Plannen nieuwe Stationsplein vastgesteld | De Utrechtse Internet Courant Plannen nieuwe Stationsplein vastgesteld | De Utrechtse Internet Courant

Plannen nieuwe Stationsplein vastgesteld

Plannen nieuwe Stationsplein vastgesteld

Het huidige Stationsplein komt er helemaal anders uit te zien met een echte stads-entree naar zowel het station als de binnenstad. Het gebied vol geparkeerde fietsen en gebouwen zonder publieksfuncties aan de straat verdwijnt. De openbare ruimte krijgt een kwalitatieve impuls, een plek voor ontmoeting waar voetganger en fietser volop de ruimte krijgen. Dit zijn de ambities van het college over dit deel van het stationsgebied.

Met dit plan is de samenhang tussen de architectonische en ruimtelijke kwaliteit van de gebouwen en de openbare ruimte vastgelegd. Leidend hierbij is het voorlopig ontwerp van het toekomstige Stationsplein oost en de daarbij behorende inrichting van de openbare ruimte geweest.

Er komt een nieuw verhoogd stadsplein met daaronder een fietsenstalling. De doorgaande fietsroute blijft en de huidige doorgaande autoverkeersroute verdwijnt. Doordat functies vervallen, fietsen inpandig geparkeerd worden en de gebouwen juist ingangen en functies aan het plein krijgen, is er ruim baan voor voetgangers en fietsers. Aan de zuidzijde van het Stationsplein oost is ruimte voor taxi’s en komen er kiss & ride plekken.

Hoog Catharijne

Ook de buitenzijde van Hoog Catharijne wordt flink aangepakt. Het geheel nieuwe voorzetgebouw aan het Stationsplein oost zorgt voor meer interactie met het plein, dit wordt versterkt door toevoeging van functies aan de buitenzijde van het winkelcentrum. Ook het noord- en zuidgebouw dragen bij aan de pleinbeleving.

Rabobrug

Het ontwerp van de Rabobrug is aangepast waardoor de aansluiting van de brug rechtstreeks via de Mariaplaats zo de stad in gaat. Op deze manier is de geplande Herenroute voor fietsers sterk verbeterd. Met dit nieuwe ontwerp wordt ook het Moreelsepark heringericht als langzaamverkeersroute richting de Mariaplaats.

Toekomstig zicht vanaf het Moreelsepark richting station

1 Reactie

Reageren
  1. Mia Amram

    Dat de Rabobrug geen trappen naar het spoor krijgt is een heel verkeerde zaak, er wordt wel op een heel positieve manier naar de indeling van nieuwe stationsgebied gekeken. Feit is dat we straks alleen van station en busstation via Hoog Catharijne de binnenstad in kunnen komen, geen keus meer voor andere route. Corio heeft het voor het zeggen hier.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).