Gisteren vonden in De Rode Winkel aan de Lange Elisabethstraat opnames plaats voor het promotiefilmpje dat het Centraal Museum maakt voor de grote aankomende tentoonstelling ‘Blue Jeans’ vanaf november. Daarvoor konden spijkerbroekendragers zich tussen 11.00-18.00 uur in spijkerbroek bij De Rode Winkel melden en letterlijk bijdragen aan de tentoonstelling.
Hoewel in bijna ieders kledingkast tenminste één exemplaar te vinden is, hebben de meeste dragers weinig kennis over de geschiedenis van dit kledingstuk. Zo gaat de spijkerstof ruim 350 jaar terug en hebben de kenmerkende blauwe kleurstoffen indigo en wede hebben een nog langere geschiedenis. In de 19de eeuw was er al handel in ‘Dutch jeans’. De blue jeans weet veel moderne makers te inspireren. Zo creëerde ontwerper Jurgen Bey in opdracht van Levi’s RED een raaminstallatie en bedacht modeontwerper Jean Paul Gaultier een tuinbroek van spijkerstof met verfspatten.
De spijkerbroek is een van de meest milieuvervuilende kledingstukken. Tegelijkertijd zijn er nu veel ontwikkelingen om jeans duurzamer te maken. Naast de massaproductie, bestaan er wereldwijd steeds meer kleinschalige initiatieven van makers om zelf jeans te vervaardigen. Nederlandse voorbeelden zijn Gluejeans en Atelier Tossijn. Kortom: de blue jeans kent een lange geschiedenis, maar heeft bewezen steeds vernieuwend, innovatief en actueel te zijn. Gedragen door jong (maat 50 voor babies!) en oud; symbool van rebellie; het meest uniforme kledingstuk; inspirator van haute couture: achter jeans schuilen vele verhalen. Deze eerste Nederlandse tentoonstelling over jeans vertelt ze allemaal.
Het kledingstuk verdient en krijgt dan ook een tentoonstelling in het Centraal Museum vanaf 24 november tot in maart 2013. Het promotiefilmpje laat nog even op zich wachten, maar zal ongetwijfeld de nieuwsgierigheid vast wekken. We zijn benieuwd!
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.