‘Hoe breed het werkveld van een woningcorporatie ook wordt gedefinieerd, het startpunt is en blijft de kwaliteit van het woningbezit. De verbetering daarvan is dan ook de eerste prioriteit.’ Dat stelt Henk Peter Kip, de kersverse directievoorzitter van woningcorporatie Mitros in een bericht op Mitros.nl. ‘Onze huurders moeten tevreden zijn met hun woning. Nu, maar ook over 40 jaar.’ Zijn aanpak is gericht op het creëren van een persoonlijke band met huurders.
Kip (48 jaar) trad per 1 september aan als directievoorzitter bij Mitros. In een bericht de website van de woningcorporatie stelt hij zichzelf voor en deelt hij zijn visie op de toekomst. Hij is zich ervan bewust dat Mitros uit een roerige periode komt. ‘Eerst was er het beleidsplan ‘Waardevol wonen’ uit 2008, waarin geheel in lijn met de tijdgeest werd gekozen voor een ambitieus investeringsprogramma. Vervolgens werden de gevolgen van de crisis voelbaar en moest keihard aan de rem worden getrokken. Ik zie het als mijn opgave om een tijdbestendige koers uit te stippelen. Even gas terug nemen, goed in kaart brengen wat onze mogelijkheden zijn, een duidelijke koers uitstippelen en die vervolgens ook voor langere tijd aanhouden.’
Omdat de positie van Mitros anno 2012 heel ander is dan in 2008, toen met name politiek-bestuurlijke omstandigheden corporaties dwongen om het geld te laten rollen, vindt Kip dat Mitros het voor alles aan zijn stand verplicht is om als eerste te zorgen voor kwalitatief goede woningen. ‘Daar begint het namelijk allemaal mee: met die huurder in Overvecht, Kanaleneiland, of Jutphaas-Wijkersloot, die tevreden moet zijn over zijn woning en woonomgeving. Wat dat betreft kan het woningbezit van Mitros nog wel een impuls gebruiken.’ Volgens Kip loopt het ritme van Mitros niet synchroon met dat van de lokale en landelijke politiek. Als corporatie zijn wij immers per definitie op de lange termijn gericht. Maar we moeten ons terdege beseffen dat wij een maatschappelijke organisatie zijn, met een maatschappelijke opgave en maatschappelijk geld.’
Op Mitros.nl typeert Kip zichzelf als een man van de persoonlijke aanpak. Dat geldt voor de organisatie van Mitros, maar ook voor haar klanten. ‘Mitros staat veel dichter op de Utrechtse en Nieuwegeinse samenleving dan andere partijen die op wijkniveau actief zijn. Wij kennen onze huurders als geen ander, en kunnen dus ook van alles in gang zetten om verbetering te brengen in hun situatie. Wij moeten zover willen gaan dat we tot op huisdeurniveau weten waar er problemen zijn. Zodat we vervolgens een beroep kunnen doen op andere op partijen in ons netwerk om die problemen uit de wereld te krijgen.’
Bron: Mitros.nl
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.