Om onder meer parkeeroverlast tegen te gaan van bewoners van de Merwedekanaalzone wordt vanaf mei volgend jaar betaald parkeren ingevoerd in Transwijk in Utrecht. Automobilisten moeten vanaf die datum slechts een deel van de doordeweekse dagen betalen om hun auto in de publieke ruimte te parkeren.
In 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met de plannen voor de Merwedekanaalzone. Destijds werd ook besloten dat er in de buurten die aan deze nieuwe wijk grenzen betaald parkeren moet worden ingevoerd. “De gemeenteraad nam dit besluit om parkeeroverlast in deze buurten te voorkomen en te zorgen dat de stad bereikbaar blijft”, schrijft de gemeente.
Vanaf 1 mei 2024 moeten automobilisten van maandag tot en met vrijdag, tussen 06.00 en 11.00 uur 5 euro per uur betalen voor parkeren in Transwijk. De grenzen van het gebied zijn de Admiraal Helfrichlaan, Beneluxlaan, Europalaan en Overste den Oudenlaan. Het deel van Transwijk tussen de Weg der Verenigde Naties en de Admiraal Helfrichlaan is al betaald parkeren en valt onder parkeergebied Nieuw Welgelegen West. Op onderstaande afbeelding is te zien om welk gebied het gaat.
Tekst loopt door onder afbeelding
Bewoners van dit gebied kunnen een parkeervergunning aanvragen. Voor de eerste auto kost dit net geen 40 euro per kwartaal en voor een eventuele tweede auto komt daar nog 99 euro per kwartaal bij. Een vergunning voor bedrijfsvoertuigen is duurder. Daarnaast zijn er ook vergunningen voor bijvoorbeeld mantelzorgers.
Ruimte
Naast het tegengaan van parkeeroverlast is er nog een reden voor de maatregel. De gemeente wil namelijk ook meer ruimte voor groen, ontspanning, spelen en duurzame manieren van vervoer in de stad. Op straat staan momenteel auto’s geparkeerd en die nemen veel ruimte in.
“Daarom wil de gemeente dat autobezitters in de toekomst in de hele stad betalen voor het op straat parkeren van hun auto. Het opgehaalde geld investeren we in de stad, bijvoorbeeld aan meer fietsenstallingen.”
Gekoppelde berichten
De Nieuwe Defensie is Utrechts autoluwe wijk van de toekomst, maar bereikbaar met openbaar vervoer is het niet
De Merwedekanaalzone is het paradepaardje van de gemeente Utrecht. In dit autoluwe gebied komen duizenden…
Betaald parkeren in heel Utrecht stap dichterbij: zie hier wanneer jouw wijk aan de beurt is
Vanaf volgend jaar wil de gemeente beginnen met het invoeren van betaald parkeren in heel…
22 Reacties
ReagerenIk zit vooral te wachten op het belasten van scooters elektrische (bak)fietsen ed voor het parkeren in de openbare ruimte. Het elke keer weer uitpersen van de automobilist gaat polariserend werken en dat willen we niet in utrecht. En ik dacht dat er in de Merwedekanaal zone alleen maar mensen zonder auto kwamen te wonen. En voor de mensen in Transwijk sterkte met de jaarlijkse verhoging van 25 % van de parkeerbelasting.
Geweldig dat het opgehaalde geld wordt geïnvesteerd in de stad (een voornemen zonder enige vorm van ironie, geweldig).
Het gaat maar door in een door dit College zelf gecreëerd ” probleem ” .
Als je anti auto bent moet je niet de stad steeds maar groter laten worden, en in een dorp gaan wonen. In een stad is het nou eenmaal druk,en de BV Nederland draait op 4 of meerdere wielen.
Wie moet anders de groene thee en havermelk bezorgen, en de dure huizen vd yuppen maken?
Ik zou zeggen, kijk maar ff.
Heel goed lost veel problemen op kan niet snel genoeg in de hele stad worden ingevoerd.
Autoverkeer en -geparkeer minderen, zonder het leven onnodig te hinderen: bv hier en daar veldjes met goedkoop vast parkeren (met parkeerkaart) en bv van 8.30-10.00 uur gratis parkeren en wel toegang (bv bij Ledigh erf). Dat is niet uniek en is win-win.
Beste is om meer parkeergarages te bouwen. De nieuwe standaard is dan niet meer op straat parkeren met een parkeervergunning zoals nu nog het geval is, maar in een parkeergarage.
Wat mij betreft moet elke Utrechtse bewoner die dat wil goedkoop en makkelijk één parkeerplek kunnen verkrijgen. Vanaf de tweede auto wordt het duur en parkeren voor mensen van buiten mag ook duur. Een balans vinden dus tussen de utopie dat auto’s niet meer nodig zijn en de illusie dat een stad met veel auto’s goed is.
Waar blijft de fiets belasting !!!!!!!!
Apk verplicht voor fietsers, en helm dragen plicht !
Ongelooflijk dat de gemeente belasting heft op de automobilist die al zwaar betaald !
Belasting druk moet nu op fietsers worden verhaald !!!!
Puur diefstal wat er nu gaande is.
Leest PVV mee ?!
Pijnlijke uitspraak als je de diverse verkeersprojecten ziet die niet goed functioneren en soms zelfs binnen de kortste keren opnieuw ingericht moeten worden. Hier creër je geen draagvlak mee.
Iedere politieke groepering bedrijft clientelisme, ook de huidige politieke machthebbers. Men bouwt voor jonge ex studenten en expats zonder auto ( wel vliegen natuurlijk). Gezinnen en senioren, alsmede zij die een auto nodig hebben voor hun werk worden zo sneller gedwongen naar de randgemeenten te vertrekken. Meer plaats zo voor mensen die op de huidige coalitiepartijen stemmen.
Ha,ha,ha, laat me niet lachen “invoeren betaald parkeren om parkeeroverlast van de bewoners van de Merwedekanaal-zone tegen te gaan”. Het is bijna vermakelijk om te zien welke k*tsmoes ze nu weer bij de Gemeente Utrecht weten te vinden om de invoering van betaald parkeren te legaliseren.
@Wies
Inderdaad. Leuk die parkeervergunnning, maar ik kan er geen krijgen:
1) Bij mijn gebied is er reeds een wachttijd van 2 jaar die alleen maar oploopt
2) Heb geen eigen auto, maar leen er vaak een. Super groen zou je juist denken, maar het wordt mij alleen maar lastiger gemaakt omdat hij niet op mijn naam staat en ik ook geen auto vd zaak heb.
3) Nu parkeren op plekken waar het nog wel gratis is. Waterbedeffect, parkeerdruk naar elders.
@Wies, dat is toch precies wat de gemeente hier invoert? Vergunning voor bewoners kost 40 euro per kwartaal. Dat lijkt mij voldoen aan de definitie van goedkoop en gemakkelijk. Juist door betaald parkeren in te voeren neemt de parkeerdruk af en kunnen bewoners dus gemakkelijker parkeren.
Heel goed dat de gemeente het stallen van de auto in de publieke ruimte ontmoedigd. Als je graag meerdere stukken blik wilt parkeren is dat vanzelfsprekend je goed recht. Maar dan op eigen terrein of tegen passende kosten voor de ruimte waar je gebruik van maakt.
Klopt Rik, ik bedoelde ook te zeggen: ik ben het hier mee eens. Als het eenmaal is ingevoerd gaan mensen pas zien hoe prettig dit is. Was nog wel vergeten te noemen dat het belangrijk is dat er goedkope opties zijn voor gasten van bewoners.
-Moet je nou vanaf nu/snel een internetabbo bij je mobiel hebben om ergens te parkeren waar betaald moet?
-Btw 40,- per maand is niet weinig, voor wie net een auto kan hebben/warm kan delen. Een verplicht maar gratis abbo beperkt het parkeren net zoveel.
-Er is nog steeds geen parkeerformule voor wie een auto netjes warm deelt met een eigen groep.
Wegenbelasting op fietsen.
Verplichte verzekering plus plaatje achterop de fiets.
Flitspalen voor fietsers die door rood rijden.
Jaarlijkse APK voor fietsen.
Fout geparkeerde fietsen beboeten of wegsleepen.
Voor de mensen die denken dat betaald parkeren de druk doet afnemen begrijpen dus niet dat dat een verzinsel is om het betaald parkeren makkelijker door te kunnen voeren.
“Op straat staan momenteel auto’s geparkeerd en die nemen veel ruimte in.”
Ach ja, auto’s zijn slechts straatvulling. Serieus? Dan kunnen we ook de huizen wel weghalen, want die staan in de weg voor bossen? Wie verzint dit?
Helemaal top! Ik ben afgelopen zomer vertrokken uit Utrecht en deze actie verhoogt de waarde van mijn huidige huis. Vrijstaand met een eigen oprit.
@Rik:
in het kader van rechtsgelijkheid moeten mensen dan ook maar gaan betalen voor hun losjes rondslingerend pedaalschroot, om niet te praten over de twee- en driewiel bakfietsen. Of is dat”anders”?
@Pee:
👍
Het opgehaalde geld investeren we in de stad. Ja vraag is waaraan een onzichtbaar Vredenburg mozaïk het monsterlijke neon kunstwerk aan de bibliotheek culturele instellingen die aanvullend budget benodigd hebben of zijn er nog wat mislukte verkeersprojecten die weer opnieuw gedaan moeten worden..
Mag dit wel van de wet trouwens: dat een Gemeente extra parkeerbelasting heft en dat niet gebruikt voor parkeerplaatsen oid maar voor compleet andere doelen?
Heel veel mensen gaan met de auto naar het belangrijke werk dat zij doen. Zeer spijtig dat de auto zo slecht wordt weggezet door sommige lezers hier.