De plannen van de gemeente Utrecht voor betaald fietsparkeren rond Utrecht Centraal stuiten op verzet vanuit de Tweede Kamer. Een Kamermeerderheid van CDA, SP, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA in de Tweede Kamer hebben gisteren in een debat over het spoorbeleid aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) gevraagd om het fietsparkeren rond stations deels gratis te houden.
Utrecht is de eerste gemeente in Nederland die gaat experimenteren met verplicht betaald fietsparkeren rond het Centraal Station. Het college van Utrecht maakte kortgeleden bekend, dat het van plan is om voor fietsparkeren in alle stallingen dicht bij het Centraal Station in de toekomst geld te vragen. Zij heeft daartoe, samen met ProRail en NS al een beheerorganisatie opgericht. Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt echter dat gratis fietsparkeren bij alle stations mogelijk moet blijven. Zij vrezen dat door de maatregel meer mensen de auto zullen pakken terwijl men nou juist het fietsen wil stimuleren. Schultz van Haegen, nu nog eindverantwoordelijk voor het fietsparkeren, wil het beleid voor het stallen overdragen aan gemeenten.
Het al dan niet aanbieden van gratis fietsenstallingen bij treinstations vindt Schultz van Haegen een bevoegdheid van gemeenten. Zij antwoordde de Kamer voorstander te zijn van gratis fietsenstallingen bij stations, maar gaf aan die niet af te kunnen dwingen. Wel is zij bereid om met gemeenten afspraken te maken om gratis plekken te garanderen.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.