Werkzaamheden op de Griftstraat en Poortstraat van start | De Utrechtse Internet Courant Werkzaamheden op de Griftstraat en Poortstraat van start | De Utrechtse Internet Courant

Werkzaamheden op de Griftstraat en Poortstraat van start

Werkzaamheden op de Griftstraat en Poortstraat van start
De gemeente gaat de verkeersveiligheid op de Griftstraat en Poortstraat (tot de Griftbrug) verbeteren. De snelheid wordt verlaagd van vijftig naar dertig kilometer per uur. Dit was ook een wens van de bewoners. De werkzaamheden starten vandaag

De gemeente gaat de verkeersveiligheid op de Griftstraat en Poortstraat (tot de Griftbrug) verbeteren. De snelheid wordt verlaagd van vijftig naar dertig kilometer per uur. Dit was ook een wens van de bewoners. De werkzaamheden starten vandaag

De 30km-zone begint in de Griftstraat bij de kruising met de Blauwkapelseweg en eindigt in de Poortstraat, ter hoogte van de Griftbrug. Ook wordt de toplaag van het asfalt in de Poortstraat en het grootste gedeelte van de Griftstraat vernieuwd. Hierbij zal overlast voor verkeer ontstaan.

Nog niet alle plannen zijn definitief en de omwonenden worden nog een keer uitgenodigd om mee te praten over de verdere invulling. “Ondanks dat een paar gedeeltes van het ontwerp nog niet definitief zijn, starten wij wel met de werkzaamheden. Daarmee is het verkeersplateau en schoolplein klaar als de school weer begint. In de tussentijd ronden wij de openstaande punten van het ontwerp af”, aldus de gemeente in een verklaring.

Vanaf vandaag wordt de kabel van de openbare verlichting in de Poortstraat en Grifstraat vervangen en wordt het verkeersplateau gemaakt, en gestart met het opnieuw bestraten van het schoolplein voor de Jenaplanschool. Medio oktober moeten de werkzaamheden zijn afgerond.

12 Reacties

Reageren
  1. Kees N

    Ik ben onlangs door een verkeersongeluk een (gelukkig tijdelijke) gebruiker van een rolstoel geworden. Ik ben geschrokken van de slechte toegankelijkheid voor rolstoelen en rollators van onze wijk (maar waarschijnlijk ook andere delen van de stad). Scheef aflopende en hobbelige troittoirs, smal en vooral op de vuilnisophaaldagen nauwelijks meer toegankelijk voor mij. Het komt erop neer dat ik me altijd door iemand anders moet laten voortduwen (voor een tijdelijke gebruiker is een elektrische rolstoel te duur), vaak over fietspad of de straat zelf.

    Met de toenemende vergrijzing – ook in onze wijk – dringt zich een doemscenario op: een hele stoet aan oudjes, die wegens de slechte weg niet meer de straat op kunnen met hun rollator.

    Ik wil de gemeente verzoeken dit scenario niet tot werkelijkheid te laten worden. Ik begrijp dat de ruimte er niet altijd is, maar de kwaliteit van de voetpaden moet toch echt wel beter kunnen?

  2. Wim Vreeswijk

    Die autovijandigheid qua verkeersbeleid op het gemeentehuis heeft tot nu toe alleen maar geleid tot nòg meer irriatie en polarisatie tussen automobilist en fietser. In een overvolle stad met 3.500 Utrechters per km2 moet je iedereen toch een beetje bewegingsvrijheid gunnen, lijkt mij. Er zijn gelukkig nog zat andere gemeenten in ons land (Friesland, Groningen en Drenthe) waar gemeenten nog slechts 60 tot 100 inwoners per km2 leven, dus vluchten kan nog.

  3. Rob H.

    Wim Vreeswijk 31/7/2017 – 13:08

    Het grootste probleem is dat een (lege tot bijna lege) auto een onevenredig groot beslag op de bewegingsvrijheid van het overige verkeer in de stad legt. Van parkeerplekken tot auto’s waar slechts één persoon inzit en afstanden aflegt waarbij andere vervoersmogelijkheden meer geschikt zijn. Dat wordt nu, gelukkig, enigszins beperkt. De auto heeft jarenlang een monopolie in de stad gehad. In een stad die daar eigenlijk niet voor gebouwd is. Daar komen we nu van terug…

  4. Willem

    @Wim Vreeswijk: wat let je?

  5. JdV

    @RobH. Het grootste probleem is dat de fiets een onevenredig groot beslag legt op de openbare ruimte in de stad. Tientallen fietsenstallingen staan tot de nok toe gevuld met fietsen die slechts 2 x per dag enkel minuten worden gebruikt en dan het overgrote deel van de dag nutteloos staan te zijn. Daarboven staan er ook nog talloze fietsen gestald op plekken waar dit niet is toegestaan en overlast oplevert voor andere bewoners zoals voetgangers en mensen die gebruik moeten maken van een rolstoel. In een stad die daar eigenlijk niet voor gebouwd is. Hoog tijd dat er nu wordt teruggekomen van de fietsterreur die in 030 al jarenlang heeft geheerst.

  6. Rob H.

    JdV 31/7/2017 – 13:56

    Zie de plek die de verschillende vervoersmodaliteiten innemen…

    http://www.core77.com/posts/8015/car-bus-bicycle-taking-up-space-in-the-same-place-8015

  7. Wim Vreeswijk

    @Rob H: Wellicht is het een oplossing om tot ‘auto-deling’ over te gaan met je buren of kennissen, waardoor meerdere gezinnen met één auto toe kunnen. In onze buurt (Noord-oost) gebeurt dit al op redelijk grote schaal. En wordt het autorijden een stuk goedkoper voor iedereen,Lotte van Hooijdonk zou juist dit moeten animeren!

  8. Erik

    @ JdV
    Moet je je eens voorstellen dat 10% daarvan geen fietsen zouden zijn, maar auto’s. Wat voor beslag zou dat op de ruimte in en rondom station en centrum leggen? Om je een idee te geven: https://goo.gl/images/N5C6Wo

  9. R.V t.

    Nog steeds een gevecht tussen fietsen en autos dat zal wel altijd zo blijven zolang we elkaar het licht niet in de ogen gunnen. De gemeente moet niet de subsidie kraan openzetten maar moet faciliteren bv oplaadpapen voor elektrische auto’s en in de grootste fietsenstalling die er straks is hoeveel aansluitingen komen daarin voor elektrische fietsen en scootmobiels.geen zonnepanelen op muziekcentrum n de schouwburg wat de investering wordt er niet uitgehaald.nee natuurlijk niet zij gebruiken de meeste elektriciteit in de avonduren.maar die stroom gebruiken voor het opladen van elektrische auto’s,fietsen, scootmobiels n eventueel de brandende straatverlichting.en de verkeerslichten. Op het gemeentehuis had men transparante zonnepanelen kunnen gebruiken zonnepanelen op het dak en een groen dak. Ja wat ze nu gedaan hebben is veel makkelijker. Men hoeft niet verder na te denken. Er zijn bedrijven en priveensen die de aarde een goed hart toedragen n best wel willen investeren, maar ja ze krijgen of van de gemeente of van monumenenzorgte horen? Nee dat in niet om een of andere onduidelijke reden men moet als organisatie niet eenvoudig NJET zeggen. Maar verdomde faciliterende mee proberen oplossingen te zoeken.

  10. JdV

    @Erik: Moet je eens nagaan als 10% daarvan geen fietsers zouden zijn maar voetgangers. Wat een ruimte zou dat schelen rondom station en centrum.

  11. Cico

    Ik zou dolgraag een auto willen delen! Maar in de praktijk zit er altijd een tussenboer in die er een marge op pakt, waardoor het delen nogal duur wordt. Of het is verzekeringstechnisch zeer lastig, ik heb al gekeken om een buurtbus aan te schaffen, maar vrees dat het een recept is voor burenruzie’s.
    @Wim Vreeswijk: Hoe doen jullie dat in Noordoost?

  12. cas

    De binnenstad en oudere aangrenzende wijken zijn niet gebouwd voor 300.000 mensen. Auto, fiets en mensen nemen gewoon teveel ruimte in. Daar moet iedereen mee leven. De stad is gewoon nooit voor zoveel mensen gebouwd. Dat heeft niets met een auto of fiets te maken.
    Moeten we daarom alle mensen maar wegdoen? Nee, natuurlijk niet. We moeten beter omgaan met de ruimte en geschikte oplossingen vinden om verkeer en vervoer ongeacht het soort te ondersteunen. Helaas blijft dat in Utrecht juist achter met het middeleeuwse beleid.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).