De komende maanden kunnen omwonenden van de trambaan in Kanaleneiland geluidsoverlast ondervinden. De nieuwe trams die op De Uithoflijn gaan rijden worden getest.
De testritten duren van februari tot en met juli. Deze ritten worden ’s nachts op werkdagen tussen 01.45 en 04.30 uur uitgevoerd tussen tramhalte Vasco da Gamalaan en 5 Mei Plein.
Dit kan geluidsoverlast veroorzaken, zo laat de gemeente weten. Helemaal omdat er ook getest gaat worden met de noodstop.
Gekoppelde berichten
Aanleg Uithoflijn zorgt zeven maanden lang voor ernstige verkeershinder
De aanleg van De Uithoflijn gaat vanaf maart voor zeven maanden ernstige verkeershinder zorgen. Dat…
15 Reacties
ReagerenLekker dan.
Niet de eerste keer dat de gemeente de wetgeving omtrent geluidsoverlast zomaar denkt te kunnen omzeielen. Dat zoen ze ook met nachtelijke bouwwerkzaamheden aan wegen. En jij als bewoner hebt het allkemaal maar te slikken. Ook al slaap je de hele nacht niet en ben je niets waard op je werk, of erger nog, je presteert slecht en verliest daardoor je baan. Voor je humer en stresslevel is het al helemaal dodelijk natuurlijk als je niet slaapt. Ook fijn voor de schoolprestaties van kinderen die hierdoor wakker wakker worden.
Maar ja, het is “maar” Kanaleneiland, denken de ambtenaren.
Nou gemeente Utrecht, kom er maar weer in om je imago te redden.
Zou fijn zijn als er verteld werd waarom er voor die uren gekozen is.
Ach ze zijn er maar een half jaartje mee bezig!!
Misschien omdat de gewone trams ‘s nachts niet rijden? Lijkt me een goed idee om de tramstellen te testen voor ze in de lijndienst in te zetten. En de tram rijdt nu eenmaal vrijwel alleen maar door bebouwd gebied, dus overlast is dan lastig te voorkomen.
En de gemeente kondigt het ruim van tevoren aan, dus als je bang bent niet te kunnen slapen van de herrie heb je nog even om een paar oordopjes te kopen…
Ze rijden ‘s nachts omdat er dan geen reguliere trams rijden, dat kun je testen zonder dat de dienstregeling verstoord wordt.
Die trams rijden op elektriciteit en die hoor je nauwelijks, er zijn op dat baanvak ook geen overwegen met rinkelende bellen e.d. Er heeft dus niemand last van.
De gemeente deelt dit bericht zodat niemand zich afvraagt of schrikt mocht je op dat tijdstip plots een tram zien rijden.
@Lekker Dan:
Waar zouden ze anders moeten testen?
@Victor:
Wellicht omdat op andere tijden het tramspoor in gebruik is en men dus zo de reguliere dienstverlening niet in de weg zit?
@victor: Wilde gok: Omdat er dan sowieso geen reguliere trams rijden, en het overige verkeer minimaal is, zodat er zo min mogelijk hinder van ondervonden wordt?
Nee hoor
Stalen wielen op staal maken helemaal geen geluid. Remproeven met piepende remmen ook helemaal niet. De titel is ook helemaal niet geluidsoverlast door nachtelijke testritten. In de vroege ochtend en late avond kan er bijvoorbeeld ook al prima getest worden. Zeker als de dienstregeling nog niet in werking is, of als hij net buiten werking is.
De NS test nieuwe treinen gewoon tussen de dienstregeling door. Dat kan ook gewoon overdag hoor.
Waarom moet zo’n test zo lang duren en waarom nemen we niet het stuk ter hoogte van de meubelboulevard tot voorbij de remise, woont niemand toch. Wie weet daarop het goede antwoord?
De gemeente verwacht geluidsoverlast.ja dat is de kat op het spek binden.
Wacht nou eerst eens af .er moet nou eenmaal getest worden op tijden dat niemand er hinder van ondervindt behalve dan . De omwonende die letterlijk alvast zijn wakker geschud.
@Lekker dan Oordoppen in, probleem opgelost. Welterusten!
@Lekker dan: Dat zou ik de uitvoerende bedrijven/instanties dan snel vertellen als ik jou was. Het merendeel van het personeel bestaat namelijk uit mensen die door hun slechte prestaties vanwege slaapgebrek ontslagen zijn uit hun vorige baan, en jongeren die hun opleiding niet hebben afgemaakt omdat ze ontzettend slechte cijfers haalden, ook vanwege slaapgebrek. Beide groepen waren overigens niet te genieten op hun voorgaande werk/studie plek: Chagrijning, geen gevoel voor humor, en compleet overstressed.
Ik heb begrepen dat het veel beter met ze gaat nu.
@Lekker Dan: De NS heeft veel meer sporen tot haar beschikking die niet allemaal intensief worden gebruikt, en waarvan het grootste deel buiten de bebouwde kom ligt. Daarnaast is de frequentie waarmee reguliere treinen elkaar opvolgen doorgaans veel lager dan die van de Utrechtse sneltrams, waardoor de dienstregeling snel ontregeld zou kunnen worden. Verder zijn er geen wissels aanwezig op het testtraject, dus moet je steeds dezelfde baan gebruiken om heen en weer op te rijden. Dat kan niet als er tegelijkertijd ook gewone trams in de normale richting op rijden. Het alternatief zou zijn om voor elke test helemaal vanaf het station naar de remise heen en weer te rijden, waardoor het nog veel meer tijd gaat kosten. Als laatste is het gewoon niet handig om midden op de dag een kruising als het 5 Meiplein steeds een tijdlang af te moeten sluiten voor overstekend verkeer omdat er een tram voorbij komt razen waarvan men niet zeker weet of de remmen het doen.
@Mees Kees: Het stuk door Kanaleneiland is het meest geschikt omdat het een lang recht stuk is, waardoor de trams harder kunnen rijden en de metingen beter kunnen worden verricht. Op een baan in een bocht worden de remmen aan de ene kant van de trein anders belast dan de remmen aan de andere kant.
Isoleer je huis en koop oordoppen!
Het geluid van de nieuwe tram is zeker niet meer dan van de huidige tram. Afgelopen nacht eens gekeken en gehoord hoe de testritten worden uitgevoerd.
https://youtu.be/YSXwOyEc5Hs