“Voor de zoveelste keer sta ik hier over de Marnixlaan”, zei commissielid Mirac Usta (DENK) tijdens het vragenuur van de Utrechtse gemeenteraad op 18 september. Usta kaartte opnieuw de aanhoudende problemen van verkeersdrukte en onveiligheid op de verkeersader aan.
Volgens Usta ervaren zowel bewoners als weggebruikers de Marnixlaan als onoverzichtelijk en gevaarlijk. In oktober 2022 startte de herinrichting van de weg als onderdeel van de Westelijke Stadsboulevard. Daarbij werd het aantal rijstroken teruggebracht van vier naar twee, met als doel autoverkeer meer via de ring te leiden en ruimte te maken voor voetgangers en fietsers.
Tekst loopt door onder de afbeelding

Toch bleek het vernieuwde voorrangsplein aan de Marnixlaan nog steeds gevaarlijk. In augustus 2023 werden daarom camera’s geplaatst om verkeersstromen te analyseren en mogelijke verbetermaatregelen in kaart te brengen.
In 2024 gaf wethouder Linda Voortman toe dat de versmalling niet goed functioneerde. Er ontstonden lange files en nood- en hulpdiensten deden er juist langer over om ter plaatse te komen.
Gevaar blijft
Op 11 september 2025 raakte een fietser zwaargewond bij een ongeval. “De problemen aan de Marnixlaan blijven aanhouden”, aldus Usta. Hij riep het college opnieuw op om maatregelen te nemen voor betere doorstroming en meer verkeersveiligheid.
Wethouder Senna Maatoug reageerde: “Elk slachtoffer van een verkeersongeluk in onze stad is er één te veel. We blijven de verkeersveiligheid en doorstroming op de Marnixlaan nauwlettend volgen en we blijven contact houden met de politie over het lopende onderzoek”.
Volgens Maatoug is het aantal ongelukken sinds de herinrichting in 2022/2023 afgenomen, maar nam het aantal slachtoffers op het kruispunt Marnixlaan–Van Hoornekade na de aanpassingen in 2024 juist toe. Daarom zijn daar basaltkeien op het kruispunt verhoogd om te voorkomen dat auto’s de bocht afsnijden.
De wethouder erkende dat de doorstroming slecht blijft. “De Marnixlaan is en blijft een belangrijke ontsluitingsweg […] en dat betekent dat er zeker in de spits altijd een zekere mate van verkeersdrukte zal zijn.” Toch gaat er volgens Maatoug meer urgentie naar het handhaven van de verkeersveiligheid. “Bij het aanpassen van wegen in onze stad staat het verbeteren van de verkeersveiligheid voorop.”
Ook andere partijen mengde zicht in het vragenuur. Hester Assen (PvdA) pleitte voor een deskundige schouw op de Marnixlaan, terwijl Jantine Zwinkels (CDA) juist aandrong op snel ingrijpen.

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.
Gekoppelde berichten
Jarenlange werkzaamheden Westelijke Stadsboulevard in Utrecht gaan beginnen
De plannen lagen er al een aantal jaar, maar eind deze maand kunnen de werkzaamheden…
Nu de werkzaamheden starten legt wethouder Van Hooijdonk uit waarom de Westelijke Stadsboulevard er komt
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar nu de jarenlange verbouwing van vier…
Tot en met begin juni vertragingen en omleidingen vanwege werkzaamheden aan Marnixlaan in Utrecht
Ruim een maand lang moeten automobilisten rekening houden met omleidingen en vertragingen in de omgeving…
Mogelijk maatregelen om verkeerssituatie op ‘t Goylaan en Marnixlaan in Utrecht te verbeteren
De gemeente Utrecht gaat de verkeerssituatie op de voorrangspleinen op ’t Goylaan en de Marnixlaan…
Versmalde Utrechtse Marnixlaan (nog) niet het gewenste effect: files en hulpdiensten langer onderweg
De versmalling van de Marnixlaan functioneert nog niet naar behoren. Dat gaf wethouder Linda Voortman,…
19 Reacties
ReagerenWat een trieste politieke quote weer. De wethouder: “De Marnixlaan is en blijft een belangrijke ontsluitingsweg – en dat betekent dat er zeker in de spits altijd een zekere verkeersdrukte zal zijn”.
Geen woord over de door bestuurlijk wanbeleid veroorzaakte chaos. Wethouder: dit is niet onvermijdelijk, maar is veroorzaakt door de door uw voorgangster doorgedrukte en door iedereen ongewenste stadsboulevard.
Grappig. Ik fiets dagelijks via dit kruispunt (Marnixlaan–Van Hoornekade). Ik vind het zoveel rustiger en beter geworden. Het is alleen in de ochtendspits (vooral rond de tijd dat de scholen beginnen) wat druk, maar niks wat dat doseersysteem niet aankan. De rest van de dag kan ik als fietser meestal redelijk doorfietsen en kunnen die auto’s die er dan rijden ook best doorrijden.
Wat een raar onderzoek. De asw heeft net meer dan een jaar dicht gezeten. Dus dat verkeer kwam er ook bij. Ik zou het volgend jaar zomer nog eens bekijken. Dan heb je een wat realistischer beeld.
Daarnaast fatbikes verbieden, die veroorzaken veel (bijna) aanrijdingen, ook bij automobilisten.
Inmiddels is door de ervaringen met veel projecten in de stad helder dat de modellen die de gemeente gebruikt en de maatregelen die ze treffen niet kloppen.
Daarom maar even ophouden met nieuwe projecten, het moet anders en de organisatie van de gemeente moet eerst daarop aangepast worden.
https://www.duic.nl/algemeen/rechter-veegt-gebrekkig-onderzoek-over-verkeersbesluit-van-gemeente-utrecht-wederom-van-tafel/
Als automobilist is afslaan van de Marnixlaan richting de Royaards van Den Hamkade doods eng. Het fietspad is precies in je dode hoek. Enorm slecht ontwerp.
Echt een enorme verspilling van geld, het is er nu slechter dan voor de aanpassingen. Gewoon erkennen dat van Hooijdonk niet wist wat ze deed.
Marnixlaan terug, Ledig Erf terug, Domplein terug, t Goylaan terug, de stoplichten op de Catharijne singel terug, al die verkeerssituaties waren beter voordat ze aan het Lot (zie je de woordspeling?) werden over gelaten.
De stad is er alleen maar slechter op geworden.
Als je als fietser over de Marnixlaan fietst richting de brug dan moet je goed opletten bij de Nieuwlichtstraat dat je niet van je sokken word gereden door auto’s die van de Marnixlaan de Nieuwlichtstraat in willen.
Het is moeilijk voor de auto’s om te zien of er iemand aankomt over het fietspad.
De auto’s moeten stoppen om goed op te kunnen letten , maar dan staan ze nog half op de weg en kan het overige verkeer er niet langs met alle gevolgen van dien.
Brandweer , politie en ambulance staan daar ook geregeld vast.
Ze gaan dan over het fietspad maar kunnen niet goed zien of er aan de andere kant van de brug geen fietsers aankomen dus dat brengt ook weer gevaar op.
De oude situatie was vele male beter voor de doorstroming en het verkeer kon uitwijken voor de hulpdiensten.
Kenmerkend voor de hele westelijke dorpsboulevard is dat er bijna nergens meer ruimte voor fietsers en voetgangers is gekomen. Die ruimte was er namelijk al. Plek zat. Er zijn vooral rijbanen verdwenen met alle gevolgen voor het OV.
Wat heel erg zou helpen bij dit soort artikelen is om oorzaken te vertellen.
Dan kan een lezer een mening vormen hierover.
Een fietser raakte zwaargewond. oke.. Doordat de fietser zich niet aan de regels hield of omdat een automobilist zich niet aan de regels hield? wat is er gebeurt het staat er niet.
Als je weet waarom het gevaarlijk is, kan er over oplossingen nagedacht worden.
Haha leuke spitsvondige woordspeling @Steve! Goed gevonden, en heel subtiel. Goed dat je er zelf ook even op wijst.
Ik ervaar de nieuwe situatie juist wel als beter. Sluit me aan bij reactie van Rob H.
Als fietser is het zoveel fijner geworden om over te steken, zowel de Marnixlaan als Van Hoomekade, Laan van Chartoise en Nieuwlichtstraat. Inderdaad wel uitkijken met afslaande auto’s’. In he begin zag ik, zoals verwacht, wel vele files, vooral vanaf de brug, maar nu is de ASW en ook Zuilense Ring toch klaar?
A321 22/9/2025 – 21:40
Daarom ook gewoon over je rechterschouder kijken zoals je hebt geleerd met autorijlessen. Ik rij hier dagelijks, echt geen issue, dat doseren is ook prima. Enige irritante is (zoals ik al zei) de fatbikes die met 40km/h aan komen sjezen door 11 jarigen die dat ding niet onder controle hebben.
Gelukkig heeft niemand van Hooijdonk van tevoren al gewezen op dat deze nieuwe inrichting vooral de doorstroming van de hulpdiensten onmogelijk maakt. De bushalte bij het Prins Bernhardplein is ook zo zo handig aangelegd dat als de brandweer die ernaast zit al gelijk bij de rontonde vast staan. Maar Lot wist het beter
Ik sluit me aan bij de Roeptoeter, Rinus en Rob H.
Het is er veel prettiger fietsen, het groen is een verademing. Het probleem zit ‘m in het gedrag van bepaalde automobilisten. Zoals de Roeptoeter opmerkt: over je schouder kijken zoals je instructeur je – als het goed is – ooit ingepeperd heeft.
De rotonde daar is ontzettend onoverzichtelijk als je met de auto bent. Fietsers komen van alle kanten. Door de vorm van de rotonde, zitten de fietsers steeds in je dode hoek. En ze komen van links en rechts. Je moet extra goed opletten, extra kijken, langzaam rijden. Als je de rotonde niet kent, verkijk je je erop.
Als fietser vermijd ik zoveel mogelijk die rotonde te gebruiken, mij te gevaarlijk.
Zolang je niet hoeft over te steken met de fiets is het top! Meer groen, top!
Maar de ovotondes zijn drama, zoals eerder aangegeven zit het aankomende verkeer (auto’s en fietsen) continue in je dode hoek. Waarschijnlijk met als doel om de snelheid eruit te halen, maar in dit geval werkt dit niet want de ruimtes zijn te klein met als gevolg dat auto’s met hun neus of kont nog op de rijbaan staan.
Al met al zie ik, zeker in de ochtend en avond uren, heel veel gefrustreerde en geïrriteerde fietsers en automobilisten. En leuk dat ze die keien hebben verhoogd, maar daar rij je overheen omdat de auto voor je, die rechtsaf wil slaan nog met z’n kont op de rijbaan staat.
En nog maar niet te spreken over de bussen en vrachtwagens die staan te wachten op fietsers en daarmee de gehele rotonde tot stilstand brengen.
Owh en vergeet niet wat voor een leuke teksten de gemeente langs de route plaatst: Geen zin meer in de file? Pak dan eens de fiets!
Als het kon, zou ik het doen!
Ik sluit me aan bij @steven
Zelfs op zondag staan er vaak lange files op de marnixlaan. Ook om in te voegen vanaf de Royaards van Den Hamkade staan er vaak veel te lange rijen. Daardoor rij ik altijd binnendoor en vermijd ik de Marnixlaan.