De Tolsteegbarrière en Tolsteegbrug bij de Twijnstraat, beter bekend als het Ledig Erf, gaan op de schop. Dat heeft de gemeente laten weten.
Vanavond is er een inloopavond voor omwonenden in het Louis Hartlooper Complex. De gemeente wil meer ruimte voor fietsers en bomen creëren. Hiervoor moeten onder andere parkeerplekken verplaatst worden.
Het is een volgende stap in het fietsvriendelijker maken van de binnenstad. Eerder zijn onder andere al het Domplein, de Zadelstraat, de Twijnstraat en de Mariaplaats heringericht.
17 Reacties
ReagerenZolang ze ook maar iets aan de oversteek en doorgang voor fietsers richting de Oosterkade en de Gansstraat doen!
Het is tijd om een veel groter stuk van de Singel te overkluisteren, zodat de Westerkade ook weer een volwaardige aansluiting krijgt op de Tolsteegbarrière. Aan de andere zijde kun je hetzelfde trucje uithalen, zodat er een groter loopgebied naar de oude halte daar volgt. Resultaat: enorm stuk oppervlakte erbij met ruimte voor fietsparkeerplekken die hard nodig zijn (en zo niet in de weg staan) en meer ruimte voor voetganger en fiets.
Je hoort mensen al roepen dat dat zonde zou zijn van de natuur, maar het heeft in het verleden uitstekend gewerkt bij het Stadhuisplein. Ook symbolisch mogen er weer wat meer bruggen gebouwd worden naar het zuiden, dat steeds meer deel van de stad aan het worden is.
Als je ideeen hebt hoe het beter kan lijkt het me slim dat je naar de inloopavond gaat. Hier ideeen ventileren heeft geen zin.
Tip;
Kijk ook eens wat verderop naar de stoep aan de waterkant van de Westerkade.
Niet te gebruiken omdat deze over de gehele lengte vol staat met fietsen.
Weg met die overal neergesmeten fietsenchaos daar.
En laten ze bij het herstraten niet ‘vergeten’ (zoals bij de Choorstraat wel het geval was) om de contouren van de Tolsteegpoort terug te plaatsen. Anders moet de wethouder weer ergens 15.000€ vandaan zien te toveren om die fout goed te maken.
Goed dat ook hier de stad fietsvriendelijker wordt.
Als je ziet hoe mooi bijvoorbeeld de Mariaplaats, Domplein en Jacobistraat zijn geworden dan beloofd dat veel goeds voor deze plek.
Auto’s hebben veel ruimte nodig, veroorzaken overlast en zijn lelijk. Anno 2017 horen die niet meer thuis in de stad.
De autoos de binnenstad uit,,bij laden lossen,,koelmotoren uit,,
Ledig erf ,,maak er wat moois van
En als het klaar is de discussie waar uit historisch oogpunt de piskruizen moeten staan….
Ja… dat plek/kruising is absoluut zeker voor verbetering vatbaar. Ik vind de recente herinrichting van o.a. de Mariastraat en Zadelstraat erg goed geslaagd. Stemt mij ook optimistisch hierover.
Belangrijk is om meer eenheid in de ruimte te creeren zodat een Plein werking ( Tolsteeg Plein) ontstaat. Nu staat overal lukraak straat meubilair, vuil containers, bus halte etc.
De loop/jogging route als je de singel wil vervolgen is heel ongelukkig voor wandelaars lopers. Maak alles 1 nivo, zoals Domplein. Breng het fiets parkeren na de randen zodat de terrassen vergroot kunnen worden. En probeer door straat verlichting / bestrating ook de terrassen aan andere zijde van de tolsteeg singel meer in sfeer te verbinden . Uiteraard de zicht Singel zelf niet verminderen door overbodige brug aanpassingen. Het lijkt me bovendien heel logisch om zowel Westerkade als Oosterkade te voorzien van oude Pijke Koch Lantaarns, zodat je uit het Randstad Station lopend direct het gevoel heb de binnenstad/Museum kwartier in te lopen.
Gaan de fietser da straks ook netjes de Nieuwstraat gebruiken en niet meer op de gracht voetgangers van de sokken tijden?
Aanpassingen binnenstad maken de stad vooral toerist vriendelijker. Voor de fietser wordt het een chaos, zie domplein
Mooi zo herman. Laten we hopen dat er bij jou geen brand uitbreekt of je een ambulance nodig hebt. En boodschappen bij je winkels komen voortaan ook per paardenkoets. Eens kijken hoe lang jij het volhoudt zonder gemotorisserd verkeer in die prachtige stad..
JvD slaat spijker op kop. Bewoners van Neude, Steenweg, L. Elizabetstraat en overige voetgangersgebieden spelen met hun leven nu deze gebieden compleet onbereikbaar zijn voor hulpdiensten.
alstublieft NIET de terrassen vergroten! Deze pakken daar al genoeg van de openbare ruimte in.
@JdV, Willem:
Maak jezelf toch in godsnaam niet zo ongeloofwaardig man met je hulpdiensten. De Neude ligt aan een fucking busbaan waar minstens 36 brandweerwagens terecht kunnen in elke gewenste opstelling, de Steenweg en de Lange Elisabethstraat zijn in de 17e eeuw gebouwd, en ik vraag me sterk af of ze toen rekening gehouden hebben met tientonner-brandweerwagens. Wil je nou beweren dat het daar in de laatste 300 jaar onveiliger is geworden omdat de belangrijkste winkelstraat van Utrecht autovrij is geworden (doch uiteraard nog altijd bereikbaar voor hulpdiensten)?
Prima als je tegen ruimte voor fietsers en voetgangers bent, maar kom met serieuze argumenten alsjeblieft.