Dat stelt de lokale fractie van de CDA in een bericht op de website. In de aanloop naar het slotdebat rond de Programmabegroting 2013 presenteerden de Projectorganisatie Stationsgebied (POS) en de Ontwikkelgroep Lombok Centraal (OLC) met de ontwikkelvisie Lombokplein/Westpleintunnel drie mogelijke varianten. De voorkeur bij de gemeentelijke organisatie gaat richting de zogenaamde maaiveldvariant terwijl de OLC kiest voor de tunnelvariant.
Ook het CDA heeft een voorkeur voor een ondertunneld Lombokplein/Westplein. De tunnelvariant betekent: verbinding van Lombok met het stationsgebied, een goede waterverbinding tussen de Leidsche Rijn en de Catharijnesingel, verbeteringen voor het fietsverkeer, verlaging van het aantal vervoersbewegingen, verbetering van ruimtelijke kwaliteit en luchtkwaliteit. Ondanks het feit, dat er volgens de CDA een aanzienlijke maatschappelijke winst valt te behalen bij de herinrichting, maakt het college van burgemeester en wethouders echter geen vaart met een keuze. Tempo is echter belangrijk, want om te bouwen onder voorwaarden van de crisis- en herstelwet moet de structuurvisie voor 1 januari 2014 vastgesteld zijn. CDA-woordvoerder Cees Bos: ‘We kunnen er wel begrip voor opbrengen dat het langer duurt, ook door onderhandelingen met bijvoorbeeld de jaarbeurs. Maar nog meer vertraging is niet gewenst. De gemeenteraad wordt voorgehouden dat er weinig geld is voor een ontwikkeling. Hiermee lijkt het College voor te sorteren op uitstel. Dat zou funest zijn. Een half stationsgebied is wat ons betreft geen stationsgebied!’
Tijdens het slotdebat van de begroting vorige week diende het CDA daarom een motie in. Deze stuurde op spoedige planvorming voor het Lombokplein en Westplein. Na een toezegging van de wethouder om in het voorjaar van 2013 de structuurvisie te presenteren, trok het CDA de motie in. Bos: ‘We hebben het College suggesties gedaan over de wijze waarop ze de gelden bijeen zouden kunnen krijgen voor het Lombokplein en de Westpleintunnel. Een dergelijke keuze vraagt planoptimalisatie, sparen voor de ontwikkeling en offers (zoals de fietsbrug, zie toelichting hieronder). Het is mogelijk, maar dan moet er wel de politieke wil zijn. We wachten af.’
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.