Het bestemmingsplan voor de 2e Asselijnstraat is afgelopen vrijdag door de gemeenteraad vastgesteld, zonder de voorgestelde rijbaan voor busverkeer. Vijf partijen dienden het wijzigingsvoorstel in dat busverkeer op de route onmogelijk maakt. Het amendement werd raadsbreed gesteund. Daarmee komt er een eind aan een verwarrende periode waarin de gemeente probeerde een slecht onderbouwd plan geaccepteerd te krijgen.
De 2e Asselijnstraat komt er wel, maar vooralsnog alleen als ontsluiting van het PostNL-kantoor en als route voor bouwverkeer en hulpdiensten. De gemeente is momenteel bezig om grond aan te kopen (een parkeerterrein naast het TNT gebouw) die nodig is voor de aanleg van de Verlengde Van Zijstweg. Dat wordt de definitieve route voor de nieuwe busbaan naar het nieuwe busstation naast Utrecht Centraal. Omdat de grond nog niet aangekocht is, moest de gemeente een alternatieve route ontwikkelen voor het busverkeer. Veel bewoners van de aangrenzende Dichterswijk vreesden dat over de 2e Asselijnstraat duizenden bussen per dag zouden gaan rijden. Rottier pleitte er voor de vormgeving van de 2e Asselijnstraat nu verder in nauw overleg met de omwonenden te ontwikkelen.
De gemeente is overigens al gestart met de aanleg van de Verlengde van Zijlstweg. Zodra het akkoord met de grondeigenaren is getekend kan de weg snel worden voltooid. Er is een kleine kans dat door die transactie plannen alsnog vertragen. Als het tijdelijke busstation niet op tijd af is, verstoort dat de werkzaamheden aan de oostzijde van het station.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.