De gemeenteraad is akkoord over een grondruil met de Jaarbeurs. De activiteiten van de Jaarbeurs komen zo op een kleiner gebied aan de westkant van het Merwedekanaal. Een aantal jaar geleden wilde de Jaarbeurs nog richting het centrum uitbreiden.
Het stuk waar nu de Prins van Oranjehal staat zal bezit worden van de gemeente en op den duur plaats moeten maken voor een hotel. Over het kanaal wordt een nieuwe brug gebouwd.
Auto’s moeten in het masterplan van Jaarbeurs Utrecht aan de andere kant van het Merwedekanaal blijven. Dan kunnen bezoekers via de nieuwe passage tussen de Hallen Noord en Hallen Zuid richting het centrum van de stad.
Het terrein wordt momenteel al flink onder handen genomen. Zo is de bouw van een Kinepolis-bioscoop aan de Oostzijde van het Jaarbeursterrein in volle gang. In 2017 moeten de deuren openen.
Bedenkingen
Fractievoorzitter van het CDA Sander van Waveren: “Deze grondruil met de jaarbeurs zorgt voor twee samenhangende gebieden: wij zijn blij dat we nu verder kunnen met de uitwerking van die plannen.”
De fractie had wel bedenkingen bij de Ontwikkelovereenkomst en riep het college op om ‘nadrukkelijker vast te leggen dat de raad in de toekomst vrij is om zelf verkeersplannen te maken’. De partij refereerde daarmee aan de problemen rond de Rabobrug, waar Corio de aanleg van de trappen naar de perrons blokkeert.
20 Reacties
ReagerenIs de ruimtevretende (en stinkend autoverkeer genererende) Jaarbeurs de stad uit misschien nog een optie?
@Willem; meer dan 60 % van de bezoekers komt met openbaar vervoer.
@Willem.
Eerst even wat feiten. Als een gemeente een commerciële organisatie van een stuk grond af wil hebben, kan ze de grond onteigenen. Maar alle waarde die commerciële organisatie heeft moet dan vergoed worden. Ik gok dat de gemeente die centen niet heeft. Er zijn overigens veel schadelijkere ondernemingen die je beter kwijt dan rijk wilt zijn als gemeente: ik noem maar wat, de betoncentrale en asfvaltcentrale op de Lageweide. De laatste grote uitkoop die de gemeente Utrecht heeft gedaan was de Cereolfabriek in Oog en Al (kosten 37 miljoen alleen al aan uitkoop).
Ten tweede levert de Jaarbeurs de stad Utrecht en zijn ondernemers geld op. Niet alleen in directe zin, door restaurants en (de te weinige) hotels, maar ook indirect. Het is een plek waar handel gedreven kan worden. En vaak blijft die handel in Utrecht hangen.
Ik begrijp dat je graag wilt dat Utrecht een uit de kluiten gewassen dorp moet blijven, met huifkarren en oude gebouwen. Ga eens in noord-oost Groningen of zuid-west Zeeland kijken, daar zijn vele troosteloze dorpjes en stadjes te vinden.
Ik vind de veranderingen van de Jaarbeurs en uitbreiding aan de westkant van het stationsgebied een goede zaak: de oude binnenstad stond onder druk. Veel mensen kunnen ik weet niet hoeveel kritiek hebben op Leidscherijn, maar daar zijn heel veel bewoners van deze stad bijgekomen en die willen ook wel eens avondje stappen. De oude binnenstad trekt dat gewoon niet meer. Verwachting is dat in 2030 zo’n 400.000 inwoners onze stad bevolken, die hebben wel voorzieningen nodig.
Wel jammer dat het ruimtevretende en lelijke parkeren aan de Overste den Oudenlaan en van Zijstweg zo zichtbaar blijft. Je kan hier toch prima wonen langs de straten ontwikkelen met daarachter gebouwd parkeren (al dan niet ondergronds).
Zou dat stukje stad veel goeds doen…
Lijkt mij een prima plan!
@ Willem, wat is dan de grens van de stad? Want in het plan komen de auto’s aan de west-kant van het Merwedekanaal. Daar is de infrastructuur prima ingericht op auto’s en komen die niet eens in de buurt van het centrum.
@ Atilla, prima betoog! Al lijkt mij het ‘blijft handel hangen’ argument vaag en moeilijk meetbaar.
Jammer dat die ongelijkvloerse kruising met de G.v.Roggenweg niet wat beter ingezet wordt, zou een stoplichtkruizing kunnen schelen.
Westelijk van het Merwedekanaal parkeren voor een bezoek aan de Jaarbeurs is natuurlijk prima, maar om nou die hele boulevard incl. stationshal af te moeten wandelen op weg naar de binnenstad… Tenzij ze van die “horizontale roltrappen” neerleggen o.i.d. lijkt me dat voor veel mensen te ver.
Als bezoekers van de binnenstad bij het Casino moeten parkeren dan moeten ze wel wandelschoenen meenemen.
Waar moeten die bezoekers parkeren als er een beursje wordt georganiseerd,dan staat het parkeerterrein al vol met vrachtwagens en bezoekers.
De Jaarbeurs had buiten de stad geplaatst moeten worden met een groot stadion,nu is het allemaal te laat.
De Jaarbeurs is helemaal niet meer belangrijk voor de stad en bezorgd alleen maar overlast op het Kanaleneiland en de A 12.
Wat mij betreft verwacht ik dat alles in de soep loopt en ik werk liever op echte beurzen zoals in Duitsland.
Het is jammer dat de RAI en Jaarbeurs in 1998 niet gefuseerd zijn.
@Atilla Vigh: waar lees jij precies dat ik wil dat Utrecht een uit de kluiten gewassen dorp moet blijven (sic!) met huifkarren?
Jammer dat je geen steekhoudende argumenten hebt en blijft hangen in algemeenheden en overdrijving als stijlmiddel.
De jaarbeurs is geen eigenaar van de grond volgens mij. Die is gepacht.
Dus onteigenen kan prima.
Sowieso is een jaarbeurs een flinke achteruitlopende bedoeling.
Lekker die hele jaarbeurs verkassen naar leidsche Rijn. Ook prima met de trein te bereiken. En dan de duurste grond van Utrecht eindelijk gebruiken voor de bewoners ipv de jaarbeursmaffia.
Het is ook niet meer van deze tijd om zo’n groot beurs of evenementengebouw in het centrum van de stad te hebben staan.
De meeste steden kiezen er voor om deze buiten te stad te plaatsen en te zorgen voor goede bereikbaarheid.
De vrijgekomen plaats in de stad kan gebruikt worden om iets neer te zetten wat minder saai is dan wat er nu staat en ook nuttig is voor de bewoners in de stad zoals woningen, restaurantjes of parkjes.
In Dusseldorf staat de Messe buiten de stad en het Stadion er naast,dit is de perfecte oplossing.
De Jaarbeursgrond is erfpacht maar de Gemeenteraad minus de SP heeft het donderdag avond voorgoed verpest door accoord te gaan met de omklap.
Het is altijd al een vraag geweest die door het Gemeente Bestuur nooit beantwoord is, van wie is de Jaarbeurs eigenlijk??
Het lijkt wel een geheim genoodschap ,een zogenaamde vereniging op gratis erfpacht grond van de Gemeente met 50 BV.s
De grond is 1000 euro per mtr waard en het Gemeente bestuur geeft het weg,zogenaamd ruilen.
De jaarbeurs is een echte dynamische zaken motor in Utrecht, en veel steden zouden deze graag naast hun centraal station hebben.
Beurzen & Congressen trekken vele miljoenen (inter) nationale bezoekers en creëren zo weer veel werkgelegenheid in de stad buiten het complex.Ook internationale bedrijven, of WTC vestigen zich graag in directe omgeving. Uiteraard zou een verplaatsing buiten de stad een negatief effect hier op hebben, en ook betreft milieu. ( Meer automobiliteit ). Door de huidige ligging is men in 30 min. op Schiphol airport, of in 3 uur in Frankfurt bijvoorbeeld met de ICE .
Ik krijg soms het idee dat “burgers” denken dat ondernemingen, want de Jaarbeurs is gewoon een commerciële onderneming (ondernemingsvorm BV). Zij nemen zelfstandig beslissingen over hun toekomst zoals zij dat goed vinden. De locatie van een onderneming is voor een onderneming als de Jaarbeurs perfect. Aan een station. En zoals “Utrecht Internationaal” al zegt zijn de afstanden tot vliegvelden vergelijkbaar met andere beurssteden.
Dat mensen hier de Jaarbeurs weg zou willen hebben enkel en alleen vanwege de auto’s zal de Jaarbeurs zelfstandig nooit besluiten. Ze liggen immers aan het grootste treinknooppunt van Nederland. En ze hebben een enorme ruimte (en nog uit te breiden ruimte op hun eigen terrein tbv auto’s). Het milieuargument zal in de ogen van de Jaarbeurs geen hout snijden, omdat als ze zouden verhuizen, dit milieuargument nog steeds geldt (en een andere gemeente er last van heeft). Overigens die uitlaatgassen aan de rand van de stad waaien gewoon de stad in (bij gunstige wind). Kortom de Jaarbeurs blijft lekker zitten waar ze zitten.
De gemeente heeft wel een rol in de openbare ruimte. Wat ze nu heeft besloten is dat er een deel van totale ruimte die de Jaarbeurs nu heeft, wordt verdeeld tussen de Jaarbeurs en de gemeente Utrecht. Utrecht zorgt door middel van de gronduitgifte dat er andere partijen in die openbare ruimte activiteiten kunnen starten (bioscoop, overigens een gezamenlijk initiatief van de Jaarbeurs en de bioscoopuitbater, een hotel, en nog wat zaken).
Overigens de gemeente heeft in een convenant gronduitruil gedaan met de Jaarbeurs, maar de bedragen die daarvoor heen en weer zijn gegaan zijn weggelakt. Niemand, behalve de gemeente weet wat daar staat. Overigens is het heel normaal dat de bedragen niet algemeen bekend zijn, dat zou in de toekomst de onderhandelingspositie van overheden schaden.
Blijkbaar heeft de gemeente het milieuargument niet zwaarwegend genoeg gevonden om de Jaarbeurs te bewegen om te vertrekken. Nogmaals de gemeente moet dan de Jaarbeurs uitkopen (dat heeft niets te maken of de grond gepacht is of niet), maar met het feit dat een overheid een commerciële onderneming dwingt te verhuizen.
Er zijn steekhoudende argumenten voor de gemeente om de Jaarbeurs juist wel te behouden en dat is dat het voor werkgelegenheid en belastingen zorgt (precario).
“Overheidje spelen” is niet een eendimensionale opgave. Voor veel mensen is dat blijkbaar lastig te verteren.
Utrecht CS is het drukste OV punt van Nederland. Het aantal reizigers gaat van 285.000 per dag groeien naar 360.000.
Daarom is vestiging rondom het station van winkels, cultuur en van evenementenfaciliteiten van eminent belang. De Jaarbeurs faciliteert Utrecht door haar bedrijf richting het Merwedekanaal te verplaatsen. Dat biedt unieke kansen om andere centrumfuncties rondom CS te realiseren.
Ik ken geen stad in Europa met een zo´n oude Binnenstad, die een sterke trekpleister is, en tegelijk met opgeheven hoofd de 21e eeuw begint door in te spelen met moderne functies die elders slechts aan de rand van de stad te realiseren zijn.
De bouw van studentenhuisvesting op het Smakkelaarsveld is een anomalie. Dat voegt niets aan die Centrumfunctie toe.
Is er nu iemand die uit kan leggen waar het geld bij verkoop of uitkoop van de Jaarbeurs naar toegaat.
Zijn dat de leden van de vereniging de Jaarbeurs of zijn dat de bestuursleden waar vroeger Burgemeester Opstelten en wethouders in zaten.
Het is een vereniging met 50 BV,s op een gouden locatie.
In Amsterdam is het bekend dat de RAI oa van de Gemeente Amsterdam is maar in Utrecht weet niemand hoe het zit.
@Gerard vd Vecht
In het jaarverslag van 2014 staat heel duidelijk dat de “Jaarbeurs” een Holding is (in de rechtsvorm B.V.). Dus geen vereniging. Wel heeft deze holding belang in vele andere B.V.’s. Ik ben niet van plan om een eigendomsonderzoek te doen (want dat vereist echt veel tijd en geld) om al die B.V.’s in het KvK te checken wie wat waar. Als ik naar de Raad van Commissarissen kijk, geeft die ook niet meer inzage in de eigenaren, daar het allemaal “beroeps commissarissen” zijn.
Hoe je het ook wend of keert, de uitruil blijft een feit. En dat geld blijft binnen de B.V. of verlaat de B.V. Zelfs al zou de gemeente deels eigenaar zijn van de Holding of een van zijn dochters, dan nog is het niet zo dat dat geld wel eventjes wordt doorgesluisd. Dat zou een grove vorm van misleiding zijn. Alleen in geval van faillissement zijn dat soort zaken relevant. Een serieus bedrijf is geen criminele bende. Vanuit bestuurlijk oogpunt vind ik de wirwar van BV’s wel onoverzichtelijk en nauwelijks van enige consistentie getuigen. Wat ik vluchtig uit een korte google zoektocht begrijp is dat de huidige algemeen directeur de heer Broeders, hier vanaf wil. Lijkt me een goed plan. Het is niet meer van deze tijd om een paraplu van BV’s onder een holding te hebben.
@ Gerard vd Vecht.
Ik zou zeggen: vraag jaarstukken op bij de Kamer van Koophandel en – als je het dan nog niet snapt – volg cursusje vennootschapsrecht.
Karel en Atilla ,ik heb alle jaarverslagen gelezen vanaf 1970.
Het is en blijft een vereniging met daaronder een holding en 50 BV,s en het is de vereniging waar alles omdraait ,niet die holding..
Alle jaarstukken staan gewoon op internet en je hoeft dus niet naar de KvK.
@ Gerard
Ik heb die jaarverslagen ook bekeken en het staat er niet in. En mijn ervaring met jaarverslagen is dat je wel kunt zien hoe de onderneming (waar het jaarverslag over gaat) is opgebouwd, maar NIET wie de eigenaar van die onderneming is. Dan zul je toch echt moeten betalen aan de KvK voor een uittreksel. Daar staat dan bij wie de diverse eigenaren zijn. Bij een “kerstboom” van verschillende BVs en aanverwanten is het een hele puzzel om dat uit te zoeken. En voor elke BV mag je weer een uittreksel bij de KvK. Wat je natuurlijk ook kunt doen is – brutaal – de Jaarbeurs bellen en vragen.
Atilla,de wethouder wil niet zeggen hoeveel er bijbetaald moet worden betreffende de Jaarbeurs deal,AD van 24 mrt.
Ik ga een WOB verzoek doen over de bijbetaling en vraag dan direct of deze betaling gedaan wordt door of aan de Holding of de Vereniging.