Tunneldosering zorgt voor onnodig lange file’s bij Leidsche Rijntunnel A2 | De Utrechtse Internet Courant Tunneldosering zorgt voor onnodig lange file’s bij Leidsche Rijntunnel A2 | De Utrechtse Internet Courant

Tunneldosering zorgt voor onnodig lange file’s bij Leidsche Rijntunnel A2

Tunneldosering zorgt voor onnodig lange file’s bij Leidsche Rijntunnel A2
De forens had waarschijnlijk al gemerkt dat er de laatste weken steeds vaker file’s stonden bij de Leidsche Rijntunnel op de A2. Het zogeheten tunneldoseren, wat juist file’s moet voorkomen, werkt averechts. Dat concludeert de Verkeersinformatiedienst (VID) op basis van eigen bevindingen.

De forens had waarschijnlijk al gemerkt dat er de laatste weken steeds vaker file’s stonden bij de Leidsche Rijntunnel op de A2. Het zogeheten tunneldoseren, wat juist file’s moet voorkomen, werkt averechts. Dat concludeert de Verkeersinformatiedienst (VID) op basis van eigen bevindingen.

De VID noemt als voorbeeld met name de Leidsche Rijntunnel. Bij verschillende tunnels in Nederland doseert Rijkswaterstaat het verkeer om te voorkomen dat er file in de tunnel ontstaat. Hierdoor verschuift de file meer dan eens naar een ander knelpunt, met daarin afritten en knooppunten. Met als gevolg dat automobilisten onnodig vast staan en files langer. worden.

In tegenstelling tot wat wel wordt beweerd zorgt tunneldoseren dus in veel gevallen voor extra file: het is niet simpelweg een verplaatsing van de file die anders na de tunnel staat, stelt de VID. “Indien bijvoorbeeld het verkeer bij de afrit Utrecht-Centrum (A2) opstroopt en er gedoseerd wordt voor de tunnelbuis van de parallelbaan, hebben alle automobilisten die op die parallelbaan rijden daar last van, ook zij die de flessenhals niet hoeven te passeren. De file wordt dus breder en langer dan de wachtrij die ontstaat op en voor de afrit.”

140 keer per maand

Het doseren van verkeer bij tunnels wordt steeds vaker toegepast. Zo meldde de minister van Milieu en Infrastructuur deze zomer dat het verkeer in de Leidsche Rijntunnel 140 keer per maand wordt gedoseerd. De mate waarin gedoseerd wordt hangt af van de filegevoeligheid van het wegvak na de tunnel: hoe vaker zich daar file vormt hoe groter het risico is dat er gedoseerd moet worden.

Bij de Leidsche Rijntunnel wordt veel vaker gedoseerd voor de tunnelbuizen die het verkeer in zuidelijke richting bedienen dan de buizen in noordelijke richting. De aanwezigheid van een aansluiting (Utrecht-Centrum) en het knooppunt Oudenrijn zijn daar debet aan.

10 Reacties

Reageren
  1. Robb

    Geef mij 1 reden waarom er geen file in die pokketunnel mag staan? Waarom creeren ze expres files voor de tunnel? Dat is toch bizar! Noem mij 1 land waar ze dat ook doen!

  2. Arthur van schaik

    No shit Sherlock. Rij daar dagelijks en je ziet het gewoon gebeuren, heb je geen onderzoek voor nodig. Geldt ook voor onnodig afkruisen van een volledig rijbaan als een weggebruiker is gestrand op de 4 à 5 meter brede vluchtstrook. Fileleed veroorzaakt door RWS.

  3. Eugene lubbers

    Dus we staan iedere dag in een file die RIjkswaterstaat bewust creeërt terwijl ze weten dat dit niet werkt en dat doen we voor een tunnel die nergens onderdoor gaat. #chapeau

  4. Rob

    Wel heel fijn dat de hoge omes nu zelf door hebben wat iedere automobilist allang weet!! Het is altijd wat jammer als je te maken hebt met problemen terwijl de veroorzakers lachend roepen dat dit echt de beste oplossing is. Het feit dat ze nu zelf snappen dat het niet handig is creeert een kiertje in de deuropening naar het afschaffen hiervan.
    Hoe vaak ik al niet een kwartier stukje bij beetje heb gereden van de oprit Lage Weide naar dat rode kruis bij de ingang van de tunnel om vervolgens volgas door de tunnel te rijden en nergens meer een file te zien…. kennelijk werkt de detectie van problemen en de daarop aangepaste dosering ook waardeloos. Geen wonder natuurlijk want er zijn vele richtingen aan de uitgang van die tunnel.

  5. Bas

    Alle hoge omes wisten dit al vanaf het begin natuurlijk. Bij RWS zijn ze echt niet gek.

    Dit persbericht is niet voor het publiek, het is voor de klein geschapen mannetjes van de Brandweer Regio Utrecht in de hoop dat er nu eindelijk wat weerstand komt tegen de onzinnige veiligheidsmaatregelen die werden opgelegd nadat bleek dat bovenstaand korps geen plasje over de plannen mocht doen omdat Rijkswegen niet door gemeenten worden gepland.

    Eerst werd de opening een jaar uitgesteld omdat het briefpapier van de uitnodiging niet de correcte kleur groen was volgens de Brandweer controleur uit Utrecht, daarna kwamen deze pesterijen…

    Het is tijd dat de brandweermannen die levens redden weggaan bij de brandweermannen die op kantoor regels neuken, als het menselijk schild van respect waar deze ambtenaren zich achter verschuilen weg is dan zie je de ware aard van het veiligheidsmonster wat is gecreëerd.

  6. Amerikaanse Nederlander

    Ik reed tot enkele weken terug, elke ochtend vanuit omgeving Julianapark via Burgemeester Norbruislaan naar de Zuilense Ring, om vanaf daar de A2 naar het zuiden op te rijden.

    Het staat daar zo vaak vast, omdat de linkerbaan vaak is afgesloten voor de tunnel (de tunneldosering in actie), zodat auto’s van zowel links als rechts (oprit vanaf Soestwetering). In de tunnel gaat de linkerbaan weer open en stroomt het verkeer door, zonder issues op knooppunt Oudenrijn.

    Ik ben er maar mee gestopt. Ik rijd nu via de “stadsboulevard” Joseph Haydnlaan door Oog en Al naar de eerste oprit na de tunnel. Zelfs dat landweggetje stroomt beter door, zal wethouder Lot leuk vinden 😉

  7. WP

    @Rob, ik wil je niet teleurstellen, maar de VID zijn niet ‘de hoge omes’. De VID is gewoon een normaal commercieel bedrijf die file-informatie verkoopt. Maar ik hoop dat ook Rijkswaterstaat een en ander doorkrijgt….

    Ik zou in ieder geval voor willen stellen dat ze per ‘dosering’ meer auto’s door laten. De laatste keer dat ik het gezien heb is dat de auto’s ook nog eens moesten ritsen van 3 naar 1 rijstroken. Dat levert ook veel files op… Je moet gewoon de auto’s in 3 rijen op laten stellen en telkens 3 auto’s door laten rijden en op de parallel 2 rijen.

  8. Martin

    @Rob het hele doel is dat er juist geen file in de tunnel komt. Juist als de file OOK in de tunnel staat is de dosering waardeloos.

    Het idee is dat als je zo kort mogelijk in de tunnel bent, dat je minder risico’s loopt op ongevallen (met alle mogelijke nare gevolgen zoals tunnel-evacuaties).

    Dat idee klinkt op zich goed, maar de consequentie pakt blijkbaar wat nadeliger uit dan verwacht.

  9. Ronald

    Laat mij maar gewoon in de file staan in de tunnel hoor, big deal.
    Veiligheidswaanzin.

  10. Johnny

    Nee, Martin, dit pakt niet nadelger uit dan verwacht want dit was natuurlijk te verwachten. Deze consequenties werden op de koop toe genomen van een overdreven veiligheidsdenken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).