Stichting Utrecht Netwerk wil het ‘Utrecht-gevoel’ versterken | De Utrechtse Internet Courant Stichting Utrecht Netwerk wil het ‘Utrecht-gevoel’ versterken | De Utrechtse Internet Courant

Stichting Utrecht Netwerk wil het ‘Utrecht-gevoel’ versterken

Stichting Utrecht Netwerk wil het ‘Utrecht-gevoel’ versterken

Tienduizend leden heeft het Utrecht Netwerk op LinkedIn. En er komen er dagelijks dertig bij. Tijd om er een stichting van te maken, dacht oprichter Godfried Boogaard. Samen met stadsgenoten Martijn Klein en Olga Leever tekende hij vorige week dinsdag 6 september de oprichtingsakte bij de notaris. En nu?

Het begon op een borrel. Internetondernemer Godfried Boogaard en een buurtgenoot uit Oog in Al zeiden tegen elkaar: “We moeten iets doen met lokaliteit, voor ondernemers en andere inwoners van Utrecht.” Ze wilden mensen samenbrengen, netwerken, ideeën uitwisselen. Over van alles: werk, wonen, cultuur. Als het maar in de buurt was. Boogaard: “We besloten een LinkedIn-groep op te zetten. We geloofden in dit netwerk. Het ging om ons zakelijke én privécontacten.”

Hartjesplakker

Begin 2009 maakte Boogaard de LinkedIn-groep aan. Een groep alleen voor mensen uit de regio: kan een aspirant-lid niet aantonen in Utrecht of omgeving te wonen, dan wordt zijn lidmaatschap geweigerd. De groep was direct een succes. En het succes wordt steeds groter.

Utrechters roepen elkaar op om mee te doen aan hardlopen voor het goede doel, vraag en aanbod voor woon- en vergaderruimte worden gedeeld, evenementen aangekondigd. Maar er is ook ruimte voor dialoog: zo werd er vorig jaar volop gespeculeerd over de identiteit van de geheimzinnige ‘hartjesplakker ‘ die in de binnenstad van Utrecht verkeerslichten opsierde.

Juist die dialoog, dat vindt Godfried Boogaard belangrijk: “Dat willen we meer zien in de LinkedIn-groep. Niet alleen zenden, ook het gesprek aangaan.” Mede-oprichter Martijn Klein, marketeer, vult aan: “Crowdsourcing, iedereen erbij betrekken – dat is wat we willen met de groep. Met elkaar dingen groot maken. Crowdsourcing heeft de toekomst: de kracht van het collectief geheugen is immens en biedt veel mogelijkheden.”

Crowdsourcing

Juist het crowdsourcen maakt het Utrecht Netwerk groter en sterker. Op die manier werd tekstschrijver Olga Leever bij het netwerk betrokken: Martijn Klein en Godfried Boogaard vroegen haar een webtekst te maken voor één van de eerste live-evenementen van het Utrecht Netwerk. Drie evenementen heeft het netwerk tot nu toe georganiseerd: het Groots Utrecht Gala in november 2010, Een Kerstpakket voor Jou in december 2010 en in juni SocialBusiness 030, in samenwerking met de Kamer van Koophandel.

Via LinkedIn en twitter werden de evenementen aangekondigd. Alle drie waren ze in een mum van tijd gevuld. En dat zonder kosten te maken: voor alle evenementen trokken Martijn en Godfried sponsors en vrijwilligers aan. Brasserie Borgesius bijvoorbeeld. Stamppot to Go. Socialijs. De Fietskoerier. En ga zo maar door.

Evenementen

Nu werd het tijd voor een stichting. Als stichting kan het netwerk fondsen werven, zodat er meer mogelijk is met het netwerk voor en door Utrechters. Op 6 september zaten Boogaard, Klein en Leever bij Van Benthem & Keulen om de oprichtingsakte te tekenen. Ook nu weer via crowdsourcing: notaris Jan Schurings bood belangeloos zijn medewerking aan. Accountantskantoor Mazars werd bereid gevonden als boekhouder op te treden. En ook zijn er gesprekken geweest met de Rabobank. Vanzelfsprekend allemaal via de LinkedIngroep.

Een website voor de stichting is in de maak. En het netwerk heeft voor 14 september al een volgend evenement op stapel staan: een wijnproeverij bij Grapedistrict. De planning is om zo’n zes keer per jaar een evenement te organiseren. Hoe en waar precies, dat moet nog blijken. Als het maar bijdraagt aan het Utrecht-gevoel.

6 Reacties

Reageren
  1. Peter van Oldenmark

    Mooi initiatief en ik ga me gelijk aanmelden bij het netwerk!

  2. Marja Baseler

    Helemaal voor het versterken van het ‘Utrecht-gevoel’!

  3. Martijn Klein

    In de stad / regio Utrecht is er zo veel creatieve brainpower kijk maar naar de vele (IT) bedrijven, Universiteit, Hogeschool Utrecht en de 20.000 ZZP-ers daar kan toch beter gebruik van worden gemaakt dan op dit moment het geval is. Dit is voor mij de reden waarom ik bij Utrecht Netwerk linkedin groep zit. Iedereen heeft het altijd over andere grote steden maar we mogen best trots zijn op Utrecht en dat Calimero gedrag eens van ons afschudden.

  4. Jean Angenent

    heb me ook aangemeld 🙂

  5. Ab Kools

    Ook voor burgerparticipatie een heel belangwekkende groep op LinkedIn!
    The wisdom of the crowd…

  6. Angelique Vylas

    Top! Ik ben er vanavond bij de wijnproeverij ook bij!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).