dat mensen zo lang mogelijk in dezelfde auto blijven rijden. En de lokale politiek liet natuurlijk ook van zich horen. VVD’er Andre van Schie reageerde fel op Twitter: ‘150 miljoen uitgeven aan een muziekpaleis en dan roepen dat alleen de hoogste inkomens er naartoe mogen rijden. Jan met de Kadett is niet welkom.‘ En dat bracht ons op het idee om eens te kijken wie Jan met de Kadett dan eigenlijk is. Of eigenlijk meer om welke auto’s het eigenlijk gaat. We vonden er genoeg…
















6 Reacties
ReagerenIk ben zo’n binnenstadsbewoner die graag frissere lucht inademt. Of dat nu door uitstootarme bussen óf door minder vervuilende auto’s in de binnenstad komt zal mij worst zijn. Ik ben blij dat er eindelijk concrete actie wordt voorgesteld om zuiverdere binnenstadslucht te realiseren ipv goochelen met cijfers om nét aan de normen te voldoen.
Ook ik woon in de binnenstad en ben erg voor de maatregel! Mijn eigen -zuinige – autootje is in 2015 ook 15 jaar dus die vervang ik dan graag tegen die tijd. iedereen zou zich moeten afvragen of de korte termijn belangen niet een lange termijn visie in de weg staan. Wie wil, kan altijd oplossingen vinden.
Een typisch gevalletje symboolpolitiek. Hoeveel van dit soort auto’s zijn er nu eigenlijk in de binnenstad? En wat anders: wat doen we met die feestelijke Rolls Royce in de trouwstoet? Mensen, het wordt er niet leuker op.
Gemeente, begin eens met die dieselbussen en praat dan verder. Wat een onzin om die paar oldtimers te weren.
Beste lezer,
Er klopt iets niet aan deze regeling. Met mijn ruim tien jaar oude lichte bakje met nog geen 70.000 op de teller zou ik niet de stad in mogen, maar als ik een dikke auto met een zware motor die benzine zuipt zou kopen mag dat van deze regeling wel!
Misschien moet er op andere dingen dan de leeftijd worden gelet. Op deze manier wordt het milieu echt niet beter.
Hans.
Als men eerst kijkt naar de oorzaak van de luchtkwaliteit en wie daar schuldig aan is voordat er een makkelijk slachtoffer wordt aangewezen! En als de auto tóch zondebok moet zijn, kijk dan eerst naar CO2 uitstoot per gereden kilometer en fijnstof uitstoot (roetfilter) i.p.v. leeftijd van de auto…..