Utrechtse studenten winnen ProjectB Challenge met VR-spel voor rolstoelgebruikers | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse studenten winnen ProjectB Challenge met VR-spel voor rolstoelgebruikers | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse studenten winnen ProjectB Challenge met VR-spel voor rolstoelgebruikers

Utrechtse studenten winnen ProjectB Challenge met VR-spel voor rolstoelgebruikers
Vier studenten ICT van Hogeschool Utrecht hebben de ProjectB Challenge juryprijs gewonnen voor Inverse reality, een virtual reality spel waarmee rolstoelgebruikers kunnen sporten.

Vier studenten ICT van Hogeschool Utrecht hebben de ProjectB Challenge juryprijs gewonnen voor Inverse reality, een virtual reality spel waarmee rolstoelgebruikers kunnen sporten.

Mensen in een rolstoel kunnen in het spel een bal in een bepaalde richting slaan, ballonnen hooghouden of bijvoorbeeld ballen ontwijken. De publieksprijs ging naar een team van HU-studenten dat een app ontwikkelde om gebarentaal in tekst om te zetten.

ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met Tweakers. In de challenge streden acht studententeams uit Utrecht, Zwolle en ’s Hertogenbosch om de prijs voor het beste digitale hulpmiddel voor mensen met een beperking.

Nooit eerder is een specifiek spel voor rolstoelgebruikers ontwikkeld in samenwerking met fysiotherapeuten en informaticastudenten. De behoefte aan verantwoord bewegen is volgens het winnende team erg groot bij de doelgroep, om de gezondheid en spierontwikkeling van rolstoelgebruikers te bevorderen. De jury noemde dit een belangrijke reden voor de toekenning van de ProjectB Challenge award aan Inverse reality.

“Een goede vriend van ons zit in een rolstoel. Door het gebrek aan beweging vermindert zijn weerstand en energie. Daardoor is hij regelmatig ziek. Met dit virtual reality spel kunnen we hem en andere rolstoelgebruikers op een leuke en sportieve manier laten bewegen. Daarmee verbetert hij op langere termijn zijn conditie en gezondheid”, vertelt Pascal Lieverse, student van Hogeschool Utrecht.

Ook de publieksprijs ging naar een team van Hogeschool Utrecht. Zij ontwikkelde de app SignAbility die gebarentaal en gezichtsuitdrukkingen omzet naar tekst.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).