Vanaf 2025 knip voor autoverkeer op de Catharijnesingel in Utrecht Vanaf 2025 knip voor autoverkeer op de Catharijnesingel in Utrecht

Vanaf 2025 knip voor autoverkeer op de Catharijnesingel in Utrecht

Vanaf 2025 knip voor autoverkeer op de Catharijnesingel in Utrecht
Foto: Robert Oosterbroek
Automobilisten kunnen vanaf 2025 niet meer over de Catharijnesingel in Utrecht van noord naar zuid – en andersom – rijden. Er komt een knip voor autoverkeer onder Hoog Catharijne. De gemeente schrijft: “De Catharijnesingel wordt daarom niet meer een route, maar een bestemming. We sluiten de singel af voor doorgaand auto- en motorverkeer.”

Automobilisten kunnen vanaf 2025 niet meer over de Catharijnesingel in Utrecht van noord naar zuid – en andersom – rijden. Er komt een knip voor autoverkeer onder Hoog Catharijne. De gemeente schrijft: “De Catharijnesingel wordt daarom niet meer een route, maar een bestemming. We sluiten de singel af voor doorgaand auto- en motorverkeer.”

Dat de Catharijnesingel afgesloten zou worden voor doorgaand auto- en motorverkeer was al jaren bekend. Ruim vijf jaar geleden werd er al onderzoek naar gedaan en het plan stond ook al in het Mobiliteitsplan uit 2021. Nu komt de invoering steeds dichterbij.

De knip komt te liggen bij winkelcentrum Hoog Catharijne. Nu kunnen automobilisten nog onder het winkelcentrum doorrijden en daarmee is het een doorgaande route tussen de Amsterdamsestraatweg en Paardenveld aan de ene kant en Ledig Erf en de Bleekstraat aan de andere kant.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het gemeentebestuur van Utrecht ziet graag zoveel mogelijk ruimte voor voetgangers, fietsers en groen en daarom wil de gemeente het autoverkeer op bepaalde plekken terugdringen. “De binnenstad blijft zo een levendige en aantrekkelijke bestemming met veel groen en ontmoetingsplekken”, schrijft de gemeente.

De knip moet werkelijkheid worden begin 2025. Daarna kunnen automobilisten de Catharijnesingel dus niet meer gebruiken voor doorgaand verkeer tussen noordelijke en zuidelijke delen van de stad. Wie in de binnenstad moet zijn moet dus een van de twee aanrijroutes kiezen. Dat betekent voor sommige automobilisten dat ze langer onderweg zullen zijn.

De route onder Hoog Catharijne blijft overigens wel open voor openbaar vervoer, touringcars, werkverkeer, logistieke bedrijven, nood- en hulpdiensten en uiteraard fietsers en voetgangers.

Andere verkeersprojecten

De knip op de Catharijnesingel is onderdeel van een serie verkeersprojecten. Zo moet er ook een knip bij het Ledig Erf komen, wordt het Westplein heringericht naar het Lombokplein en krijgt ook de Amsterdamsestraatweg een metamorfose.

125 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Prima.

  2. Len

    Daar vindt de DUIC lezer wel wat van

  3. Baliekluiver

    Helemaal goed! Nu nog de grachten autovrij maken, daar knapt de binnenstad heel erg van op!

  4. UW NAAM

    Wat Fijn! wat gaat het gedeelte voor de inktpot dan heerlijk worden!

  5. JR

    Lijdzaam laten we de totale onbereikbaarheid van de stad op ons afkomen.

  6. Wim

    Lijkt me een goed plan als Klepierre zijn garage open stelt voor doorgaand verkeer. Onder de afsluiting door. Dat zal ze leren, daar bij GL66.

  7. baliekuiven op z'n gemakkie

    Geweldig. Ik wacht ook met smart op de knip op het ledig erf. Weg met de auto-terreur.

  8. S

    Prima plan!
    @Len: ja een bepááld soort duic-lezer, gelukkig niet representatief voor de Utrechtse bevolking,

  9. Derek

    Heel erg fijn! Verdwijnt dan ook de verkeerslichten op het kruispunt Catharijnesingel/Stationsstraat?

  10. AndereMark

    @len, ja prima plan. Maar zuur als ik ben zie ik weer een beer op de weg. Zowel aan de noordkant als aan de zuidkant kun je P5 in rijden. Volgens mij kun je gewoon via de parkeergarage de knip vermijden. Kost wel extra tijd, maar doordeweeks in de spits wel sneller dan omrijden vermoed ik.

  11. nietoverdrijven

    verschrikkelijk, dat dorpachtige mentaliteit in een grote stad. mag ik gewoon met auto als ik dat wil.

  12. Adam

    Ik verbaas me er al decennia over dat er zware (vracht)auto’s door de antieke stad rijden, zelfs met een asdruk van boven de 2 ton. Het is dat de fundatie van de stad voor een groot deel uit boogconstructies bestaat, anders was de hele boel allang ingestort. Overigens werden er decennia geleden al straten in het centrum als experiment afgesloten en is de Oude Gracht voor een groot deel definitief afgesloten voor verkeer.

  13. Dave

    Prima besluit. Schonere lucht, veiliger en minder lawaai

  14. Dick

    Heel goed! Weer een mooie stap om de stad verder terug te geven aan de mensen in plaats van de auto’s.

  15. Peter

    Waarom wilden de inwoners van Utrecht deze knippen ook alweer? En hoe kom je voor die paar keer dat het eens met de auto moet dan van de ene naar de andere kant van de stad, t Goylaan en Westboulevard?

    Misschien nu de gemeente moet bezuinigen even stoppen met deze projecten, sowieso ook de verkiezingen in 2026 even afwachten.

  16. Don

    @Len Baliekluiver weten jullie wat nou zo jammer is het is net nieuw ingericht op doorgaand verkeer stoplichten bereikbaarheid parkeer garage bevoorrading enz. En de gemeente gaat deze nieuwe situatie weer op de schop gooien. Kortom weer kapitaal vernietiging en een verdere verhoging van het tekort van 77 miljoen en dus weer een verhing van gemeentelijke belastingen. Ongeacht of je dit nu goed of slecht vindt gemeente utrecht blijkt weer eens niet in staat om maar iets verder vooruit te denken met als gevolg weer een dikke kostenpost.

  17. Katja

    ASW graag een knip, is alleen maar doorgaand, hard rijdend verkeer.

  18. Herman

    Onnodige actie.
    Door vele andere maatregelen is er nog maar weinig doorgaand verkeer.
    De huidige opstoppingen bij bijvoorbeeld de Marga Klompebrug worden veroorzaakt door verkeer dat de Mariaplaats op wil draaien. Onder HC is het behoorlijk rustig.

  19. Ooginaller

    Prima plan.

  20. ilvy lens

    Prima plan!

  21. Wout

    Prima zeg ik. Maar dan ook voor alles dicht. Ik had daar al niets te zoeken, hoop nu ook dat de bedrijven het een keer zat worden en heel 3511 gaan uitsluiten van bediening. Of de voorrijkosten naar 250 euro ophogen voor de extra tijd en te maken kosten.

  22. Pling

    Heerlijk! het wordt steeds veiliger en prettiger zo!

  23. Felix

    Geweldig nieuws! 🌿 Ik ben enorm blij te horen dat de Catharijnesingel in Utrecht vanaf 2025 afgesloten wordt voor doorgaand autoverkeer. Dit betekent niet alleen dat ik minder uitlaatgassen inadem, maar ook dat er meer ruimte komt voor groen, fietsers en voetgangers. Het idee dat een drukke verkeersader transformeert naar een plek waar duurzaamheid en leefbaarheid voorop staan, is echt fantastisch. Dit is een stap voorwaarts naar een gezondere, groenere stad waar we allemaal van kunnen genieten.

  24. de Roeptoeter

    Dus nu gaat iedereen garage in vanaf ene kant en garage uit vanaf andere kant? binnen 15 minuten in- en uitrijden = geen extra kosten toch?

  25. Boogschutter

    Hulde voor ons stadsbestuur. Op naar een groene, autovrije stad!

  26. Derek

    Het is ook erg simpel — er zijn 10-100x zoveel fietsers die deze kruispunt gebruiken dan auto’s. En toch zit je daar 2 van de 3 keer te wachten op een hele rij auto’s die voorbij komen.

    En omdat het maar en van de 2 of 3 plaatsen waar je uberhaupt het spoor onder kan in de buurt van het centrum, komen er mega veel fietsers op deze plek.

    Als ze ook iets doen aan de kruispunt zelf, dus de verkeerslichten weghalen, dan doet dat veel voor de drukte op de drukste fietspad van heel Nederland (Vredenburg).

    Kan trouwens ook niet wachten op de herinrichting van de Graadt van Roggeweg / kop van Lombok, waar dus ook 3x een stoplicht gaat verdwijnen voor fietsers!

  27. Rob H.

    @AndereMark: Kaartje trekken, rond rijden, even de auto parkeren en naar de betaalautomaat, betalen (zal niet veel zijn), weer naar de auto, naar de slagboom, kaartje presenteren en door.

    Bepaald omslachtig, om een stukkie af te snijden.

  28. Rob

    Het beste wat iedereen kan doen is naar de wc in de randgemeenten: Houten, Zeist, Maarssen en Nieuwegein. Prima winkelcentra en geen gedonder met bereikbaarheid. Misschien gebeurt er iets als de winkeliers stuk gaan en zich melden op het stadhuis!

  29. Fiederelsje

    Maar wie als minder mobiele voetganger naar Hoog Catharijne of een van die prachtige plaatsen in die prachtige verrommelde binnenstad wil heeft gewoon pech. Met de fiets kan alles maar voor wie niet fietst is de binnenstad een ramp.

  30. Niels

    Ik maak als binnenstadsbewoner veel gebruik van deze route. Vermeerderd met de knip op Ledig Erf kan straks vanaf de A28/A27 P5 via de zuidelijke ingang alleen nog maar via ‘t Goylaan worden bereikt. En daar hoopt het al ongelofelijk op door de versmalling. Maar goed, we weten waar dit wanbeleid vandaan komt. Op het moment dat de stad onleefbaar is geworden, ben ik vertrokken.

  31. de Kreek

    Gewoon alle wijken knippen, dat je met de auto nergens meer naar een ander wijk kan rijden en de binnenstad geheel auto vrij maken, maar ook heel oost Utrecht auto vrij maken. Het openbaar vervoer kan je dan duurder maken.

  32. Serko

    Kijk er naar uit wanneer de stad Utrecht weer faillissement uit kan roepen dankzij dit college door deze megalomane plannen. Maar goed dan zijn de voorstanders natuurlijk alweer gevlucht. Dit college heeft tunnelvisie.

  33. Wim

    Het meest stomp zinnege plan , nu zit dit dorp helemaal op slot en krijg je allerlei verkeer dat de weg zoekt, en faardoor luchtvervuiling veroorzaakt.

  34. AndereMark

    @Rob H, betalen kan contactloos bij het uitrijden. Dus inrijden en kaartje nemen, doorrijden naar andere uitgang, 1 euro contactloos betalen en verder met de rit.

  35. S

    @krekie: je eerste zinnige bijdrage! Althans, die eerste zin dan. De tweede slaat dat weer helemaal nergens op.

  36. Nico

    Gemeente, sluit gewoon in 1 keer de hele binnenstad af voor auto verkeer laat bevoorrading alleen toe met electrische wagens. Dan is is het maar in 1 keer klaar want zolang als u er zit wordt de binnenstad steeds beroerder berijkbaar zoals u dat wil. Dus gewoon in 1 keer afsluiten eventueel met uitzondering voor bewoners. Dan hoop ik maar dat er een dag komt dat we a.u.b. een andere kleur in onze gemeente aan de macht krijgen en dan zien we wel verder. En mij persoonlijk maakt het niet uit want de laatste keer dat ik echt in het centrum van Utrecht was is nu zo een jaar of 10 terug. waarom? Te duur en te lastig een parkeerplek te vinden welke dichtbij de winkels is. Leve internet en winkelcentrums als Overvecht en Leidsche rijn enz.

  37. JM

    @Rob, Nee. Het beste wat iedereen kan doen is thuis naar de WC gaan.

  38. Luuk Upuuk

    Al dat geknip veroorzaakt rondrijdende auto’s die dus extra uitstoot produceren. Niet erg milieuvriendelijk of groen lijkt me.

  39. Statler

    Een verknipte stad..

  40. Robbert

    Een knip levert veelal extra autoverkeer op in straten die daar niet op berekend zijn en bewoners in die straten zitten daar niet op te wachten.

    Utrechters gaan sowieso al zelden meer de stad in met de auto, het groot aantal fietsen is eerder een probleem.

    Alleen verknipte ambtenaren die veelal buiten de stad wonen willen daar knippen waar ze zelf geen last van hebben.

  41. Koel Hoofd

    Gaat politiebureau Paardenveld dan ook dicht?
    Die hebben met de reconstructie Catharijnesingel nog speciaal een brug voor de snelle dienstverlening gekregen
    Maar door die knip gaat die oh zo gewenste snelheid er wel goed uit.

  42. Rob

    Niemand hierboven is oud en/of slecht ter been, laat iets verbouwen, heeft ooit een hulpdienst nodig?

  43. Marcel

    Echt weer een hoop geblaat van de reaguurders. Ben geboren op het vredenburg. Hebgezien wat voor zooitje ons gemeente bestuur er van gemaakt heeft. Geen een heeft ook maar een beetje respect gehad voor hoe het was. En je nu opwinden over 1 knip? Knip dat gebouw is weg met al die kleurtjes? 40 jaar geleden aan het toenmalig college/wethouder gevraagd maak is 1 richtings verkeer in Utrecht. Stad in via de berenkuil en uit via de nachtegaalstraat. Mooie fietspaden etc etc. Phhh. Kan niet. Daarom nu weer een knip. Wat doe je nog in de stad? Horeca? Terras? Babbelen? Winkelen? Kan allemaal zonder auto. Alle bewoners een visum om te parkeren waar je woont. Geef inspraak aan bewoners. Regel niet alles waar je geen verstand van hebt. Ik zeg dat vooral tegen ons bestuur. Maar ook tegen bewoners van Utrecht. Jullie ( bewoners) stemmen op de verkeerde partij. Dus? Eigen schuld dikke bult. Ik doe er niks meer aan, te laat. Werk nog lekker op de Biltstraat en geniet iedere dag van het vrachtverkeer en scheurende brommers op het fietspad. Leuker wordt het niet. Toc?

  44. JdV

    Heerlijk. Maak de stad maar onbegaanbaar. 2026 weer gemeenteraadsverkiezingen. Komt goed.
    Landelijk is men de groene waanzin spuugzat. Ook in Utrecht komt dat er aan.

  45. Matt

    De gemeente: “De binnenstad blijft zo een levendige en aantrekkelijke bestemming met veel groen en ontmoetingsplekken”.
    Van zulke niets betekenende zinnen gaan mijn nekharen overeind staan…
    Ik zie niet wat er hier groen is en wie elkaar hier gaan ontmoeten. Of wil de gemeente de junkentunnel nieuw leven inblazen en er wat groen tegenaan gooien?

  46. Lisa

    @ Koel Hoofd

    Wat is dat toch met jullie (veelal rechtse) onderbuiktoetertjes; jullie kunnen echt niet lezen of wat?

    “De route (de onderdoordoorgang) onder Hoog Catherijne blijft open voor: openbaar vervoer, touringcars, werkverkeer, logistieke bedrijven, nood- en hulpdiensten…”

  47. Erik

    Mooi, goed plan!

  48. Inez

    @Koel Hoofd: hulpdiensten, bussen etc. mogen er gewoon door.

    Denk dat duic bij de reageerders eens moet checken hoeveel er zijn met een mailadres @utrecht.nl

    Knippen lossen niets op, betere inrichting (als de Singel, maak die eens af) en 30 km/u wel, nog in Amsterdam geweest de laatste tijd?

  49. MtU

    Als je een keer met de auto van de zuidelijke binnenstad naar de noordelijke binnenstad moet, mag je omrijden via Nieuwegein en Maarssen. Alsof dat zo goed is voor het milieu…

  50. WJM

    We creëren toch niet opnieuw een junken tunnel op deze plek?

  51. Eric

    Schandalig!!!

    Met de verbouwing van de Graadt van Roggenweg en het Ledig Erf ook nog in aantocht word de chaos compleet in en rondom Utrecht!

    En natuurlijk reageren alle egoïstische autohaters en yuppen weer op GroenLinks/ Pvda instructie, maar denk eens goed na wat voor consequenties dit gaat hebben, zeker als er ook nog een Beurs is!

    Nog 2 jaar wachten op nieuwe verkiezingen, maar ik vrees het ergste. Dit College heeft heel slinks de laatste decennia autohaters binnen gehaald. De werkende,oudere, en minder valide Utrechters zijn weer de dupe!

    Nogmaals schandalig!!!

  52. Katja

    Oh ja, niet alleen knip, maar sluiting garage Vredenburg. Scheelt ook gelijk 1000 auto’s.

  53. Hendrik de Zeeuw

    Ik ben heel nieuwsgierig naar de verkeerstellingen op grond waarvan dit plan er is gekomen. Ik kan me slecht voorstellen dat dit veel effect gaat hebben. Het is nu namelijk al een omslachtige route die ik zoveel mogelijk vermijd. Maar heel soms moet ik wel iemand afzetten of spullen ophalen die niet achterop de fiets kunnen. En dat gaat dus tot omrijden leiden. De vraag blijft voorlopig: is dit nodig en effectief?

  54. Binnenstadbewoner

    Dat andere wijken hierdoor veel meer autoverkeer te verstouwen krijgen met meer overlast, vervuiling en parkeeroverlast, maakt kennelijk niet uit. Alles moet wijken voor de binnenstad. En dat zeg ik nota bene als binnenstadbewoner.

  55. WV

    @ Rob H.
    Niet zo’n slimme bijdrage beste fietser. Je rijdt erin en eruit met de auto. Kost een minuut en een Euro. Klepierre zal dit met genoegen faciliteren, al was het maar om de megalomane wensdenkers van GL66 een hak te zetten.

  56. Koel Hoofd

    “Het gemeentebestuur van Utrecht ziet graag zoveel mogelijk ruimte voor voetgangers, fietsers en groen en daarom wil de gemeente het autoverkeer op bepaalde plekken terugdringen.”

    Utrecht in cijfers heeft daar interessante cijfers over.

    Het % dat meestal met de auto naar de binnenstad gaat
    2012 2023
    West 2% 1%
    Noordwest 7% 3%
    Overvecht 8% 8%
    Noordoost 2% 1%
    Oost 1% 0%
    Binnenstad 0% 1%
    Zuid 5% 2%
    Zuidwest 3% 3%
    Leidsche Rijn 22% 10%
    Vleuten-de Meern 24% 12%

    Kortom, Utrechters bezoeken de binnenstad al vele jaren te voet, met fiets, of niet. De slinkse gemeente mag altijd erg graag overdrijven om maar haar zin te krijgen.

  57. Anne Marie

    @ Adam: Een asdruk van boven de 2 ton? Bestaat dat voor een auto met 2 assen?
    Een auto met een asdruk van twee ton en twee assen heeft een laadvermogen / gewicht van 4 ton inclusief de opbouw van de wagen.
    Ik heb een pick-up gehad met een laadvermogen van 1 ton en een trekvermogen van 2 ton. Dus mijn pick-up had een asdruk van een halve ton. Voorin zat een dieselmotor en de laadbak was afgeladen met flessen wijn voor de handel. Nee ik heb nooit gehoord van een asdruk boven de 2 ton voor wagens met 2 assen.

  58. Diederik

    De binnenstad blijft zo een levendige en aantrekkelijke bestemming met veel groen en ontmoetingsplekken”, schrijft de gemeente: als ik ergens niet wil zijn of ontmoeten dan is het daar wel in die tunnel.

    Doe gewoon je goede ding en maak straten smaller, betere inrichting, minder parkeren en ontmoedig zo autoverkeer. Dat werkt al jaren goed maar knippen verergeren de problemen alleen maar.

  59. Jan

    Men knipt ook graag een deel van de bedrijven uit de stad weg kunnen we nu hierbij wel concluderen

  60. Bewoner oog in al

    Als de Catharijne singel word geknepen is de volgende zuid noord verbinding de westelijke stads boulevard en die staat al vol met maar 1 baantje van Kanaleneiland naar zuilen/Overvecht. Is hier over nagedacht. En wat vinden de hulpdiensten hiervan???

  61. CorrieHuiding-Stomp

    Als ik als binnenstadbewoner naar bv de begraafplaats Tolsteeg moet.(mijn ouders hebben daar hun laatste rustplaats) moet ik over de
    A28 /A27 om in Hoorgraven te komen. En zo om te rijden is goed voor het milieu maar niet heus.

    Groenlinks en consorten maken onze stad kapot.😡

  62. Wil

    @bewoner oog en al: artikel überhaupt gelezen?
    “ De route onder Hoog Catharijne blijft overigens wel open voor openbaar vervoer, touringcars, werkverkeer, logistieke bedrijven, nood- en hulpdiensten en uiteraard fietsers en voetgangers.”
    Maar wat maakt het uit joh, lekker ff reaguren onder een artikel dat je niet gelezen hebt

  63. Mimi

    Top, alleen: hoe kom ik nou vanuit het noorden bij de Kiss & ride? Om de hele stad heen?

  64. Hans

    Maak Utrecht voor de detailhandel kapot ,de toerist gaat Utrecht mijden

  65. de Kreek

    CorrieHuiding-Stomp@ Dat weet toch iedere burger dat deze Groen/PvdA/D66, d hele stad naar de knopen helpt!!!! Deze knip gaan ze in de hele stad doorvoeren, let maar op!!!

  66. Utrecht autovrij

    @ Nico:

    ‘de laatste keer dat ik echt in het centrum van Utrecht was is nu zo een jaar of 10 terug. waarom? Te duur en te lastig een parkeerplek te vinden welke dichtbij de winkels is.’
    Dat beleid heeft dan heel goed gewerkt dus! Mensen weren die alleen naar de stad komen als ze hun auto voor de deur bij de te bezoeken winkel(s) kunnen parkeren.
    Er bestaan inmiddels (elektrische) (bak)fietsen. Nog gezond ook.
    Fietsend – en voetgangend Utrecht is dankbaar voor een (binnen)stad zonde lawaai, stank, en scheurende automobilisten.
    Nu de wijken nog. Utrecht, zoveel mogelijk, autovrij!

  67. Floris

    Lekker langer omrijden met de auto, met meer uitstoot tot gevolg.

    Maar ja, ‘groene’ agenda he? Nepperij is het.

  68. Rien

    Je kan ook met de fiets!

  69. fam Ho

    Mevrouw Huiding, u wordt geacht met de fiets te gaan. Ik hen oprecht benieuwd of dat gewoon een optie is (niet meer dan 5 km en u kunt nog fietsen) of niet. (Er met echt slecht weer zult u zelfs niet per auto willen?)

  70. Boogschutter

    @ JdV
    ‘ Heerlijk. Maak de stad maar onbegaanbaar. 2026 weer gemeenteraadsverkiezingen. Komt goed.’

    Uw vertrouwen in ons democratisch bestel vind ik hartverwarmend.

  71. Toine Goossens

    Tja mensen, dit gaat gewoon door. Hoog- of laag springen heeft geen enkele zin. Je boos maken is verspilde moeite.
    In 2021 heeft de Raad de RSU 2040 en het Mobiliteitsplan 2040 vastgesteld. Dat zijn omgevingsvisies in de zin van de Omgevingswet.

    Vóórdat College en Raad deze plannen vast konden stellen diende er inspraak of te wel participatie plaats te vinden. Die participatie heeft ook plaats gevonden. Daar had u allemaal aan deel kunnen nemen. Niet gedaan, kans verspeeld.

    Die participatie vond plaats binnen ‘Het Wiel’. Wie dat op internet zoekt krijgt nul verwijzingen. Wie er aan deelnam was altijd een relatief geheim.
    In 2021 was ik in het wijkplatform Noordoost verantwoordelijk voor alles wat met omgeving te maken had. Ik ben één keer bij een bijeenkomst geweest, en ben daarna op grond van mijn tegenspraak nooit meer uitgenodigd.
    Nooit ontving ik informatie over de plannen. En dat is zeer uitzonderlijk. In een publicatie lees ik namelijk nu dat twee leden van het platform, zonder dat ik dat wist, het wijkplatform Noordoost in Het Wiel vertegenwoordigden. Never, nooit hebben zij hun standpunten in het wijkplatform ingebracht, noch hebben zij nota genomen van andere dan hun eigen burgeropvattingen in Noordoost.

    Dat is de manier waarop, slinks, participatie in Utrecht is georganiseerd. Zoek op internet naar Het Wiel, je vindt er niets over.

    Onze Raad stemde. 24 stemmen van College partijen voor en 21 stemmen, de gehele oppositie, tegen. Meer dan 45% van bestuurlijk Utrecht stemde namens haar achterban tegen. GroenPvdA drukt haar zin gewoon door.
    Dat is in strijd met al mijn opvattingen over democratie. Door onze democratie grondlegger, de Tocqueville, betiteld als ‘Dictatuur van de meerderheid’.

    De juichers over deze knip zijn anti democraten. Met PVV en BBB ministers in het vooruitzicht die extreme uitlatingen doen, blijkt dat links én rechts antidemocratisch is. Een somber vooruitzicht.
    NSC brengt 5 bewindslieden met een CDA achtergrond in het kabinet. Hopelijk houden zij zich aan de christelijke normen en waarden waarmee zij zijn opgevoed. Van PVV, BBB, GroenDrama, D’nogwat en zo kunnen we dat niet (meer) verwachten.

    Vooralsnog is Utrecht een linkse dictatuur.

  72. Don

    Kijken wat dit weer voor effect heeft op de leegstand. Maar ja is er weer plaats voor een pannenkoeken keten restaurant. Hebben we eigenlijk al een Nutella restaurant in het centrum. Wat weer een visie loos armoede beleid van groen 66.

  73. Jeffrey korporaal

    Gewoon hele centrum binnen de singel autovrij maken. Geen geparkeerde auto’s meer, ziet de stad er weer uit als vroeger.

  74. Jan Ed

    @Len LOL goed gezien. Verkeer is #1 raeguur trigger.

  75. Krakend Gebit

    Komen er dan keerlussen aan beiden kanten? En hoe gaan ze dat realiseren?

  76. WJ

    Eindelijk! Nooit begrepen waarom deze sluiproute nog steeds open was.

  77. Peter de V.

    @fam Ho. Mw. Huiding is seniorenburgemeester van Utrecht. Zij komt dus op voor de oudere (binnenstads)bewoners van Utrecht. Dat weet u blijkbaar niet. Bij deze. Misschien geeft u dat iets meer inzicht.

  78. Mojoman

    Omg wat een hoop onzin. De groene maffia spreekt zich uit.
    “De groene autovrije stad” is wel het toppunt. Domste opmerking die ik ooit gehoord heb. Ugh
    Dat is geen stad maar een camping of bungalowpark!
    Jullie pakken natuurlijk ook nooit de auto als het regent of als het sneeuwt. Nee jullie hebben helemaal geen auto natuurlijk.
    Of toch stiekem wel? Dan graag boter van je hoofd wassen en jezelf eerlijk in de ogen kijken.
    Dank u.

  79. JW

    Tja het zal wel in dit geval hoor. Alleen vervelend als je ‘s avonds iemand wil halen / brengen naar station want overdag kom je hier toch al nauwelijks door. Grotere plaatje is wel zorgelijk. De tram die alles in Oost moet opvangen rijdt niet eens in t ‘s avonds laat en in t weekend dus daar heb je ook niks aan. Waarom niet beginnen met verbod 6-20 uur?

  80. binnenstadbewoner

    En hoe moet je als binnenstadbewoner met auto nu in godsnaam nog de stad in komen als je vanaf de Vleutenseweg komt? Is er ook een vrijstelling voor bewoners voorzien? Dan wordt het een heel eind omrijden, en daar is de infrastructuur helemaal niet op ingesteld.

  81. Gedagtekassie

    Als binnenstadbewoner en autobezitter ben ik hier dubbel over.
    Ik zal nu een stuk moeten omrijden om van mijn werk thuis te komen. Of dit groener is weet ik niet… voor mij niet maar als je alles optelt denk en hoop ik het wel.
    Mijn gemak van de auto zal steeds meer afnemen in de binnenstad maar de binnenstad wordt er wel mooier op… ik ga voor het laatste dus zal links blijven stemmen!

  82. Y

    Beetje onzin knip flink omrijden meer kilometers meer uitstoot.

  83. Koel Hoofd

    @Lisa
    Je hebt A) mijn reactie niet goed gelezen en B) snapt niet wat een knip is.

  84. Statler

    @Krakend gebid:
    Blijkbaar wordt o.a. de Stationsstraat iets van een.keerlus.
    @WJ
    ik weet niet hoe uw historisch besef is, maar dit is al sinds mensenheugenis een gebruikelijke transportroute voor alle vormen van verkeer.

  85. Josefien mag het weten

    Het riekt toch een beetje naar geldverslindend micromanagement. Een knipje hier, een knoopje daar. Maar de werkelijke grote vervuilers en herriemakers rijden met 80km per uur op de ring rond Utrecht. ‘Schonere lucht’ kan dus nooit het argument zijn om knipjes en knoopjes in de stad aan te leggen.

  86. Margriet

    In de Tolsteegsingel zit een knip die niemand begrijpt en zelfs voor voetgangers en fietsers gevaarlijk is.

  87. Fvw

    Dan maar weer met paard en wagen naar de stad.

  88. BW

    In de stad verplaats ik me vrijwel uitsluitend op de fiets, dus ze zoeken het maar uit met die knip, maar het gevolg van een knip (of een afsluiting of whatever) is doorgaans dat verkeer zich simpelweg verplaatst. Het wordt dus rustiger op de Catharijnesingel, maar een paar straten verderop zal het drukker worden.

    Een ander fenomeen waar de gemeente kennelijk niet aan wil: het aantal auto’s in Utrecht neemt helemaal niet af, integendeel zelfs. Zowel in absolute aantallen (want groeiend inwoneraantal), als in aantal auto’s per 1.000 inwoners stijgt dat aantal nog steeds.

  89. Peter

    Misschien hier eens een referendum over houden? Of zou de gemeente U dat niet aandurven?

  90. Utrechter

    De route onder Hoog Catharijne blijft overigens wel open voor openbaar vervoer, touringcars, werkverkeer, logistieke bedrijven, nood- en hulpdiensten en uiteraard fietsers en voetgangers. En hoe denk ons onvolprezen gemeente bestuur dit te gaan realiseren. Een bordje neerzetten daar gaat niemand zich aan storen en de aso knalt gewoon voorbij met 80. Of een permanente post met handhavers in tijden van personeel tekort ? Mensen wat een onkunde weer en een besluit voor de bühne.

  91. Erwin

    Ik denk dat ik me voortaan identificeer als fietser, met 1800cc hulpmotor.
    Werk in de Knipstraat, dus om naar de Mariaplaats te komen mag ik heel Utreg rond gaan rijden

    Maar goed, kom zo meteen toch niet meer op kantoor als ik de plannen zo zie
    Graadt van Roggeweg naar 1 strook
    Alles vanaf de A2 tot Fly-over 24 oktoberplein is 2 stroken
    Is nu al iedere ochtend file, laat staan straks
    En het is niet voor de fietster en voetgangers
    Die hebben al aan weerszijde een breed voet- en fietspad

  92. Erwin

    @Jeffrey korporaal
    Zoals vroeger?
    Definieer even tot hoever we terug gaan, de Romeinen?
    In de jaren 60-70 was heel het Vredenburg 1 grote parkeerplaats

  93. Rob Huibers

    @Toine Goossens
    En als jij je zin niet krijgt is een democratie ineens een ‘linkse dictatuur’?

    Deze ontwikkeling begon rond 1950 met de plannen om de binnenstad te vernietigen om op grote schaal ruimte te maken voor mensen met een auto.
    12 jaar heeft het geduurd om dit grotendeels te voorkomen.
    En sindsdien zijn de ‘anti-democraten’ (jouw woorden) bezig de stad veiliger, toegankelijker en schoner te maken.
    Het bizarre idee dat je heel leuke plek wilt kunnen bereiken met de auto en dat je het kapot gaat maken om dat mogelijk te maken . . . je wilt er per se heen met je auto, maar helaas, het is er niet meer, want we hadden die ruimte nodig voor autowegen en parkeerplaatsen . . is blijkbaar niet weg te redeneren uit sommige harde koppen.
    Ga eens lezen over hoe veel steden in de VS functioneren: daar hebben ze het zo gedaan. Onleefbare oorden zonder hart, waar je zelfs je dagelijkse boodschappen onmogelijk zonder een auto kunt doen.

    Alles wijst erop dat de stad leefbaarder, veiliger, schoner is zonder die mensen die er zonodig met hun auto heen willen. En die nu massaal bezig zijn nog veel grotere auto’s te kopen, SUV’s.

    Heb je hersenen? Gebruik ze!

  94. W

    @margriet: dus?

  95. Lisa

    @ Koel Hoofd

    En jij hebt weer eens bewezen het artikel niet gelezen te hebben, aangezien er dus geen knip komt voor bus, touringcar, nooddiensten, hulpdiensten, logistieke bedrijven en werkdienstverkeer. Die mogen DUS wel door blijven rijden onder Hoog Catherijne door, van noord naar zuid. Dat zijn dus behoorlijk wat doelgroepen voor wie de knip niet gaat gelden en behoorlijk wat groepen die voor de economie dus door kunnen rijden. Alleen particuliere automobilisten en zakelijk rijders zullen dus om moeten rijden via de daarvoor aangewezen binnenring of buitenring (5 min extra rijtijd), Of parkeren in de garages nabij de knip, als ze in het centrum of bij het station moeten zijn. Interwijkverbindingen in Utrecht kunnen voor 80% met de fiets. Gehandicapten kunnen gewoon ontheffingen aanvragen. Krijg je die niet, dan ben je misschien niet ivallide genoeg voor een ontheffing.

    Vraag me alleen af of taxichauffeurs dezelfde ontheffing krijgen als touringcars.

    @ Toine. Het college HOEFT dit soort besluiten helemaal niet te polsen bij wijkraden en dergelijke. Dat ze dit wel probeert te doen, wil niet zeggen dat het hoeft. In veel gemeenten maakt het college gewoon beleid en de gemeenteraad keurt goed, af of vraagt om een wijziging. Precies zoals ons democratisch bestel voorschijft. Je kan beter stoppen met inspraak, want het heef thet tegenovergestelde effect. Burgers worden er nog bozer door, omdat actiegroepen denken iets in de melk te brokkelen te hebben.

    En @ Toine, heb je wel eens bedacht dat je jezelf onmogelijk hebt gemaakt en je DAARDOOR overgeslagen wordt. Dat wil niet zeggen dat de gemeente iets fout doet. Verder ben ik het wel met je eens dat een kleine meerderheid in de raad bescheidener zou moeten zijn, behalve wanneer het op zaken rondom leven en dood aankomt, bij het doordrukken van niet gedeelde zaken van algemeen belang.

  96. Johnny

    Een van de weinige ideeën die ik goed vind van deze college.

    Zouden veel meer knippen mogen invoeren in de buitenwijken om aso racers te weren.

  97. Krakend Gebit

    @johnny. Handhaving is het antwoord en geen pest-knipjes.

  98. Jac

    @ Rob H.

    Wat een waardeloze argumentatie toch weer. Goossens houdt geen pleidooi om tbv de auto alles plat te gooien à la de VS of à la Feuchtinger. Goosens legt de vinger op de zere plek dat de stad ontoegankelijk wordt gemaakt door een autocratische bestuurswijze.

  99. Theo

    Het maken van een knip in een korte maar drukke weg zorgt ervoor dat auto’s moeten gaan omrijden. Hoewel het intuïtief gezien lijkt alsof dat langere reistijden oplevert, zorgt het juist voor kortere reistijden.

    Dit verschijnsel staat bekend als “Braess’ paradox”. Wie er meer over wil weten, raad ik aan deze YouTubevideo te bekijken:

    https://www.youtube.com/watch?v=cALezV_Fwi0

    En als je 17 minuten te lang vindt, is dit de beknopte versie:

    https://www.youtube.com/watch?v=Cg73j3QYRJc

  100. Nina

    Utrecht groeit en groeit en groeit, maar er is geen visie gehanteerd om deze grote groei met brede straten en wegen te faciliteren.

    Geen visie om ruimte te geven aan de grote toename van verplaatsende mensen. Dat is het probleem en dat lost zich niet zomaar op.

    Het wordt helaas nog veel erger met nog meer inwoners die de gemeente voorziet voor de komende jaren.

  101. Ans

    Dus naar Zuilen moet ik vanuit Utrecht Zuid helemaal omrijden, ook binnen de bebouwde kom, maar dan meer kilometers en meer vervuiling. Schiet mij maar lek.

  102. Yoshua

    Ik was er altijd van overtuigd dat de auto’s vanuit de Daalsetunnel alleen rechtsaf naar de parkeergarages konden en niet doorrijden langs de singel.
    Best vreemd dat het pas volgend jaar gebeurt.
    Forse blunder heeft van Hooijdonk op deze kwestie gemaakt.
    Ze had dat al bij de oplevering van volledige omsingeling moeten hebben ingevoerd.
    Nu begrijp ik waarom ik al die jaren verbaasd was over het vele verkeer dat parkeergarages in en uit rijden.

  103. Utrechtsch

    @Theo wat een verbazingwekkend interessant verschijnsel. Ik was hier niet van op de hoogte maar een heldere uitleg en duidelijk doel. Volgens mij is er zowaar goed over nagedacht, aangezien de route blijft bestaan maar enkel voor ontheffinghouders.

  104. jankanerwatvan

    @Theo

    1. De theorie van Braess heeft betrekking op het mogelijk aanleggen van een extra weg, niet op het verwijderen van een weg
    2. Ik vraag me af of Braess in 1986 rekening heeft gehouden met real-time navigatie zoals Waze
    3. Ik kan me wel vinden in je denkrichting. In plaats van autogebruik te faciliteren voert de gemeente een psychologisch experiment uit

  105. Toine Goossens

    En iedere keer opnieuw zijn er hier mensen die mij af willen straffen en inhoudelijk willen vernietigen en die zelf inhoudelijk nul toegevoegde waarde hebben. Daarom voor de serieuze lezers een uitleg.

    Als bestuurslid van MKB-NL heb ik het in het voorbereiden van de Omgevingswet voor elkaar gekregen dat vertrouwensgedrag een fundamenteel uitgangspunt in deze wet is. Zonder vertrouwen kan een democratie niet functioneren.

    Een bestuurder die vervolgens in naam van een politieke partij dat vertrouwensgedrag, het vertrouwensbeginsel, aan haar laars lapt, veracht ik. En ja in het verdedigen van grondslagen van de democratie ben ik zeer fel. Vooral als links zich niks van die democratie aantrekt en door manipulatie haar zin doordrijft. Het geeft ultra rechts het argument om hetzelfde te doen.

    Democratische regels en beginselen zijn altijd wederkerig, die zet je niet naar je hand als dat je goed uitkomt.

  106. Don

    @Rob Huibers leg eens uit wat is er in de stad veiliger, toegankelijker en schoner geworden. Veiliger wel eens ‘s ochtends vroeg met de fiets over het Vredenburg gefietst. Toegankelijker voor wie niet voor auto’s en fietsers kunnen hun fiets nergens meer neer zetten of hij wordt weggehaald. En hoezo schoner houdt het overwaaiende fijn stof ineen op bij de stadsgrens van Utrecht ?. En wat versta je onder een heel leuke plek de pannenkoeken of een van de andere keten restaurants in het centrum. Alles wat een beetje origineel is heeft de binnenstad verlaten. jij hebt blijkbaar wel hersens dus graag een bondige en duidelijke uitleg.

  107. WJM

    Chaupeau voor Toine Goossens!!!
    U hebt helemaal gelijk!

  108. Vincent

    Eindelijk! 😍

  109. Inez

    Zie het feit (knip in de Catherijnesingel) eens los van links of rechts (sentiment) en hou daar een referendum over omdat het besluit al uit 2021 dateert.

  110. Weldenkend mens

    Voor wie klaagt over te weinig inspraak in dit besluit: de knip is al opgenomen in het Mobiliteitsplan van 2021. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 had u kunnen stemmen op tegenstanders van dit besluit. Hebt u dat niet gedaan, dan nu niet zeuren.

  111. arbeider

    @ Weldenkend mens

    Denkt u nou echt dat de burgers de ellenlange wensen/ voorstellen van partijen allemaal door lezen? Voorstellen die 9 vd 10x veranderd worden om met meerdere partijen tot een College te komen.

    En daarom mag de burger niet protesteren tegen deze dwaze plannen?

    Dit College heet ” links” te zijn, maar waarop? De burgers kunnen opdraaien voor de financiële blunders die zijn gemaakt, terwijl dit College met een ” socialistische ” inslag gewoon hun eigen dure partjpunten ( lees Lotte van Hooydonck) in de ijskast had kunnen zetten.

    Wilders heeft dat trouwens wel gedaan….landsbelang ( de eigen burgers ) gaat immers voor eigenbelang College!

  112. Gaatjeniksaanmetjelinksegedrag

    Wederom een super idee van de linkse rakkers die niet in de binnenstad wonen, maar ergens rondom in een treurige Vinex-wijk met voldoende ruimte op de oprit voor 2 of meer auto’s. Geweldig dat alles alsmaar groener moet en dat 15 minuten omrijden of met ronkende motors in een opstopping staan helemaal geen consequenties heeft voor het milieu of het woongenot van de bewoners. Hoe je van Ledig Erf aan het eind van de Amsterdamsestraatweg moet komen met de auto? Door Kanaleneiland en andere uithoeken, via de snelweg en dan nog een stukkie binnendoor. Echt een top, TOP plan!! Hulde.

  113. Ridele

    Volgens mij zijn er veel personen die ook een knip in de hersenen hebben.
    Er wordt wat afgeknipt, zo ben je toch lekker bezig met het openbaar verkeer alleen het woord openbaar kun je wel weg laten .
    Hier speelt de slogan : mijn wil is wet.

  114. jaap

    En weer gaat de Groenlinks gemeente partij de stad verpesten en gaat het wederom om de auto weg te halen uit de stad ipv de route zo aan te passen dat er een doorstroming ontstaat met eenrichtings verkeer rond het centrum .het moet nou eenmaal geld koste dat weer nutteloos gebruikt gaat worden .

    Een oplossing eenrichtings verkeer in de grachten gordel en dit bestuur weg stemmen zodra we de kans krijgen ..

  115. Niels

    Ja lekker bezig hoor. De route vanaf westplein tot Hoog Catharijne staat al vaak vast. Mede omdat de stoplichten zo afgesteld staan dat er net 5 auto doorheen kunnen voor het weer rood is. Daarnaast wat ga je op dat stukje knip doen dan, alsof je onder dat stuk overkapping van Hoog Catharijne mensen willen zijn. Of denk je nog wat bomen te planten zoals op die loopbrug vanaf de rabobank naar het centrum, dat was ook goed gelukt het hihihi.

    Maar ik zou tegen de Gemeente zeggen plezier met het vergallen van de stad. Ik zou alle plannen te gelijk doen, moet je kijken wat dat doet met de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad. Ik denk dat het eindresultaat om te janken is.

  116. Toine Goossens

    @Weldenkert,

    Uw leesvaardigheden kunnen nog wel wat verbetering gebruiken. En vervolgens doordenken in plaats van weldenken.
    Én Inclusief Denken in plaats van Exclusief Denken. Meer dan 45% van de Raadsleden heeft tegengestemd.

  117. Dre

    En zo gaat Utrecht dus naar de klote, jammer.
    Ik ben een geboren Utrechter, maar ben blij dat ik er niet meer woon

  118. UW NAAM

    @niels De route vanaf westplein tot Hoog Catharijne staat al vaak vast. Mede omdat automobilisten tot de voordeur van een winkel willen rijden en het concept van de fiets de benenwagen en het OV niet snappen.

    Je staat niet in de file je bent de File.

  119. Weldenkend mens

    @Toine Goossens, gemakkelijke reactie weer. Licht toe wat ik niet goed lees?

    Deze stad heeft een structureel probleem met bereikbaarheid. Niet door die knippen, maar door teveel mensen die niet met ov of fiets willen. Al die auto’s, het past niet en het is vervuilend. Uitstekend dat de wethouder dat actief ontmoedigt. Blijkbaar is het nodig.

  120. Toine Goossens

    Kortdenkert,

    U schrijft:

    Weldenkend mens 19/6/2024 – 14:15

    Voor wie klaagt over te weinig inspraak in dit besluit: de knip is al opgenomen in het Mobiliteitsplan van 2021. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 had u kunnen stemmen op tegenstanders van dit besluit. Hebt u dat niet gedaan, dan nu niet zeuren.

    Die reactie is kortzichtig gelet op mijn betoog. Uw laatste reactie raakt, zoals gebruikelijk, kant noch wal.

  121. Jaap

    @Weldenkend mens, check de cijfers, eerste getal 2021 , tweede 2023:

    Het % dat meestal met de auto naar de binnenstad gaat
    2012 2023
    West 2% 1%
    Noordwest 7% 3%
    Overvecht 8% 8%
    Noordoost 2% 1%
    Oost 1% 0%
    Binnenstad 0% 1%
    Zuid 5% 2%
    Zuidwest 3% 3%
    Leidsche Rijn 22% 10%
    Vleuten-de Meern 24% 12%

    Kortom, Utrechters bezoeken de binnenstad al vele jaren te voet, met fiets, of niet.

  122. Mark

    Eindelijk, die doorgaande racebaan langs de Catharijnesingel wordt hierdoor vast wat rustiger. Er zijn (nog) genoeg alternatieven. Wel vervelend als je in de buurt woont, die route was soms best handig, je hoefde dan minder lang door de stad te rijden, scheelt toch weer 10 minuten. Dat is misschien die zogenaamde 10 minuten stad die wordt nagestreefd: dat je overal 10 minuten later bent….

  123. Marguérite

    Ik reageer graag op punten:

    Inhoudelijk het weren van auto’s:
    Utrecht wordt een openluchtmuseum.

    Over inspraak:
    Ik voel me niet meer gehoord als het om inspraak gaat. Bij het plan herinrichting van het Ledig Erf kregen we als belanghebbenden een 6 tal varianten van herinrichting om een stem op uit te brengen waarbij in het schrijven al stond dat de gemeente de voorkeur gaf aan variant 3. Het is variant 3 geworden. Dit is maar een voorbeeld.

    Groen?
    Ik woon aan de Catharijnesingel en het wordt vast rustiger voor mijn deur, maar ik merk nu al dat elke kleine verkeersmaatregel leidt tot verstopping. Alles staat dan vast.

  124. Karin

    Maak dan alsjeblieft de weg open achter de jaarbeurs naar croeselaan.
    Dan kunnen we er ergens nog door.

    Als er een is evenement in de jaarbeurs, dan staat de hele route vast bij de parkeerplaats van de jaarbeurs, daar kan je er dan ook niet langs.

    Of moeten we met z’n allen helemaal over Kanaleneiland.

    Kom een keer met een goed voorstel of alternatieve route.

    Graag voor 1 keer.

  125. Maria

    Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het plan voor een 15 minuten stad.
    Zó jammer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).