Gemeente blijft bij aanleg Kruisvaartbusbaan | De Utrechtse Internet Courant Gemeente blijft bij aanleg Kruisvaartbusbaan | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente blijft bij aanleg Kruisvaartbusbaan

Gemeente blijft bij aanleg Kruisvaartbusbaan

Ondanks felle protesten van bewoners uit Raadwijk in de Utrechtse Dichterswijk wil de gemeente Utrecht de omstreden Kruisvaartbusbaan toch aanleggen. Na afronding van een extra participatietraject komt het college van burgemeester en wethouders tot de conclusie dat de aanleg nodig blijft omdat alternatieven, zoals meer bussen over de Croeselaan, ‘onvoldoende robuust en betrouwbaar blijken’. Wel blijkt dat het aantal bussen over de Kruisvaartroute minder kan.

De 20 miljoen euro kostende Kruisvaartbusbaan moet er komen om het nieuw te bouwen busstation aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal ontsluiten. Dit is noodzakelijk omdat aan de oostkant van het station, op de plek van het huidige stadsbusstation, een nieuwe zijtak van Hoog Catharijne gebouwd gaat worden. Ook komt daar een (verhoogd) stationsplein met een fietsenstalling eronder. De overblijvende ruimte is nodig is voor de perrons van de tramlijn naar De Uithof en, in de toekomst, voor de trams die gaan rijden door de binnenstad naar De Uithof en naar Zuilen en/of Overvecht. Bewoners van Raadwijk kwamen in opstand tegen de plannen omdat de busbaan pal langs hun woningen komt te liggen en ten koste gaat van tientallen bomen en circa500 vierkante metergroen. Zij kregen voor elkaar dat ook het bewonersalternatief werd onderzocht. In de Utrechtse gemeenteraad kwamen vervolgens het ‘onafhankelijke’ onderzoek door Movares en de besluitvorming rond de aanleg ter discussie. Een en ander mocht echter niet baten, de omstreden busbaan komt er toch. De busbaan was in juni 2011 onderdeel van de besluitvorming over de tram naar de Uithoflijn. Tijdens de aanleg van de tramlijn dient de busbaan als alternatieve route voor buslijn 12, die dan vanaf de westkant van het station vertrekt. Als de tram klaar is vertrekken de meeste andere buslijnen vanaf de westkant van het station en moet de busbaan zorgen voor een betrouwbare afwikkeling van het busverkeer richting Hoograven, Lunetten en Bunnik.

Het college wil dat lijn 12 gedurende de aanleg van de tram naar De Uithof een zo kort mogelijke periode over de busbaan rijdt. Voor de Vondellaan heeft het zij geconcludeerd dat extra maatregelen nodig zijn om het verkeer daar te beperken. Dat kan onder andere door het doorgaand verkeer naar de Ring via andere routes te leiden. Daarvoor worden in overleg met de betrokkenen verschillende varianten verder uitgezocht. Het voorontwerp van de busbaan gaat binnenkort in formele consultatie. De gemeente Utrecht gaat in gesprek met het Bestuur Regio Utrecht over het aantal bussen over de busbaan. De gemeenteraad moet zich nog over het collegevoorstel buigen.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).