De bouw van de banen en viaducten voor bussen en trams op de Van Sijpesteijnkade en het Smakkelaarsveld vordert gestaag. Ook de contouren van de grootste fietsenstalling ter wereld worden zichtbaar. De werkzaamheden gebeuren in een van de drukste gebieden van de stad.
Eind dit jaar moeten de bussen over de viaducten rijden en later ook trams. De viaducten komen onder andere over het toekomstig water van de Leidsche Rijn. Zowel aan de kant van de Van Sijpesteijnkade als aan het Smakkelaarsveld wordt er op dit moment gewerkt aan de constructie.
Intussen passeren 20.000 fietsers per dag de bouwplaats aan de kant van de Van Sijpesteijnkade. Dat is nu nog passen en meten. Straks fietsen zij onder de verhoogde bus- en trambaan door. De bedoeling is dat er ongeveer 2000 bussen en trams per etmaal over dit viaduct gaan rijden, met in totaal 100.000 reizigers per dag.
Aan de kant van het Smakkelaarsveld wordt ook gewerkt aan deze bus- en trambaan. Ook daar komt een viaduct over het water van de Leidsche Rijn.
Fietsenstalling
Ook wordt er gebouwd aan de fietsenstalling die moet verrijzen tussen het spoor en Hoog Catharijne. Een 92 meter hoge kraan, de grootste in het stationsgebied, helpt mee aan de werkzaamheden. De fietsenstalling moet straks plaats bieden aan 12.500 fietsen. Bovenop de stalling komt een overdekt plein dat als overgang tussen het station en winkelcentrum Hoog Catharijne moet dienen.
Foto’s: Robert Oosterbroek











1 Reactie
ReagerenIk hoop nog steeds dat het laatste beeld van ongeinspireerde bouwellende nog wordt afgewend voor de Sijpensteijnkade en er wat meer van de huidige bebouwing wordt gered. Prima om het te ontwikkelen maar waarom moet dat altijd met een leeg vel en moet alles platgegooid worden? Integreer het in de plannen, neem het mee, wees eens een keertje creatief luie stinkarchitecten!