Scooters en brommers mogelijk weg van het fietspad in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Scooters en brommers mogelijk weg van het fietspad in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Scooters en brommers mogelijk weg van het fietspad in Utrecht

Scooters en brommers mogelijk weg van het fietspad in Utrecht
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk wil brommers en scooters niet meer op het fietspad hebben maar op de rijbaan met de auto’s. De gemotoriseerde tweewielers zouden te schadelijk zijn voor de gezondheid van fietsers en voetgangers.

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk wil brommers en scooters niet meer op het fietspad hebben maar op de rijbaan met de auto’s. De gemotoriseerde tweewielers zouden te schadelijk zijn voor de gezondheid van fietsers en voetgangers.

Van Hooijdonk liet op verzoek van de Utrechtse gemeenteraadsfractie van GroenLinks een quickscan uitvoeren naar de mate van vervuiling door scooters in Utrecht. Uit dit onderzoek door TNO blijkt dat de uitstoot van brommers en scooters schade aan de gezondheid van voetgangers en fietsers kan aanbrengen omdat ze zich zo dicht op elkaar bevinden. Daarom wil de gemeente deze weggebruikers meer gaan scheiden.

“Met deze maatregel worden fietsers en voetgangers minder direct blootgesteld aan de uitlaat van brommers. Ook in het kader van verkeersveiligheid blijkt, uit ervaringen in andere steden, dat dit een goede maatregel is”, laat wethouder Van Hooijdonk weten in een brief aan de gemeenteraad. Voor vervuilende auto’s is er in Utrecht al een sloopregeling. De wethouder gaat ook onderzoeken of dit mogelijk is voor vervuilende brommers.

Als de gemeenteraad instemt met het plan van Van Hooijdonk zal het in de loop van dit jaar uitgevoerd worden.

19 Reacties

Reageren
  1. Sjaak

    Goede zaak. Vooral langs de ASW vaak hachelijke toestanden, wanneer bezorgscooters (nu ook elektrische, dus bijna geruisloos) je aan alle kanten voorbij schieten. Laat ze hun capriolen maar op de rijbaan uithalen.

  2. Wout

    In Amsterdam lukte het niet, dus dan maar weer een duur onderzoek er tegenaan om er achter te komen dat het hier ook niet lukt. In het geval dat het wel lukt heeft het voor mij geen zin meer om met de scooter naar het werk te gaan omdat ik niet tussen de auto’s wil rijden. Dan maar weer een goedkoop oud dieseltje uit Duitsland halen voor woon werk.

  3. peter

    Onzin argument natuurlijk, want de brommers en scooters zouden alleen al vanwege hun snelheid niet op het fietspad horen. Nu rijden ze op en af op de weg of het fietspad, wat hen het beste uitkomt, en daarmee hinderen ze al het verkeer. Er zou veel meer gelet moeten worden op rijgedrag. Meer toezicht zou al een heleboel schelen en dan ook gelijk lik op stuk beleid. Maar ja politiek dezer dagen…….
    Overigens zijn uitlaatgassen van brommers en scooters een probleem, maar dat moet je anders aanpakken.

  4. marc

    dat hele luchtvervuiling dingetje is echt iets voor groenlinks , lekker veel onderzoek doen door bevriende bureautjes naar de vervuiling in de stad ….duh de stad is omringt met snelwegen waar de meeste uitstoot vandaan komt , het is een geld verslindend utopisch project wat nergens over gaat , je zal maar blij zijn met je oude autotje zodat je de kinderen naar school kan brengen je boodschappies kan doen , en dan komt groenlinks en die zeggen dat je auto te vervuilend is voor de stad….ga maar lekker fietsen , de basf fabriek stoot meer gif uit dan welke oude auto dan ook !het is allemaal luchtfietserij om toch nog wat te doen hebben voor de utrechtse poltici’s in plaats van de echte problemen aan te pakken !

  5. anoniem

    Ik kan dit initiatief alleen maar toejuichen. Er zijn teveel mensen op brommers die zich van niemand iets aantrekken en verwachten dat alle fietsers voor hen aan de kant gaan. De brommers die over de drukste fietsknooppunten van Utrecht scheuren zijn gevaarlijk, fietsers kunnen hier slecht op anticiperen en de situatie is bovendien vaak toch al onoverzichtelijk.

  6. erik

    Moeten ze dan ook in ineens gaan stoppen voor rood licht!

  7. Bas

    de wethouder is niet helemaal op de hoogte. Brommers mogen helemaal niet op het fietspad. Daar hoeft ze dus helemaal geen beleid op te maken. Het enige wat nodig is, is de regels handhaven.

  8. J-P

    Brommers en scooters op de rijbaan. Betekent dit dan dat snorfietsen op het fietspad mogen blijven?

  9. kees van oosten

    Zo goed als er een milieuzone zou worden ingevoerd voor auto’s die teveel uitstoten zou dat ook kunnen voor alle tweetaktmotoren. Alleen zou de milieuzone dan de hele stad moeten omvatten. Dat zou echt veel verschil maken. Het plan om scooters en brommers niet meer op het fietspad te laten rijden maakt de lucht geen spat schoner.

  10. peter

    Ter verduidelijking van waar een bromfiets of scooter wel of niet mag rijden en vooral hoe hard!
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-bromfiets-brommer-scooter-of-snorfiets-op-het-fietspad-rijden.html

  11. ot

    Off topic: die foto bij het artikel, is dat wel Utrecht…?

  12. peter

    En nog maar eens twee, zodat Mw. Van Hooijdonk even weet hoe het zit.

    http://www.ansv.nl/wetgeving-en-verkeer/wetgeving/plaats-op-de-weg

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/regels-voor-brommers-en-snorfietsen

  13. Jasper

    Die Mw. Van Hooijdonk heeft wel humor hoor. Wat maakt ‘t voor de vervuiling uit waar de brommer/scooter rijdt, direct op ‘t fietspad of (minder) een halve meter naar links op de rijbaan? Dat zet zoden aan de dijk… Not!

  14. Ronald

    Mw van Hooijdonk bedenkt: ik wil de scooters van het fietspad af.
    Doet een onderzoek naar de schadelijkheid van scooters in de hoop daarmee een argument te vinden.
    Uit het onderzoek blijkt dat het reuze meevalt (1% van de NO2, 5% van het fijnstof).
    Mw. van Hooijdonk besluit dat het onderzoek weggegooid geld was en voert haar vooringenomen beleid gewoon uit.
    Verspil dan ook geen geld aan onderzoek!!
    Het valt me erg tegen dat de veiligheid van brommerbestuurders ondergeschikt is aan de persoonlijke voorkeur van een wethouder.

  15. Luuk Upuuk

    En nou nog zorgen dat de fietsers van het voetpad afgaan en blijven!!

  16. Claudia

    Elektrisch rijden. Twee vliegen in een klap opgelost.

  17. Dirk

    Inderdaad: scooters en brommers bij de auto’s op de rijbaan en keihard optreden tegen spookrijdende en op de stoep fietsende fietsers.

  18. Lenny

    Ik rijd op een snorscooter, niet vervuilend 4-takt met catalysator.
    Ik houd mij aan de regels en stop keurig voor rood stoplicht.
    Ik ben bijna de enige kan ik wel zeggen.
    Vervolgens word ik ingehaald door de ene na de andere fietser, die ook geen 25 km rijden (met koptelefoons op), rijden snoeihard door rood, links en rechts van de vluchtheuvel.
    Tegen het verkeer in, enz. Maakt allemaal niet uit.
    Wie is er dan gevaarlijk bezig?
    Straks zou ik dan met 25 km per uur tussen de auto’s moeten gaan rijden. Of dat veilig is?

  19. Jmvdb

    Het zijn niet alleen de uitlaatgassen die niet gezond zijn voor fietsers, maar wat nog erger is de onveiligheid van brommers die fietsers passeren op de toch al smalle fietspaden in ons land. Je houd je hart vast als je ziet met wat voor snelheid brommers fietsers passeren, dikwijls fietsers met een klein kind voor of achterop. Een tiental jaren werd er nog gecontroleerd op geluid die brommers maken en op een opgevoerde snelheid. Maar dat tijdperk is voorbij en nu doet iedereen maar wat als het gaat om snelheid, richting geven en met de algemeen geldende verkeersregels, wat trouwens ook geld voor het autoverkeer. Ons land is momenteel te vergelijken met ontwikkelingslanden als het gaat om verkeersgedrag.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).