Bewoners van de Utrechtse Dichterswijk wacht, na het moeizame overleg met de gemeente dat momenteel speelt rond de aanleg van de HOV-baan Kruisvaartkwartier, nóg een belangrijk plan voor de verdere ontwikkeling van de betreffende zone. Hoewel het al langere tijd ijzig stil is rond de voortgang van het project Kruisvaertkade is het aannemelijk dat daar op termijn een woongebied zal verrijzen. Op de plek waar nu een stuk verlaten rangeerterrein ligt en een ongebruikt gebouw van PostNL, wil NS Vastgoed in de toekomst zo’n 500 woningen en appartementen bouwen.
In een wijkbericht van april 2010 informeerde de gemeente Utrecht omwonenden van de Kruisvaart over de voortgang van het project Kruisvaertkade ter hoogte van de Reviuskade en een groot deel van de Da Costakade. Op basis van de Ruimtelijke visie Kruisvaartkwartier uit 2003 heeft NS de afgelopen jaren plannen gemaakt voor woningbouw op het voormalige EKP-terrein (het terrein tussen het spoor en de Kruisvaart). Inmiddels heeft NS besloten het project niet zelf uit te voeren, maar daarvoor op zoek te gaan naar een andere ontwikkelende partij. In afwachting van duidelijkheid rond de inpassing van bus- en tramverbinding binnen het HOV-tracé heeft NS eerder aangegeven nog te wachten met het zoeken van een ontwikkelaar. Zodra duidelijk is wie het project van NS overneemt komt de gemeente in beeld voor het bepalen van de kwaliteitseisen. Sinds dat wijkbericht in april 2010 bleef het stil rond het project.
Hoewel voor omwonenden nog geenszins duidelijk is hoe de nieuwe woonwijk eruit komt te zien wist de redactie van DUIC stukjes en beetjes informatie rond project Kruisvaertkade boven water te krijgen. Zo valt op de website van LEVS architecten te zien en te lezen wat de buurt mag verwachten. Van de in totaal 500 grondgebonden woningen en appartementen met ondergrondse parkeergarages komen er ongeveer 200 van de hand van LEVS. Het bureau beschrijft op haar website piramidevormige woonblokken met een complexe stapeling en verschillende woningtypes en hoogbouw langs het spoor die langzaam afloopt richting Kruisvaart. Opmerkelijk is daarbij het plan voor het Panopticum voor het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) aan de Mineurslaan, dat de entree zal vormen tot het nieuwe woongebied. Een gebouw met een markante ronde vorm die zich onderscheidt van de rechthoekige woningbouwblokken. Het gebouw moet letterlijk en figuurlijk de gelegenheid bieden tot constante observatie van het Nederlandse railnet.
Maar zover is het nog lang niet. Eerst wacht bewoners van de Dichterswijk, verenigd in busvandebaan.nl, nog de strijd rond de aanleg van de Kruisvaartbusbaan. Afgelopen vrijdag is het definitieve onderzoeksrapport van Goudappel Coffeng opgeleverd waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen de Kruisvaartbusbaan en het bewonersalternatief. De uitkomst is interessant omdat beide alternatieven even goed scoren. Wat zal de doorslag geven bij Burgemeester en wethouders: veel lagere kosten en een betere leefbaarheid (bewonersalternatief) of een kortere reistijd en een betere oplossing voor de tijdelijke situatie (Kruisvaartbusbaan)?
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.