Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Voor Clarenburg

Stadion Galgenwaard

Choorstraat




10 Reacties
ReagerenDat waren nog eens tijden. Dat je nog heerlijk je Fordje op de stoep van de Choorstraat kon parkeren.
@Wim: wat heerlijk dat dat niet meer mag, en dat het idee van ‘ik moet met mijn auto altijd overal kunnen komen en parkeren’ is losgelaten.
Leuk dat je ziet dat Covers bruids- en feestmode in de Choorstraat alle trends heeft weten te overleven! Knap gedaan.
@G.H.: het gaf de stad wel dynamiek, iets prettig jachtigs en bovendien was de winkelstand in die tijd wel wat interessanter. Binnenstad is nu wel erg loom en gelikt, op het saaie af, alles netjes binnen de lijntjes, een stad moet geen wandelpark (willen) zijn. Als het saaie verstikkend wordt, zijn we weer terug in de jaren vijftig.
Als de winkelstand nog verder achteruit gaat, wat vrijwel zeker gaat gebeuren, zou wat mij betreft Lijnmarkt, Choorstraat, Steenweg weer kunnen worden vrijgegeven voor (elektrisch) verkeer.
Eén van m’n lievelingsrubrieken! Het valt me op dat in de jaren’50 niet alleen autos nog overal mochten rijden, maar ook dat er nauwelijks bomen staan. Dan vind ik de stad nu fijner om in te wonen.
@ Marjolein
Ik weet niet hoe je erbij komt dat er vroeger minder bomen staan in de stad. Toch niet omdat je op die foto van de huidige Choorstraat die dikke stam voor je neus ziet?
Het Neude bijvoorbeeld was vroeger een groene oase, omzoomd met kastanjes. Moet je nu eens zien wat een armetierig groen er staat. En als je kijkt wat er na de recente kaalslag op de grachten nog over is van het groen op die plek, dan kan ik alleen maar verdrietig worden.
@Heimwee: Daar heeft u wellicht een punt, ik heb die tijd zelf niet meegemaakt.
Een proef met toegang voor elektrische auto’s, al dan niet tijdens bepaalde uren, is misschien best wel een idee.
In de jaren tachtig tot begin jaren negentig was de stad nog leuk en goed bereikbaar.
Leuk, nu leven op straat met al die voetgangers
Veel beter en mooier dan auto’s.
@G.H. Hebt u cijfermateriaal waarmee u uw bewering dat de ‘winkelstand nog verder achteruit gaat’ kunt onderbouwen. Ik ben erg benieuwd.
Bezoekersaantallen voor de Utrechtse binnenstad groeien in ieder geval nog steeds. Daardoor moeten er ruimtelijke keuzes gemaakt worden. Terugbrengen van de auto in de huidige winkelstraten is dan geen logische keuze en bovendien onveilig. Vergeet niet dat we in Nederland in de jaren ’70 circa 3400 verkeersdoden per jaar hadden. Nu zit dat aantal rond de 670.