Laura Stassen schrijft graag verhalen. Ze begon er al mee toen ze klein was en is nooit meer gestopt. Tegenwoordig schrijft ze veel in opdracht en geeft ze workshops vanuit haar bedrijf Zin & VerZin. Voorheen maakte ze de zzp-serie voor DUIC, maar vanaf deze week verschijnt er een nieuwe rubriek van haar hand: ‘Nieuwe helden’. Hiervoor interviewt ze vernieuwende ondernemers, met name in de creatieve sector. Ze onderzoekt wat startende ondernemers en anderen van ze kunnen leren.
Uitgeverij Snor staat bekend om hun mooie, vrolijke boeken met diepgang. Hun belangrijkste missie is: een bron van inspiratie zijn. De zelfstandige uitgeverij zit verscholen in Hooi en Stro, een bedrijvenverzamelgebouw voor creatieven in de Vogelenbuurt. Ik ben nieuwsgierig naar het verhaal achter Claudette Halkes en Annemarieke Piers, de eigenwijze dames achter Snor, en besluit ze te mailen voor een afspraak.
‘Sorry voor de chaos’ zegt Claudette als ik binnenstap. Er vindt die middag een boeklancering plaats en de vloer ligt vol met goodiebags. De kleurige zolderverdieping ziet er zo nog gezelliger uit. Ik neem plaats aan een houten tafeltje achter in het kantoor en voordat ik het weet staan de koffie en de koekjes op tafel. Annemarieke is druk met de voorbereidingen voor de presentatie en dus spreek ik alleen met Claudette. Nog voordat ik mijn laptop heb opengeklapt zijn Claudette en ik al in gesprek over Snor. Ze haalt alvast wat boeken uit de kast om me een indruk te geven van wat ze de afgelopen tijd zoal gemaakt hebben. De stapel op het tafeltje wordt steeds hoger. Wel wijst ze me er alvast op dat ze naast het uitgeven van boeken ook nog een heleboel andere dingen doen. Genoeg om het over te hebben dus!
‘Annemarieke en ik kennen elkaar uit de journalistiek’, vertelt Claudette terwijl ze de boeken een voor een weer terugzet in de industriële boekenkast. ‘Als freelance-journalisten deelden we een kantoor op de Gruttersdijk, ook een verzamelpand voor creatieve ondernemers. We begonnen met z’n vieren in een kantoor maar op een dag waren we nog met z’n tweeën over. Langzamerhand zijn we steeds meer samen gaan werken, schrijven voor tijdschriften. Op een gegeven moment wilden we meer dan alleen artikelen produceren en hadden we ideeën voor een paar boeken. Ons eerste boek Single moeder survival kit, een overlevingsgids voor alleenstaande moeders, kwam uit bij Kosmos en tegelijkertijd verscheen Schoon!, een boek met allerlei handige schoonmaakweetjes bij Mo Media.
‘We merkten dat we meer boeken wilden maken en ons wilden bemoeien met het hele proces van uitgeven en zo besloten we om het zelf te gaan proberen. Snor werd geboren en ineens hadden we een uitgeverij. Een aantal boekconcepten hadden we al, hier zochten we vervolgens de juiste mensen bij. Dat is anders dan hoe de meeste uitgeverijen werken maar we merken dat dit voor ons het beste werkt, nog steeds. We vinden het belangrijk om niet alleen mooie boeken te maken maar er ook inhoudelijk uit te springen. Keukentafelboeken zijn er al genoeg, wij willen graag boeken maken voor moderne moeders. Inhoudelijk, mooi en met een humoristische twist.’
Naaien enzo – ons eerste Snorboekje – werd meteen een groot succes! Het is een boekje met allerlei leuke patronen om zelf aan de slag te gaan met de naaimachine. We kregen het voor elkaar om de lancering in de Bijenkorf in Amsterdam te verzorgen. De vele bekende ontwerpers die meewerkten waren hierbij aanwezig, waaronder Frans Molenaar en Bas Kosters. Onze contacten bij de pers kwamen hierbij goed van pas. We haalden zelfs RTL Boulevard! Kun je nagaan, in een tijd waarin handwerken echt nog niet zo hip was’, zegt Claudette met een grote glimlach op haar gezicht.
Waarin zijn jullie anders dan andere uitgeverijen?
‘Al onze boeken zijn cadeauboeken. Boeken die je dus makkelijk cadeau geeft. 60 procent van onze boeken verkopen we in cadeauwinkels. Bovendien zetten we steeds meer in op producten en hebben we nu bijvoorbeeld ook een chocolade-lijn. We werken graag met jonge, onontdekte illustratoren en vormgevers. Hierdoor vallen we op en dagen we onszelf uit waardoor we aantrekkelijk blijven voor vernieuwende winkels. Daarnaast liggen we natuurlijk ook in de boekhandel. De verdeling tussen boekhandels en cadeauwinkels werkt erg goed voor ons. Als mensen een cadeau voor een speciale gelegenheid zoeken, komen ze vaak bij een van onze boeken terecht. Al mag je onze boeken natuurlijk ook best zelf houden’, grapt Claudette.
‘Het leven van de Snorvrouw staat centraal in onze boeken. Snor staat voor een luchtiger, vrolijker en makkelijker leven. Daarmee hopen we moeders te kunnen bieden waar ze behoefte aan hebben. Informatieve en inspirerende boeken over dingen die ze bezighouden: of het nou om opvoeden gaat, carrière maken met kinderen of zelf een moestuintje aanleggen in een stadstuin. Bovendien vinden we het belangrijk dat onze boeken mooi zijn vormgegeven en humor bevatten. Het moet niet te zwaar worden. We willen vernieuwend, enthousiast en eerlijk zijn. We zijn een heel Nederlands merk maar worden steeds meer opgepikt in het buitenland. Tot nu toe zijn er 20 licenties verkocht aan in totaal zes landen – voor vertalingen – behoorlijk veel voor een zelfstandige uitgeverij. Daar zijn we best een beetje trots op.’
‘De Soepkalender is ons best verkochte product. Waarom het een succes is? Je kunt hem werkelijk aan iedereen cadeau geven en het is een heel mooi ‘ding’ dat je neer kunt zetten op je aanrecht. De boeken Zoons, handleiding voor moeders en Dochters, handleiding voor vaders zijn eversellers omdat het zulke specifieke cadeautjes zijn. Maar het is natuurlijk makkelijk om achteraf te verklaren waarom iets een succes geworden is. Het is ook grappig om te zien dat sommige boeken echt een eigen leven gaan leiden. Elsbeth Teeling van Relax Mama startte met de ‘Club voor relaxte moeders‘ op Facebook. Een pagina die op dit moment meer dan 87.000 volgers heeft. Het boek is al in drie talen vertaald en ook de andere producten rondom dit boek verkopen goed, bijvoorbeeld de kaartenset met spreuken als ‘die andere moeders doen ook maar wat.”
Wat is het verschil tussen De Wereld van Snor en Snor zelf?
‘De Wereld van Snor is het merk geworden waar de boeken een onderdeel van zijn. We zijn inmiddels zoveel meer dan een uitgeverij, gelukkig maar want dat wilden we ook graag. Naast boeken ontwikkelen we nu steeds meer nieuwe producten en activiteiten. Vorig jaar organiseerden we voor het eerst een eigen festival, wat we dit jaar wederom gaan doen. Daarnaast zijn we bezig met een multimediaal platform waar humor en design de boventoon zullen voeren. Hiermee willen we de community samen met het merk laten groeien. Uiteindelijk zijn er zelfs plannen voor een magazine en zouden we graag workshops en webinars willen aanbieden in samenwerking met onze freelancers. Heel veel meer wil ik er niet over verklappen’ zegt Claudette tot slot. Dat het een nieuwe weg wordt die de dames in gaan slaan is duidelijk! Dat zit wel Snor zeggen we dan in stijl!
De foto’s zijn gemaakt door Marjolijn van Dijk tijdens de boeklancering van de nieuwe voorjaarsboeken van Snor.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.