Volvo V40: Efficiënt en stijvol bØmmetje | De Utrechtse Internet Courant Volvo V40: Efficiënt en stijvol bØmmetje | De Utrechtse Internet Courant

Volvo V40: Efficiënt en stijvol bØmmetje

Volvo V40: Efficiënt en stijvol bØmmetje

De opvolger van de Volvo V50 krijgt een lager typenummer mee dan z’n voorganger. Dat lijkt onlogisch maar de V40 is wel degelijk kleiner dan de V50. Wel is de V40 op een aantal punten een flinke stap vooruit. Het model is ook eerder een hatchback dan een stationcar. Volvo wilde met de V40 een auto maken die in zijn klasse de beste is en dat kan beter met een kleinere auto. Een ambitieuze doelstelling die de nieuweling dynamischer, veiliger en zuiniger moest maken dan zijn concurrentie. DUIC testte de V40 D2, het instapmodel in dieseluitvoering.

Exterieur
De V40 mag dan kleiner zijn, hij oogt groter. Het lijnenspel van het exterieur lopen uit naar buiten waardoor de auto breder lijkt als deze in werkelijkheid is. Opvallend is de ranke lijn van de neus naar de achterkant van de auto. Dat kan dankzij het nieuwe voetgangers airbag aan de buitenkant van de auto. Tussen bovenkant motorkap en motor moet tegenwoordig genoeg ruimte zitten om de voetganger te beschermen tegen onnodig letsel tijdens een aanrijding. Dat verklaart waarom veel neuzen van auto’s hoog zijn. Dankzij de voetgangersairbag konden de ontwerpers een subtieler en breder model ontwerpen met een lagere daklijn.

Interieur
Plaatsnemen achter het stuur is een waardige entree in de cockpit. De analoge klokken hebben plaatsgemaakt voor een display. Interessant detail is het modulaire display met drie varianten naar keuze. Zo kan je kiezen voor een display met een economische stijl waarbij de informatie over het verbruik centraal staat. Bij zuinig verbruik is er een ‘E’ in het display te zien. Bij de sportieve variant staat de toerenteller centraal. De uitstekende stoelen geven de juiste steun aan de berijder en de passagiers. Zo kan de bestuurdersstoel onder de onderbenen in hoogte worden versteld worden. Dit geeft een optimaal zitcomfort, vooral voor de lange afstand. Genoeg hoofd- en beenruimte voorin de auto. Op de achterbank merken lange mensen zeker dat de V40 een maatje kleiner is. Aan de achterkant van de auto geeft de smalle achterklep toegang tot de bagageruimte en is met 413 liter relatief klein voor een auto in deze klasse.

 

 

Hulp bij het rijden
Veiligheid en Volvo kunnen in een adem worden genoemd. De V40 is van diverse veiligheidssystemen voorzien. Zo kan het verkeerborden herkennen die in de display worden getoond als herinnering en als er over een doorgetrokken streep wordt gereden dan is dat door een trilstand voelbaar in het stuur. Niet nieuw maar wel handig is het alertsysteem waarbij de auto andere objecten in de gaten houd. Als het systeem abnormale bewegingen herkent dan maakt het er een melding van in de display. Aan de voorkant van de auto maar ook aan de achterkant zijn deze systemen actief, zodat bij achteruit in- en uitparkeren extra hulp wordt geboden aan de bestuurder. En als er door de bestuurder niet wordt tijdig gereageerd dan remt de auto zelf af. Dat doet de V40 met snelheden tot 50 km/u, bedoeld om ongelukken binnen de bebouwde kom te verminderen. Op YouTube heeft Volvo daarover een kort filmpje gezet. En zo krijgt de voetgangersairbag nauwelijks de kans om ingezet te worden.

Op de weg
De rijeigenschappen zijn uitstekend. De verbetering van het zwaartepunt en het onderstel hebben geresulteerd in subliem bochtengedrag en komen ook de veiligheid ten goede. Voor de sportieve rijder is de V40 optioneel te voorzien van een sportonderstel. Dit betekent stuggere dempers die de auto ook nog eens 10 mm verlagen. Het stuurgedrag is bijzonder direct, vooral bij hoge snelheden.

D2 Dieselmotor
DUIC reed met de instapversie met de D2 dieselmotor. Het verbruik volgens Volvo: 1 op 27,8, CO2-uitstoot: 94 gram per kilometer en daarmee op papier de zuinigste in zijn klasse. De D2 heeft voldoende vermogen om lekker mee te komen in het verkeer. Toch heeft deze dieselmotor vanuit de start wat extra aansporing nodig om goed vooruit te komen. Eenmaal op weg is de D2 een genot om in het vooronder te hebben.

‘De V40 voegt zich om de berijder’
De Volvo uit deze test staat in de showroom van Volvo Verkerk uit Utrecht. Verkoopadviseur Willem Lugard legt uit waarom hij zijn klanten graag laat kennismaken met dit model. “De V40 voegt zich om de berijder. Het modulaire dashboard is aan de rijstijl aan te passen en geeft steeds informatie over wat er om de berijder heen gebeurd tijdens het rijden. Daarnaast zijn er veel klanten die bewust letten op de 20% bijtelling en dan valt de T3 benzinemotor precies nog in die categorie. Dat maakt de V40 interessant prijsbewuste kopers’.

Conclusie
De V40 is van alle Volvo’s de meest dynamische auto. De berijder heeft vanaf het instapmodel een uitstekende auto tot zijn beschikking. De D2 heeft vanuit stilstand een beetje aansporing nodig en dat heeft zeker invloed op het verbruik. Toch heeft de dieselmotor goede resultaten laten zien tijdens onze testrit. Achter het stuur wordt de berijder optimaal geholpen en bediend en diverse sytemen en hulpmiddelen. Het zich naar achteren in dankzij het dynamische ontwerp niet heel best. Het introline pakket met achteruitrij camera is optioneel maar zou eigenlijk standaard op de auto moeten zitten. Het standaard geleverde City Safety System maakt dat dan weer een heleboel goed. Met de V40 heb je een bijzonder complete hatch voor een betaalbare prijs. Volvo kan net de V40 gemakkelijke de concurrentie aan met de Duitse modellen en zet merken als BMW en Audi direct op hete kolen!

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).