Het kruispunt bij de Maliebaan gaat heringericht worden. De gemeente is momenteel bezig om een definitief ontwerp voor de plek te maken. De fracties van de VVD en het CDA hebben echter hun vraagtekens gezet bij de manier waarop dit momenteel gebeurt.
Om tot een ideaal ontwerp te komen heeft het college van B&W verschillende varianten met verkeerssimulaties naar buiten gebracht zodat belanghebbenden, geïnteresseerden en omwonenden kunnen meediscussiëren over de toekomst van één van Utrechts drukste verkeerspunten.
Het zijn deze simulaties die bij de partijen vraagtekens oproepen. De fracties zien grote verschillen in de simulaties. Zo zijn er in hun ogen grote verschillen als het gaat om de aantallen te verwerken fietsers, auto’s en voetgangers per windrichting in de verschillende simulaties. Ze willen dan ook weten met welke cijfers is gerekend en waarom dit niet overal gelijk is.
De fracties hebben schriftelijke vragen ingediend.
Gekoppelde berichten
Verschillende mogelijkheden voor herinrichting kruispunt Maliebaan
De gemeente heeft verschillende mogelijkheden naar buiten gebracht om het kruispunt bij de Maliebaan te…
8 Reacties
ReagerenHet zou niet de eerste keer dat Groenlinkse paradepaardjes zijn gebaseerd op een manipulatie van de werkelijkheid.
En dat staat dan nog los van het issue dat die ovonde een onaanvaardbare aantasting betekent van het karakter van de Maliebaan.
De Maliebaan is gelukkig al een autoluwe straat geworden. Er is geen simulatie voor nodig om dit iedere dag te constateren. Veel beter dan toen in de jaren ’70 mijn broertje daar werd aangereden. Fietsers zijn veruit in de meerderheid op dit kruispunt dus is het mooi dat zij in dit plan gelijkwaardig worden aan het overige verkeer en dat er weer een paar overbodige verkeerslichten verdwijnen. @Johan: wat is dan het ‘karakter’ van de Maliebaan?
Wat grappig om het over het karakter van de maliebaan te hebben in de context van het behouden van de dominante positie van de auto op de maliebaan. Dit is het historische karakter van de maliebaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Maliebaan_(Utrecht)
Eind jaren ’90 Burgemeester Reigerstraat experiment met een fietsstraat van GroenLinks wethouder van der Steenhoven was een hopeloze mislukking! verbouwde fietsstraat moest worden ontmanteld en koste 600.000,00 euro .
Soms is de dingen laten zoals ze zijn de beste oplossing.
Ergens in dat hele grote stadskantoor zit een veel te grote afdeling met een veel te groot budget die in het kader van ‘hoe houden we onszelf bezig’ constant met oplossingen komt voor problemen die er niet zijn. Dit is er ook zo een.
De ruimte voor fietsers kan best wat meer worden beperkt ten gunste van een betere doorstroming van het autoverkeer. Dat is goed voor het milieu en zorgt voor meer omzet voor de winkels.
Fietsers zijn ‘s ochtends en einde middag in de meerderheid op het kruispunt, maar wat denkt Martijn van de vele grote vrachtwagens die vrij frequent in Nachtegaalstr. en Reigerstr. moeten zijn voor laden en lossen bij m.n. de supermarkten? Om nog maar te zwijgen van de stadsbussen.
Verder zijn er op de kruising met de Maliebaan geen officiële vakken voor afslaand verkeer naar de ventwegen. Dat schept nogal wat chaos.
Overigens schijnt er ook nagedacht te worden over herinrichting van de Nachtegaalstr.: fietsers op de rijbaan, parkeervakken dan dus dichter bij de gevels. Het lijkt me handig om beide veranderingen dan maar te combineren.