Utrechtse ziekenhuizen stuurden surfgedrag onbewust door naar Facebook | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse ziekenhuizen stuurden surfgedrag onbewust door naar Facebook | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse ziekenhuizen stuurden surfgedrag onbewust door naar Facebook

Utrechtse ziekenhuizen stuurden surfgedrag onbewust door naar Facebook
Ziekenhuizen in Utrecht hebben gegevens van bezoekers op de website doorgestuurd naar Facebook, dat blijkt uit onderzoek van de NOS. Het Diakonessenhuis werd genoemd in het onderzoek. Het ziekenhuis was niet op de hoogte van de plugin en heeft het direct verwijderd. Ook het UMC in Utrecht heeft de plugin eerder gehad.

Ziekenhuizen in Utrecht hebben gegevens van bezoekers op de website doorgestuurd naar Facebook, dat blijkt uit onderzoek van de NOS. Het Diakonessenhuis werd genoemd in het onderzoek. Het ziekenhuis was niet op de hoogte van de plugin en heeft het direct verwijderd. Ook het UMC in Utrecht heeft de plugin eerder gehad.

Het surfgedrag van bezoekers zou via een zogeheten tracker naar Facebook worden gestuurd. Ook op pagina’s met medische achtergrondinformatie, laadt een zogenoemde Facebook-pixel-plug-in. De gegevens komen daarmee bij Facebook terecht.

Als patiënten de medische pagina’s bezoeken, kan Facebook dat zien. Gebruikers geven daar doorgaans wel toestemming voor door een cookiemelding weg te klikken of te negeren.

De NOS kwam erachter dat er ook bij meerdere zorgverzekeraars informatie wordt bijgehouden en doorgestuurd naar servers van Facebook. De Patiëntenfederatie Nederland noemt het ‘buitengewoon onverstandig’.

Niet bewust

Het Diakonessenziekenhuis heeft de Facebook-pixel-plugin inmiddels van de site gehaald. Trudy van den Oosten, hoofd communicatie van het ziekenhuis, zegt: “We hebben nooit wat met die gegevens gedaan, we waren ons er niet van bewust. Net als heel veel organisaties proberen we een goede service te verlenen aan klanten. Dat is net als met die ‘deel’ en ‘like’ knoppen. Die hebben we er gisteravond ook direct afgehaald.”

Van den Oosten geeft aan dat het ziekenhuis nooit aan e-marketing heeft gedaan. Ze geeft aan dat er direct maatregelen zijn genomen. Ze benadrukt dat de gegevens alleen over algemeen surfgedrag zijn opgeslagen en geen persoonlijke medische gegevens. Andere ziekenhuizen zouden ook een plugin hebben. “Wij worden toevallig genoemd. Het is iets wat je als hele sector even achter de oren doet krabben”, aldus Van den Oosten.

Ook het UMC heeft gisteravond gesprekken gevoerd naar aanleiding van het onderzoek van de NOS. Een woordvoerder van het ziekenhuis wil niet zeggen of de plugin pas gisteren is verwijderd, maar zei wel dat de plugin ‘nu niet meer op de site actief is’.

Een woordvoerder van het St. Antonius Ziekenhuis in Leidsche Rijn laat weten dat zij nooit gebruik hebben gemaakt van de plugin.

11 Reacties

Reageren
  1. G.H.

    Ongelooflijk. Van een op geld beluste commerciële partij verwacht je zoiets, of je houdt er in ieder geval rekening mee.
    Maar een ziekenhuis? Elk ethisch besef lijkt wel verdwenen.

  2. cas

    Ik vraag me wel af welk belang er speelt om zoiets te doen? Geeft facebook er een bedrag voor? Koopt het ziekenhuis de informatie terug als er eenmaal een naam aan is gekoppeld? Verkoopt een ziekenhuis teruggeleverde data naar de zorgverzekeraar?
    Ik kan me niet voorstellen dat een ziekenhuis dit zonder onderliggend belang doet. Hoe dan ook is het natuurlijk wel een situatie die ik zeker niet toejuich, eerder verafschuw.

  3. Berend

    Waarom plaatst een ziekenhuis überhaupt tracking van Facebook op hun website? Onbegrijpelijk. Zoals gezegd; van commerciële partijen verwacht je dit, maar een ziekenhuis?

  4. Katja

    Cookievermelding is wassen neus, bij vrijwel elke instantie. Je kunt niet kiezen, alleen maar accepteren.

  5. Willem

    Een dergelijke plugin komt er niet zomaar. Heeft de websitebouwer deze geplaatst? Dan weet het ziekenhuis ook waar ze de (imago)schade kan verhalen lijkt me.

  6. Lombokker

    Het zou zo maar kunnen dat dit standaard is ‘ingebouwd’ in de software die ze gebruiken. De leverancier van die software krijgt daar dan weer een vergoeding voor. Om zich in te dekken wordt er ergens in de contractvoorwaarden melding van gemaakt, maar dat leest vrijwel niemand.

  7. mees kees

    Hoe lang al informatie vergaard? En nu het ‘ontdekt’ is, wringt de hooggeleerde communicatiemanager zich in allerlei ingestudeerde bochten om uit te leggen, dat het stukje software is verwijderd en dat er vooral niets mee is gedaan en dat men überhaupt niet van het bestaan wist. En gie geleuft da……..

  8. Grama

    Dit soort plugins worden geplaatst om de lezers van een artikel te stimuleren om het te delen via mail, whatsapp en andere social media. Uiteraard met als doel om het bereik van het platform te vergroten en dus meer bezoekers aan te trekken.
    Op deze pagina zie je precies hetzelfde direct onder het bericht.
    Net als 99.9% van de gebruikers heeft ook 99.9% van de bedrijven/organisaties geen idee wat er op de achtergrond via dit soort plugins aan data verzameld en verstuurd wordt.

  9. ikhebgeenFB

    Nieuwe kop: DUIC stuurt surfgedrag onbewust door naar Facebook. Want ook hier staat een f op de pagina. Dus als u een FB cookie heeft, zal FB geïnformeerd worden over uw surfgedrag.

  10. Yo

    @ Grama

    Als je een beetje had opgelet aanwas het je duidelijk geweest dat het niet over een zichtbare plugin gaat, maar een onzichtbare. Puur bedoeld om mensen te tracken en gegevens stiekem op te slaan.

    jij doelt op de like-handjes, maar het gaat hier om een minuscuul pixeltje dat je met het blote oog niet kan waarnemen.

    Dit pixeltje zit waarschijnlijk ingebouwd om wegsite-software. De (externe) software-leverancier is dus verantwoordelijk en ik zou als Diak een enorme schadeclaim eisen voor dergelijk gedrag van een leverancier.

  11. Fred

    Onwetenheid is geen excuus voor wie dan ook. De Duitse uitgever Heise had over het lekken van data naar zogenaamde sociale media al jaren geleden gepubliceerd in haar tijdschriften.

    Niet alleen de sector gezondheidszorg zou zich achter de oren moeten krabben, ook alle andere sectoren mogen er eens serieus over nadenken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).