Banenjagers oorzaak fietschaos Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Banenjagers oorzaak fietschaos Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Banenjagers oorzaak fietschaos Utrecht

Banenjagers oorzaak fietschaos Utrecht

Jobhoppende tweeverdieners blijken verantwoordelijk voor de fietschaos in Utrecht. Deze opmerkelijke conclusie trekt de gemeente Utrecht, die onderzoek deed naar de plotselinge explosie van het aantal fietsen in de stad, zo blijkt uit een bericht op Spitsnieuws.nl. Het zou daarbij gaan om jonge baantjesjagers die dichtbij een treinstation willen wonen om van daaruit door het hele land op zoek te kunnen naar werk. 

Volgens de onderzoekers zijn in steden als Utrecht, Amsterdam en Den Bosch de ouderwetse arbeiders weggetrokken en is hun plek ingenomen door hoogopgeleide tweeverdieners, die een fiets nodig hebben voor hun dagelijkse beslommeringen. Binnen de huidige arbeidsmarkt is het vrij uitzonderlijk als mensen langdurig bij één werkgever blijven en omdat tweeverdieners regelmatig van baan wisselen, zoeken ze een plek om te wonen van waaruit ze makkelijk veel steden kunnen bereiken. De combinatie trein-fiets blijkt daarbij vaak de eerste keuze. In Utrecht bijvoorbeeld heeft 50 procent van de bevolking een hogere opleiding. Zij hebben de stad woonplek gekozen om van daaruit het hele land te kunnen bereizen.

De toename van het aantal fietsen in steden als Utrecht zorgt momenteel voor een fietschaos met  fietsfiles en een chronisch tekort aan stallingsplaatsen. Het gevolg is op elkaar gestapelde fietsen en aan lantaarnpalen, bouwhekken en bruggen vastgeketende tweewielers. In verschillende steden worden daarom al langere tijd opruimacties gehouden. Hoewel de fietschaos regelmatig tot overlast leidt is het volgens de onderzoekers ‘een teken van economisch succes’. Toch eist het fietsoverschot in veel steden wel zijn tol. Veel fietsen staan langdurig buiten bij gebrek aan stalling en dat komt de kwaliteit niet ten goede. Bovendien zorgt het voor gevaarlijke situaties op straat. Volgens Spitsnieuws.nl zijn er daarom nu plannen in de maak voor bredere fietspaden en het ombouwen van leegstaande (kantoor)gebouwen tot fietsenstalling.

De afdeling Parkeren van de gemeente Utrecht heeft op verschillende meetmomenten in kaart laten brengen hoeveel fietsen geparkeerd staan in de binnenstad en het stationsgebied. Op basis van deze metingen krijgt de afdeling een actueel beeld van de fietsparkeerdruk per straat en buurt en kan het nagaan waar zich op welke momenten een ondercapaciteit van fietsparkeervoorzieningen bevindt. De laatste meting dateert al weer uit november 2011, toen bleek dat rond het Stationsplein Oost, waar capaciteit is voor ruim 5.000 fietsen, er op sommige momenten bijna 7.500 fietsen werden geteld.

4 Reacties

Reageren
  1. Alfred

    Volgens mij komt de fietschaos in Utrecht door een gebrek aan handhaving door de gemeente. Als je twee keer per jaar probeert fout geparkeerde fietsen en langparkeerders te corrigeren maakt dat geen enkele indruk. Dat moet je op dagelijkse basis doen, en direct optreden.

  2. zook

    Eens! hier zou een voorbeeld aan het station-fietsbeleid in Groningen genomen kunnen worden. Iedere week alle fietsen van een stickerlint door het achterwiel voorzien; Drie lintjes = fiets naar het depot. Benieuwd hoeveel nieuwe fietsparkeerplaatsen er dan nog nodig zouden zijn rond Utrecht CS

  3. Mia Amram

    In Utrecht mogen fietsen overal geparkeerd worden, er wordt toch niet op gehandhaafd. Als winkelier in de binnenstad ben ik al een paar jaar bezig Gemeente te bewegen eindelijk eens wat te doen aan overlast van fietsparkeerders. Het loopt maar telkens stuk op de politieke onwil van dit Groen Links-PvdA Gemeentebestuur.

  4. Peter

    Mia, helemaal mee eens. Wij hebben er als winkelier ook vreselijk last van, en wij zijn niet de enigen.
    De fietser heeft het gelijk aan zijn kant al wordt het rijwiel notabene tegen je etalage geparkeerd. De gratis ondergrondse stalling onder het stadhuis staat daarentegen half vol.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).