De Partij voor de Dieren-fractie stelt schriftelijke vragen aan het college van B&W over een nieuw probleem in Utrecht: elektrische auto’s die langer dan nodig op een laadplaats blijven staan en die het zo gebruiken als een gewone – gratis – parkeerplek.
Gevolg van de volle laadplaatsen is dat andere eigenaren van elektrische of hybride auto’s met een lege accu geen paal meer kunnen vinden. Aanleiding voor de schriftelijke vragen is een artikel van de Volkskrant van 13 januari waarin het probleem wordt aangekaart: “Laadplaatsen voor elektrische auto’s ontpoppen zich steeds meer als een gewone parkeerplek.”
In Utrecht kunnen elektrische rijders gratis parkeren op een laadplaats. “Wie zijn elektrisch auto met volle accu een week op een gewone parkeerplaats zet, kan 476 euro aan parkeergeld kwijt zijn. Maar zo lang de stekker in de paal zit, is het gratis”, aldus de Volkskrant. De Partij voor de Dieren vindt dit een ongewenste ontwikkeling; het elektrisch rijden wordt niet aantrekkelijker door het groeiende gebrek aan laadplaatsen.
In andere steden wordt inmiddels geëxperimenteerd met premies of stekkergeld om de doorstroom van de laadplaatsen te verbeteren. Zo kunnen eigenaren die na het opladen van de accu hun auto naar een reguliere parkeerplaats verplaatsen premie krijgen, of moeten eigenaren die hun auto niet verplaatsen na opladen en zo een plek bezet houden ‘stekkergeld’ betalen.
Uit onderzoek blijkt dat stekkergeld het meest effectief is. De Partij voor de Dieren vraagt nu aan het college of zij de volle laadplaatsen ook als een probleem ziet in Utrecht en of ze wil onderzoeken of premies of ‘stekkergeld’ ook een oplossing kunnen zijn voor een betere doorstoom van de laadplaatsen.
11 Reacties
ReagerenHeel goed dat dit aan de kaak gesteld wordt door de PvdD.
De paal als een parkeermeter laten werken, opladen 2 euro per uur… En gewoon vooraf betalen voor de tijd, en na de tijd stroom eraf en signaal naar gemeente. Ook makkelijk te controleren zo.
Heel goed dat de PvdD dit aan de kaak stelt!
Blijkt tevens dat ze een bredere focus hebben dan alleen dieren!
Toppartij!
Waarom worden parkeerplekken niet standaard gratis voor elektrische auto’s? Dit stimuleert het elektrisch rijden enorm, wat past bij een stad die milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan!
Simpele oplossing. Als die kar aan de paal blijft staan met een volle accu, na zeg een uurtje weer automatisch ontladen. Zal je zien hoe snel die van de paal verdwijnt.
@Bennie-alleen hoe krijjg je die auto dan weer weg???
Elektrische auto’s worden grotendeels alleen zakelijk gereden vanwege de lage bijtelling de afgelopen jaren. Waarom zouden ze dan ook nog eens gratis moeten kunnen parkeren? Iedere bewoner/gebruiker van de binnenstad betaald parkeergeld, hetzij via de meter of vergunning! Dus gewoon betaald parkeren, laag tarief bij opladen, normaal tarief als de auto na opladen blijft staan.
@ waldorff
Ah, goed punt. Concept behoeft aanvulling. Ontlading stopt bij 80% leeg. Dank!
Gewoon een parkeerschijf achter de voorruit met maximaal 4 uur. Controle door parkeerwachter/handhaving.
Als ondernemer in hartje stad erger ik me dood aan de parkeerplaatsen voor stekkerauto’s. Rondom ons kantoor zijn inmiddels 4 van die plekken (2 x2) gemaakt op plaatsen waar vroeger eenvoudig 2×3 auto’s konden parkeren. Hierdoor zijn dus 2 parkeerplaatsen verdwenen. Klaarblijkelijk denkt men aan de stekker limo en de stekker Hummer bij de aanleg hiervan. In elk geval kan de man met zijn Karma Fisker er de hele dag gratis staan en betalen wij als ondernemers door de verdubbeling van het tarief voor de 2e vergunning zijn kosten. Want het moet natuurlijk wel betaald worden.
Het is een lastige kwestie. Mijn partner en ik rijden samen een benzine bestelauto en een 100% elektrische bestelauto. Ik ervaar ook dat ik soms niet terecht kan in mijn buurt om te laden en dat terwijl ik 100% elektrisch rijd, geen hybride. Omdat we veel sjouwen met spullen uit huis naar de auto, voor werk en hobby, willen we de auto’s graag in de buurt parkeren. We rijden zo veel mogelijk elektrisch, maar als de afstand te groot is, nemen we de benzineauto. Vroeger hadden we twee parkeervergunningen, maar sinds een tweede vergunning enorm duurder is geworden, hebben we die niet meer. Als onze auto moet laden, staat hij gratis geparkeerd (maar dat laden kost wel geld hoor). Als ik hem niet zo snel nodig heb, parkeer ik hem verderop waar het nog vrij parkeren is. Maar dit gebeurt niet zo vaak. De elektrische auto heeft een actieradius van 85 in de winter en 120 in de zomer. In de winter duurt opladen aan de paal langer dan in de zomer. Op dit moment kost het 7 tot 8 uren laden voordat hij vol zit. Vaak laad ik op mijn bestemming ook wat op om weer huis te kunnen komen. Dus sommige auto’s moeten echt zo lang staan.
Voor mijn situatie zou een oplossing zijn: voor elektrische auto’s een tweede vergunning net zo duur als de eerste vergunning maken, want dan neem ik een tweede vergunning en staat mijn auto gewoon betaald in mijn buurt. Bovendien kan de gemeente de App Social Charging gaan toepassen, dan kunnen ladende mensen elkaar berichten wanneer de paal vrijkomt.