De Amerikaanse nieuwszender CNN heeft Utrecht op nummer 1 gezet in haar ranglijst van de acht meest fietsvriendelijke steden ter wereld.
Traditioneel beginnen dit soort lijstjes met Amsterdam. Hoewel de hoofdstad van Nederland nog steeds als fietsvriendelijk wordt gezien, komt Amsterdam volgens CNN niet meer in aanmerking voor deze ranglijst. Dat komt doordat er te veel toeristen zijn op gehuurde fietsen, aldus de Amerikaanse nieuwszender.
Makkelijker kun je je per fiets verplaatsen in Utrecht, waar in het centrum van de stad rond de 50 procent van het verkeer per fiets plaatsvindt, zo schrijft CNN op haar website. “Fietsers gebruiken er nauwelijks een helm. Dat heeft vast te maken met de vele veilige fietspaden in de stad.”
World best cycling cities
Het in Denemarken gevestigde Copenhagenize, een organisatie die de fietscultuur in steden stimuleert, heeft onderzocht wat de meest fietsvriendelijke steden ter wereld zijn. In de top 20 staan vooral steden uit landen als Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Nederland. In de top 8 van CNN’s ranglijst van de ‘World’s best cycling cities’ vinden we dan ook veel steden uit Noordwest-Europa.
De top 8 van CNN’s ranglijst van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld:
1. Utrecht, Nederland
2. Sevilla, Spanje
3. Montreal, Canada
4. Kopenhagen, Denemarken
5. Berlijn, Duitsland
6. Portland, Verenigde Staten
7. Tokyo, Japan
8. Bogota, Colombia
13 Reacties
ReagerenGoed dat CNN zelf al aangeeft zich te baseren op cijfers en aannames, want als ze zelf eens in Utrecht waren gaan fietsen hadden ze wel een andere conclusie getrokken op basis van:
– de voortdurende grote hoeveelheid wegopbrekingen die niet zelden gepaard gaan met dagelijks wijzigende omleidingen én kapotte lantaarnpalen
– de veel te krappe fietsvoorzieningen op vitale doorstroompunten zoals het Smakkelaarsveld
– de beroerde staat waarin een groot aantal van de Utrechtse fietsen verkeert, waardoor uitwijken voor hen een realistischer optie is dan remmen
Bizar dat een autostad als Berlijn op één staat. Het aantal vrijliggende en dus veilige fietspaden is daar op één hand te tellen. Levensgevaarlijke stad om in te fietsen. En ja, Utrecht doet het vele malen beter. Een stad als Groningen doet het dan wel weer nog een heel stuk beter dan Utrecht, alwaar men niet voor de fiets durft te kiezen en nog steeds teveel zwicht voor de auto.
Heerlijk weer met welke zuurgraad Utrechters zichzelf onderuit halen. Heb wel eens in Berlijn en Portland gefietst, dat is best goed te doen, maar je bent blij als je uberhaubt een fietsvoorziening tegenkomt, degene die je tegenkomt zijn zonder uitzondering veel krapper dan in Utrecht.
Dus op naar plaats 1, dan is het terecht dat de Grand Depart in Utrecht is.
Er ligt nog wel werk voor de stadspromotoren:
1. Zelf onderzoek doe en daarbij de komende vernieuwingen en plannen tot vernieuwing te betrekken.
2. Vaart te zetten achter het invoeren van fietsparkeerverboden. Iedere fiets in een stalling dat creëert openheid en ruimte in de binnenstad.
Zo komen we fluitend op 1.
Ik ben ervan overtuigd dat we het meest veilige land zijn om (ook als toerist) te fietsen.
In onze stad Utrecht maak ik als kanttekening dat er nog heel veel te verbeteren valt en dat weet men ook. Ik heb nog steeds de stille hoop dat er binnen afzienbare tijd een einde komt aan de hopeloze situatie op de Catharijnesingel maar het zal de wens van de gedachte zijn denk ik.
Het stadscentrum heeft weinig tot geen ondergrondse fietsvoorzieningen in het nieuwe HC aangelegd waardoor we nu dagelijks tegen enorme verzamelingen oud roest moeten aankijken. Foutje van de architectuur !
Volgens zowel het AD als RTVU is Utrecht zelfs eerste geworden. Foutje van DUIC?
Raar-Berlijn op 1…ben daar net 3 weken geweest, veel gefietst, maar er zijn nog maar weinig fietspaden. Als je op een gewone rijbaan fietst, dan is dat soms echt gevaarlijk en moet je op de stoep gaan fietsen!
In juni 2000 steken mijn vrouw en ik op de T-kruising bij de Brandenburger Tor over. Midden op de rijbaan schiet opeens een stoet motoragenten voor ons richting Tiergarten. Terwijl we remmen verschijnt één meter voor ons een enorme zwarte Amerikaan.We stoppen en allerlei auto,s waaronder een ambulance volgen. En dan dringt het tot ons door. Dat was Clinton vanwege de wereldtop. Raar toch ? Fietsstad no 1.
___________________
Met vriendelijke groet,
Bernard Tomlow
Inderdaad, wat een onzin zeg. Heb jarenlang in Amsterdam gewoond en woon nu al een paar jaar Berlijn, maar Berlijn is wel de laatste stad die op nummer 1 zou moeten staan. Gevaarlijke kruispunten, weinig fietspaden, heel veel slecht onderhouden wegen bestaande uit kinderkopjes waarop het echt geen pretje is om te fietsen. Er wordt hier veel op de stoep gefietst, maar ook dat is niet prettig, Berlijn is een drukke stad. Bovendien is Berlijn ook een grote stad, dus voor lange afstand heb je nog steeds het ov nodig.
Ik ben benieuwd of CNN ook bij het wild-westplein is wezen kijken. Dat is niet al te beste fietsreclame…
Op zich is deze vermelding niet onverwacht en onterecht: in Utrecht is de auto vakkundig weggepest uit grote delen van de stad. En wellicht hebben de CNN mensen een goedgebekte gemeentevoorlichter aan de lijn gehad. Aan hun (CNN’s) ervaring van de kwaliteit van de fietspaden en wegen kan het echter haast niet gelegen hebben; in het centrum is het al jaren een ontzettende rommelige bende met slechte bestrating, slechte bewegwijzering en om de haverklap wisselende, of at-random afgesloten, routes.
Een pluim op de hoed van de m.i. totaal incompetente afdeling verkeer van de gem. Utrecht lijkt mij dan ook nogal misplaatst…
Oh, en kan die meneer hierboven die het fiets parkeer verbod nu eens even goed doorgevoerd en gehandhaafd wil zien naar Noord Korea emigreren?
Dan hebben ze nooit hier gefietst. Er is geen enkele fietser die zich aan enige verkeersregel houdt, zoals daar zijn rechts voorrang geven, aan de goede kant van de weg rijden en niet op het fietspad tegen de richting in, verlichting hebben zodat andere fietsers je zien kunnen,, niet van links naar rechts zwabberen omdat je eigenlijk je smartphone leest, en zo kan ik nog wel even door gaan.