Luchtkwaliteit in stad verbetert, maar Utrecht haalt EU-normen in 2030 waarschijnlijk niet Luchtkwaliteit in stad verbetert, maar Utrecht haalt EU-normen in 2030 waarschijnlijk niet

Luchtkwaliteit in stad verbetert, maar Utrecht haalt EU-normen in 2030 waarschijnlijk niet

Luchtkwaliteit in stad verbetert, maar Utrecht haalt EU-normen in 2030 waarschijnlijk niet
De gemeente Utrecht is goed op weg met de aanpak voor schonere lucht, maar past twee maatregelen aan om het beleid beter uitvoerbaar te maken. Ondanks de verbeterde luchtkwaliteit de afgelopen jaren, verwacht de gemeente dat in 2030 nog niet overal aan de strengere EU-normen voor stikstofdioxide wordt voldaan.

De gemeente Utrecht is goed op weg met de aanpak voor schonere lucht, maar past twee maatregelen aan om het beleid beter uitvoerbaar te maken. Ondanks de verbeterde luchtkwaliteit de afgelopen jaren, verwacht de gemeente dat in 2030 nog niet overal aan de strengere EU-normen voor stikstofdioxide wordt voldaan.

De gemeente Utrecht wil de luchtkwaliteit, “en daarmee de gezondheid van haar inwoners”, verbeteren. In 2030 moet Utrecht voldoen aan de onlangs aangescherpte EU-grenswaarden en streeft de stad ernaar ook de strengere advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) te halen. “Dat vraagt om stevige maatregelen”, aldus de gemeente.

In januari werden de maatregelen vastgelegd in het programma ‘Gezonde Lucht voor Iedereen 2025-2030’. Daarin staan onder meer uitbreidingen van milieuzones en nul-emissiezones, strengere regels voor houtstook en maatregelen tegen uitstoot op bouwplaatsen.

Aanpassingen in de uitvoering

De gemeente heeft de maatregelen nu verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. Daarin staat onder andere dat Utrecht samenwerkt met ondernemers aan de overgang naar emissievrij vervoer en financiële ondersteuning biedt via een sloopregeling.

Tegelijkertijd heeft het college besloten twee maatregelen aan te passen om de haalbaarheid te vergroten. De uitbreiding van de milieuzone in 2027 geldt nu alleen voor dieselpersonenauto’s en autobussen, niet voor bestel- en vrachtauto’s. De oorspronkelijke uitbreiding zou slechts 0,3 miljoen euro opleveren, terwijl de kosten voor eigenaren van bestel- en vrachtauto’s op 8 miljoen euro werden geschat.

Daarnaast krijgen een aantal bedrijventerreinen uitstel tot 2035 om onderdeel te worden van de nul-emissiezone, in plaats van tot 2030. Volgens het college blijft het grootste deel van de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen behouden, terwijl ondernemers meer tijd krijgen om zich aan te passen.

Verbeterde luchtkwaliteit, maar doelen nog niet gehaald

Uit metingen blijkt verder dat de luchtkwaliteit in 2023 opnieuw verbeterde ten opzichte van voorgaande jaren, ondanks toegenomen verkeer en economische activiteit. Dat komt volgens de gemeente door gunstige weersomstandigheden, namelijk veel regen en wind, en schonere voertuigen.

Toch lagen in 2021 de concentraties van stikstofdioxide en fijnstof nog boven de WHO-advieswaarden. De verwachting is dat Utrecht in 2030 nog niet overal zal voldoen aan de aangescherpte EU-grenswaarde voor stikstofdioxide, al wordt wel gehoopt aan de normen voor fijnstof te voldoen.

Sinds het begin van de metingen in 2011 zijn de stikstofconcentraties in Utrecht gedaald tot het laagste niveau ooit gemeten. Volgens het college laten de resultaten zien dat de stad op de goede weg is, maar dat blijvende inzet nodig is – van zowel de gemeente als andere partijen – om aan de normen te voldoen.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Nina

    80% van de luchtvervuiling komt van buiten onze stad en daar hebben we minder invloed op.

    TNO adviseert doorstroming van verkeer om de luchtkwaliteit te verbeteren. De A27 verbreden om files te verminderen en geen wegen versmallen in de stad voor gemotoriseerd verkeer helpt dus.

  2. Martin

    In de gentrificatiewijken is het houtstook seizoen weer begonnen. Van donderdag tot en met zondag een brandlucht.

  3. Van Dam

    Ik hoor het al, iedereen moet in 2030 aan de stekker auto!!
    Gelukkig kan het stroomnet het nu al niet aan maar dat kan al die milieu maniakken niks schelen.
    Ze gaan het zo oplossen in de stad Utrecht dat steeds een auto een beetje stroom krijgt, als de stad dan vol staat met elektrische auto’s duurt het een week dat je accu vol is met dit stroomnet, slaap lekker verder!!!!

  4. Utrechtvoorutrecht

    @Nina. Dan zou je ongeveer 80% vergelijkbare waarden op de Utrechtse heuvelrug verwachten. Maar wat blijkt!?

    https://www.atlasleefomgeving.nl/thema/schone-lucht/stikstofdioxide-NO2

  5. Pee

    Wij hebben niet in de hand om op bepaalde plekken de vuile lucht in te ruilen voor schone lucht.
    Wij krijgen alle vuile lucht van Europa over ons heen .
    Nogmaals , schone lucht blijft niet op 1 plek hangen evenmin als vuile lucht .
    Het kan niet op bepaalde plekken verbeterd zijn of ze hebben toevallig op gunstige of ongunstige tijden gemeten.
    Het gaat er om om de mensen hun vervoersmiddel af te pakken zodat we afhankelijk worden gemaakt van openbaar vervoer .
    Het is allemaal een onderdeel van de 15 minuten maatschappij.
    Zoek daar maar eens.
    Groote uitstoters , fabrieken en biomassacentralen, betalen meer voor de uitstoot van co2 .
    Dus als je betaald maakt die uitstoot dus niet uit.
    Is het dan om het milieu te doen of om het geld.?

  6. John

    @Martin Heerlijk die lucht in onze wijk doet mij aan wintersport denken.

  7. Bennie

    Astma centrum gezeten Blaricum, copd door me schildersvak opgelopen je hoort mij toch ook niet zeuren wordt moe dat dan weer welvan deze zeuderige maatschappij.

  8. Koel Hoofd

    WHO is 100% ondemocratisch edoch gepolitiseerd instituut wat geen mandaat heeft. Een advies hoef je namelijk niet op te volgen maar mag zonder consequenties worden genegeerd.
    Daarnaast heeft het weer ook invloed op de luchtkwaliteit.

    Dat maakt het nogal stompzinnig van ons extreem linkse college om zich vanwege de slinkse carriere perspectieven toch aan het onzinnige WHO advies vast te klampen om burger en bedrijvigheid aan politieke achterlijkheid te onderwerpen.

    Zeker in deze context:
    Links is net genadeloos door de kiezer afgeserveerd, van de 150 zetels hebben ze er slechts een schamele 30 weten binnen te halen….
    Dat betekend dat Nederland ze massaal heeft uitgekotst omdat men (volgens UU onderzoek, nieuwsuur vrijdag) links namelijk ‘elitair, cosmopolitisch en moralistisch’ vind.

    We moeten in maart weer naar de stembus…

  9. De count

    Meer EV, minder uitstoot
    De auto-industrie is op de goede weg. Niet de gemeente utrecht. Die laat de stad dichtslibben, ipv doorstromen om de steeds maar groeiende en verdichte stad leefbaar te houden

  10. Hugo

    doorstroming werkt niet. het loopt toch wel weer vol met nieuwe aanbod.
    kansloos

  11. WJ

    @nina verbreden van wegen trekt meer verkeer aan tot het opnieuw vast staat. Dus verbreding helpt niet bij het verminderen van luchtverontreiniging. Snelheid verlagen, kilometerbeprijzingen, beter ov en betere fietsverbingen helpen daarentegen wel de doorstroming van het resterende autoverkeerte verbeteren en de verontreiniging die het veroorzaakt te verminderen.

  12. eric

    Deluchtkwaliteit kan ook nooit beter worden.

    We liggen tussen de A2-A12-A27 en A28!
    Een utopie dus, of over 15 jaar moet iedereen electrisch kunnen rijden.

    Tot die tijd gebruikt dit College de luchtkwaliteit als excuus om de auto verder uit te bannen!

  13. Wil

    @nina: als iedereen zo denkt wordt het nooit wat. Wat een defaitisme!

    Schouders eronder, allemaal. Ciop ciop!

  14. Koel Hoofd

    @De Count
    Paar puntjes
    De Europese autoindustrie wordt nu in heel rap tempo naar de kloten geholpen door die milieurakkers. China lacht zich de ballen uit de broek want die kunnen de EU straks zonder wapengekletter zo overnemen, ze zetten gewoon alle milieukarren vanuit Beijing stil.

    Meer EV = meer fijnstof (rubber van de banden welke sneller slijten door het megagewicht van die milieukarren) en slippartijen. Een laagje rubberstof op de weg wordt spekglad als het regent, en met de regen wordt dat rubberstof het milieu in gespoeld. Zonder regen kan het met wind opwaaien, klaar om te inhaleren.

    Dan is er nog het dingetje van geopolitiek over grondstoffen, 1 miljoen mannen zijn er al de slavische gehaktmolen ingestuurd vanwege de grondstoffen. En Zelensky maar met droge ogen beweren dat die kloteoorlog over EU normen en waarden gaat, terwijl hij al een vette grondstoffen deal heeft gesloten met Trump waar wij voor betalen.

    Techniek is een zwaard wat aan twee kanten snijdt, altijd al zo geweest.
    Beleidsmakers zouden zich dat moeten realiseren ipv als een stel dolle honden achter elke technische tak aanlopen om te apporteren omdat ze daar bonuspunten van de takkengooier voor krijgen.

  15. Maarten

    Paard en wagen!

  16. Utrechtvoorutrecht

    @Koel Hoofd. Wist u dat er Nederland ooit voorop liep in zonne-energie? Oudere panelen in de ruimte zijn grotendeels van Nederlandse makelij. Maar toen vonden we het handiger om de gaskraan open te zetten en niet meer aan innovatie te doen. En nu importeren we EVs uit China.

    U maakt zich zorgen om zwaardere auto’s? Dan zou ik ook even SUVs noemen. En u maakt zich zorgen om fijnstof? Dan zou ik al helemaal niet voor een verbreding van de A27 zijn.

    Wat u niet lijkt te begrijpen is dat schonere lucht in de stad vooral fijn is voor de mensen die er wonen en verblijven. Heeft u wel eens in een drukke straat gewoond? Ik wel. Als je kijkt wat voor zwart er van de ruiten afkomt, geeft dat wel een idee wat je continu inademt. En met een beetje zoeken komt u heel wat wetenschappelijk onderzoek tegen dat het verband tussen lucht-verontreiniging en ziekte aantoont.

    Het is me dus niet duidelijk waartegen u ageert. Bent u bang om stappen te nemen omdat ze bij voorbaat al niet voldoende zullen zijn? Of denkt u dat schone lucht een complot is? Is het de overheids”bemoeienis”?

  17. Nina

    @ Wil

    Defaitisme of realisme.

    Ik reed vanochtend in de spits op de snelweg. Allemaal elektrisch rijden? En dan ook nog alle vrachtwagens? Dat is op dit moment absoluut onrealistisch, wegens een gebrek aan grondstoffen en een ondeugdelijk electriciteitsnet.

    De oplossing zou dan zijn dat we direct stoppen met rijden op fossiel? Nu ja…. je mist de luxe van onderwijs, uitkeringen, zorg, voedsel, veiligheid, etc. natuurlijk pas als het weg is, omdat onze economie kapot is.

    Het is als Rob Jetten die voor de verkiezingen roept dat er 10 steden bijgebouwd moeten worden en hier nog voordat hij MP is op terug moet komen. Is dat dan defaitisme of realisme?

    Het was in ieder geval populisme van D’66 om een onhaalbaar plan als oplossing voor het woningtekort te propageren. Het leverde ze wel mede de verkiezingswinst op en daar zijn er nog trots op ook. Bizar wel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).