Utrecht gaat als eerste gemeente in Nederland experimenteren met verplicht betaald fietsparkeren rond het Centraal Station. Het stadsbestuur wil betaald parkeren vanaf 2013 in fases invoeren. Forenzen kunnen hun fiets dan gegarandeerd kwijt in één van de vijf overdekte stallingen rond het vernieuwde station, waar in totaal 22 duizend fietsparkeerplekken komen.
Verantwoordelijk wethouder Victor Everhardt (D66) is van mening dat forenzen wel degelijk bereid zijn om te betalen voor een gegarandeerde fietsparkeerplek, zo dicht bij het station. Het is, volgens de wethouder, een vorm van gebruikersgemak als je weet dat je je fiets zonder problemen kwijt kunt en dat je daardoor je trein kunt halen. Wat de stallingsplekken moeten gaan kosten is nog in onderzoek. De inzet daarbij is 100 procent betaald fietsparkeren rond het station, maar er wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om iets verder van het station onbetaald parkeren aan te bieden. Mocht louter betaald parkeren veel negatieve effecten hebben dan wordt het plan heroverwogen.
De aanleg van 22 duizend inpandige fietsparkeerplekken leidt tot een tekort van om en nabij 18 miljoen euro en geeft zo’n 5 miljoen euro aan jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten. Een sluitende begroting is alleen dan mogelijk als voor al deze plekken betaald parkeren geldt. Volgens de Fietsersbond is er onder fietsers totaal geen draagvlak voor deze maatregel en ontmoedigt het college op deze manier het fietsgebruik, wat opmerkelijk is voor het meest groene college van Nederland.
3 Reacties
ReagerenIk ga weer met de auto als dat zo doorgaat. Slecht plan
Nederland is een fietsland bij uitstek en Utrecht met zijn studenten in het bijzonder. Dit plan druist volledig in tegen het voordeel van de fiets nemen: te weten parkeren waar jij wilt, hoe je wilt, wanneer je wilt, maar boven al: gratis. In mijn optiek een goedkope manier om weer geld uit de burgers te kloppen.
Bied gratis stalling aan en laat de fietseneigenaren zelf bepalen wat ze als “fooi” geven aan 2 of 3 medewerkers van de stallingen. Volgens mij haal je net zoveel geld binnen, misschien zelfs nog wel meer, als verplicht betaald parkeren voor iedereen. Met een fietsenmakerij in elke stalling bied je ook nog eens service aan je klanten. Zou het een haalbaar plan zijn?