Dit zijn de drie toekomstbeelden voor het Smakkelaarsveld: Kwaliteit versus geld | De Utrechtse Internet Courant Dit zijn de drie toekomstbeelden voor het Smakkelaarsveld: Kwaliteit versus geld | De Utrechtse Internet Courant

Dit zijn de drie toekomstbeelden voor het Smakkelaarsveld: Kwaliteit versus geld

Dit zijn de drie toekomstbeelden voor het Smakkelaarsveld: Kwaliteit versus geld
Het Smakkelaarsveld is één van de volgende gebieden in het Stationsgebied die de komende jaren op de schop gaat. Afgelopen week werd al duidelijk dat er drie toekomstscenario’s zijn voor dit stuk grond in het hartje van de stad. Grootste vraag: komt er bebouwing op of niet? We gaan wat dieper op de scenario’s in.

Het Smakkelaarsveld is één van de volgende gebieden in het Stationsgebied die de komende jaren op de schop gaat. Afgelopen week werd al duidelijk dat er drie toekomstscenario’s zijn voor dit stuk grond in het hartje van de stad. Grootste vraag: komt er bebouwing op of niet? We gaan wat dieper op de scenario’s in.

Ooit was het de bedoeling dat op deze grond het project Bieb++ gerealiseerd zou worden. Een kolossaal gebouw waar de bibliotheek, een arthouse bioscoop, horeca, winkels en woningen in zouden komen. Dit plan is echter begin 2014 afgeschoten door de raad. Daarom moeten er nieuwe plannen gemaakt worden. De belangrijkste eisen hiervoor zoals ze zijn opgesteld in het masterplan voor het stationsgebied zijn: een logische verbinding met de Leidsche Rijn en een ‘eyecathcer’ op het terrein.

Door het afketsen van Bieb++ is er beduidend minder budget voor het terrein beschikbaar dan waar aanvankelijk rekening mee werd gehouden. De gemeente heeft nu drie varianten bedacht voor het gebied die erg verschillen qua kosten en invulling. De drie scenario’s voor de plek, die tegenwoordig dienstdoet als fietsenstalling, zijn onderverdeeld onder de noemers: Basis, Park + en Park ++. De gemeente weegt bij de beoordeling van de drie toekomstbeelden kwaliteit af tegen financiën. We nemen de plannen even kort onder de loep.

Basis

Schets plan Basis
Schets plan Basis

Bij deze variant moet gedacht worden aan een grasveld met enkele inrichtingselementen. In dit plan wordt het Smakkelaarsveld basaal en minimaal ingericht met het beschikbare budget dat is vastgesteld in de voorjaarsnota 2014: 1,5 miljoen euro. Dit bedrag is echter onvoldoende voor een parkinrichting van hoge kwaliteit en onvoldoende voor de aanleg van de Leidsche Rijn en het realiseren van de eyecathcer.

Park +

Schets Park +
Schets Park +

In dit plan gaat op het deel tussen het Spoor en de busbaan vastgoed ontwikkeld worden, waarschijnlijk studentenhuisvesting. De opbrengst uit het vastgoed draagt bij aan de inrichting en kwaliteit van het park en aan de realisatie van de Leidsche Rijn. Kwaliteitsimpulsen zijn de aanleg van de Leidsche Rijn en het oplossen van het probleem van de sociale onveiligheid, die wel kan ontstaan bij een park. Verder voldoet de realisatie van vastgoed in combinatie met het park, aan de ambities uit het Masterplan en
Structuurplan. Zeker als het vastgoed deels wordt ingevuld met een publieksfunctie
(bijvoorbeeld horeca). Door middel van de realisatie van vastgoed wordt de gewenste
eyecatcher gerealiseerd die bezoekers naar de binnenstad begeleidt, van de OV-terminal door de Stationsallee naar de binnenstad.

Park ++

Schets Park ++
Schets Park ++

Uitgangspunt van dit ontwikkelscenario is de realisatie van een groot park zonder
opbrengst genererend programma. Het veld kan in deze variant nog op alle denkbare manieren ingevuld worden en beide delen van het terrein worden met elkaar verbonden. Het toevoegen van horeca en dergelijke is wel noodzakelijk voor de gewenste kwaliteit en levendigheid. Voor de realisatie van deze variant is beduidend meer budget nodig dan andere plannen zodat de verschillende ideeën uitgevoerd kunnen worden.

21 Reacties

Reageren
  1. Peter Tol

    Typisch Utrecht; iedereen mag meedenken, maar dit zijn de drie scenario’s. Hoe die houding te rijmen valt met een GL/D66 college laat zich raden. Je zou toch denken dat de gemeente voor de invulling van dit historische stukje binnenstad alle aanwezige denkkracht van bewoners en betrokkenen zou willen mobiliseren, maar helaas.
    Met wat creativiteit is er heel wat mogelijk. Langs de doorgetrokken Leidsche Rijn een moderne variant op de werven met werfkelders langs de Oudegracht. Aansluiten van de ondergrondse laag van het station op deze nieuwe werf, zodat je meteen vanuit CS de
    (nieuwe) binnenstad in loopt. Op maaiveldniveau het Smakkelaarspark, een groene zone, slechts onderbroken door fietspaden, die zich uitstrekt van Westplein tot Smakkelaarsveld. Daaronder de direct aan Smakkelaarsparking met 2500 plaatsen, die direct aftakt vanaf de Westpleintunnel. De opbrengsten van de Smakkelaarsparking over 20 jaar dekken het grootste deel van de vergroening van het Stationsgebied (Westpleintunnel, bevaarbare Leidsche Rijn, doortrekken Stadsbuitensingel). Wie dit voor de vuist weg gefantaseerde alternatief onrealistisch of overambitieus in de oren klinkt; hoe realistisch is exploitatie van een Muziekpaleis met een capaciteit van 10.000 bezoekers? Dat is gerealiseerd vanwege politieke wil, en die ontbreekt bij de opeenvolgende colleges van B&W voor wat betreft het stationsgebied. Met een gedurfde visie op Smakkelaarsveld en omgeving kan er misschien nog iets worden gerealiseerd van de menselijke maat waarom de inwoners van Utrecht in 2002 met hun stem voor Visie A in ruime meerderheid vroegen.

  2. Bram de Goede

    Belangrijk is hoe de stad met de Kanaalstraat wordt verbonden, zo min mogelijk barrières op het Westplein en het Smakkelaarsveld.
    Aan de andere kant is er er al heel veel geïnvesteerd in het gebouw wat niet is doorgegaan. Als de investering van bedrijfsruimte en parkeren en woningen voor de gemeente middelen oplevert voor een tunnel voor autoverkeer op het Westplein, dan moeten we daar toch over nadenken. Maak in ieder geval een haventje op het Smakkelaarsveld.

  3. Ronald

    Dat van die moderne werfkelders, die uitkomen op CS/HC spreekt me erg aan!
    Maar dat Smakkelaarspark ligt als een dak op het spoor?

  4. EvG

    Ik heb zelf een tijd in de gebouwen Leidseveer en Gildenkwartier gewerkt en ging bij goed weer regelmatig daar pauzeren. Vond het toen al een armoedig stukje park waar qua inrichting veel meer mee te doen was en dat er altijd maar een beetje bij lag midden in de stad. Dus zeker niet de basisvariant kiezen want dan krijg je weer hetzelfde effect. Dit is een prima mogelijkheid om er een mooi en levendig stukje stadspark van te maken met bv een horecagelegenheid en de rivierstroom moet zeker worden doorgetrokken. Kan dus in de toekomst voor de mensen die daar in de buurt werken een prettige verblijfplek worden. Mijn voorkeur zou zijn Park+.

  5. Ties

    Is een Rif030 geen optie? Zie http://www.rif010.nl

  6. Y

    Ik zou zeggen een groot fontein erin knallen of een soort van Londen eye erop gooien iedereen kan het dan zien want iedereen komt daar langs mooi plek hartje Utrecht.

  7. Monique

    De werfkelder spreekt mij ook aan. Maar ben bang dat een stukje troosgroen eerder wordt gerealiseerd, zodat er nog in de toekomst mogelijkheden voor Utrecht overblijven tot andere invulling.

  8. Jeroen

    Bebouwing daar lijkt me prima om het park te omzomen maar dan wel een gebouw met kwaliteitsafwerking. Een parel in de binnenstad. Lijkt me niet dat dit met studentenhuisvesting gerealiseerd gaat worden. Ook lijkt het me goed om daar het spoor over te steken of onderdoor te gaan zodat de barrierewerking van het spoor daar wordt verminderd. Er wordt gezegd dat Lombok meer bij het centrum wordt getrokken maar intussen worden er nog twee OV-viaducten aangelegd die alleen maar meer barrieres vormen.

  9. A.Zijnzeikert

    A.u.b. niet de eerste optie. word ongetwijfeld zo’n triest kaal afgetrapt grasveldje waar elke dag massaal de honden zitten te schijten. Doe dan maar wat mooie bebouwing om een beter park te financieren. Die laatste optie is gewoon geen geld voor.

  10. Johan

    Waarom wordt toch bij ieder bouwproject in de stad het toverwoord ‘studentenhuisvesting’ uit de kast getrokken. De stad heeft belang bij een diverse bewonerssamenstelling. Het wordt tijd ook eens ruimte te geven voor hoogwaardige woningbouw voor andere doelgroepen. Te beginnen nu met het Smakkelaarsveld. Dus vraag een top- architect een hoogwaardig woongebouw te ontwerpen, voor de top van de markt.

  11. herman

    Misschien is het goed om eens ter plekke te gaan kijken.

    Dan zie je een relatief klein stukje grond ingeklemd tussen lelijke te hoge gebouwen en busbanen. Er is heel wat voor nodig om daar wat moois van te maken. Knappe ontwerper die hier iets mee kan.
    En dan weet je meteen dat dit alleen maar veel geld kan kosten.
    Beste optie is misschien er een flinke vijver van te maken. Water blijft makkelijker schoon dan een grasveld met wat bomen op dit tochtige en onaantrekkelijke stukje grond.
    Jachthaven lijkt leuk, maar het omgevingsklimaat is niet aantrekkelijk genoeg hiervoor vrees ik.

  12. Rene

    De uitkomst hiervan is natuurlijk zeer voorspelbaar. We schetsen 3 varianten, waarvan optie A maar weinig voorstelt met alleen een grasveldje. En optie C (veels) te fancy/duur is met tunnels en allerlei andere toeters en bellen. Waardoor het allemaal heel logisch is om voor optie B te kiezen. Besluitvorming was nog nooit zo simpel…

  13. Kurt Westermann

    Park++ klinkt leuk maar zal vanwege de kosten ongetwijfeld niet doorgaan.

    Basis lijkt me niets, dan wordt het gewoon weer het junkenpark dat het altijd al was.

    Park+ spreekt me wel aan, alleen waarom studentenwoningen? Maak er een mooie slanke woontoren met luxe-appartementen van. Als je dan in de binnenstad stad heb je ook een mooie eyecatcher.

  14. Jeroen

    Bij nader inzien is het stuk al volledig versnipperd en vernietigd met HOV banen en viaducten. Alles wat je er maakt is een compromis. Een echt fijn park zal het ook niet worden met ronkende stadsbussen die continu langsdenderen. Het ligt ingesloten tussen onneembare obstakels: spoor, water en busbaan.

  15. BramD

    Een mooie locatie. Alleen groen en water zou mooi zijn. Heerlijk een beetje ruimte. Maar dat kan helaas niet, begrijp ik. Voor zoiets simpels is geen geld. En dan kan er ook geen eyecatcher komen. Dat zou toch zielig zijn…
    Kortom je leest al wat het gaat worden. Volgebouwd met starteswoninkjes.
    Herinnert u zich nog dat we eerder ook al eens mochten kiezen hoe het er uit zou gaan zien?

  16. Peter Tol

    Het Smakkelaarsveld beslaat ongeveer één hectare, da’s maar iets kleiner dan Lepelenburg. Een groen rustpunt pal naast het station is de meest waardevolle investering die de stad kan maken, en een verbinding via de tunnel met het op de Westpleintunnel te realiseren park maakt de metamorfose compleet. Een verandering zoals het Museumplein in Amsterdam of het Malieveld in Den Haag onderging is ook hier haalbaar, maar politieke wil ontbreekt; de gemeente richt zich liever op prestigeprojecten. Zie TiVre, de ternauwernood voorkomen Bieb++ en nu weer De Kade.

  17. cameo

    Terug naar de basis van wat het Smakkelaarsveld ooit was:

    Een binnenhaven, liggend langs de Leidse Rijn uitmondend in de singels.
    Laten we dan ook meteen gewoon de oude oorspronkelijke naam weer gebruiken: LEIDSEVEER!!
    Geen studentenbebouwing. De binnenstad wordt overspoelt met jongeren en is al genoeg tot kermis verworden!

    Cameo

  18. Peter

    Park++ is niet alleen financieel een uitdaging maar ook technisch / fysiek niet eenvoudig. De tram/busbaan ligt er inmiddels en kruist de Rijn en het fietspad op behoorlijke hoogte. In de tekening ligt het park over de tram/busbaan heen, maar die tram/busbaan gaat niet alsnog ingegraven worden. Betekent dat een park op hoogte, ongeveer op gelijke hoogte met het spoor? Dan is het water niet echt ‘beleefbaar’ meer.

  19. Max

    PARK + is de beste optie, met mooie bijzondere Architectuur die een visite kaartjes is voor de stad. Maak grootstedelijke mooi lofts, wat nergens in het centrum denk ik kan je dat nu kopen.

  20. Frank

    Wie bedenkt nou om op een A locatie in de 4e stad van het land studentenhuisvesting neer te zetten. Als je daar al moet bouwen, bouw dan hoogwaardig appartementen of kantoorruimte. Dat levert voldoende op om een sereuze groenvoorziening met water te realiseren.

  21. Hans Fietsersbond

    Bij het ontwerp Park+ en Park++ wordt de pas gedempte Leidse Rijn weer hersteld. Maar blijft dat in de Leidseveertunnel de goot die er nu ligt? Of wordt het water verbreed? Dan kunnen boten erdoor varen, maar blijft er een te smal fietspad in de tunnel over.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).