De complete collectie van het Centraal Museum in Utrecht is vanaf 18 oktober online te bewonderen. Het gaat daarbij om ongeveer 50.000 objecten. De presentatie van de online collectie valt samen met de lancering van de nieuwe huisstijl van het museum.
De collectie van het Centraal Museum is te groot om in zijn geheel aan het publiek te tonen. Slechts een klein deel kan, net als in andere musea, tentoongesteld worden in het museum zelf. Reden voor het museum om de volledige collectie online beschikbaar te stellen. Bezoekers van het online Centraal Museum kunnen op deze manier hun eigen tentoonstelling samenstellen. Bezoekers kunnen daarbij reageren op wat ze zien, hun favorieten bewaren in een eigen persoonlijke verzameling en die weer delen met andere bezoekers via ondermeer Twitter en Facebook. Over deze alternatieve vorm van museumbezoek zegt Edwin Jacobs, directeur van het Centraal Museum: ‘Het is meer dan een interessante bezigheid voor de individuele bezoeker. We zijn van mening dat bezoekers op deze manier ook élkaar nieuwe inzichten kunnen bieden.’
Tegelijk met de lancering van de online collectie is de nieuwe huisstijl aan het publiek gepresenteerd. Voortaan is een dikke stip het kenmerk van het Centraal Museum. De stip staat voor de centrale ligging, in het midden van Nederland, en voor de betekenis van cultureel centrum in de stad Utrecht. In de nieuwe visuele identiteit is het logo allesbehalve een statisch element. De stip wordt steevast omgeven door lijnen: een doorlopende lijn vormt de koppeling met de naam van het Centraal Museum, stippellijnen voegen zich naar de steeds wisselende context, afhankelijk van het onderwerp. Het beeld is dus variabel. Zo wordt de diversiteit van de collectie en de activiteiten benadrukt, terwijl het Centraal Museum steeds als afzender herkenbaar blijft.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.