Wordt het tijd om aan de online aanwezigheid van je bedrijf te werken? Dan wordt het nóg belangrijker dat alles één geheel vormt. Niet alleen je logo en de kleuren van je huisstijl zijn bepalend, maar het is ook belangrijk dat alle elementen goed samenkomen. Het is een goed idee om even na te denken wat je naar je doelgroep wilt uitstralen. Wil je dat jouw website een gezellige uitstraling krijgt, waardoor mensen snel geneigd zijn om een keer langs te komen? Of is het juist van belang dat het webdesign strak en professioneel is? Door hier goed over na te denken wordt het makkelijker om vervolgens de juiste keuzes te maken met betrekking tot design, indeling, afbeeldingen en zelfs de tone of voice.
Hoe belangrijk is de manier waarop je je online presenteert?
De manier waarop jouw bedrijf naar buiten treedt kan veel verschil maken. Het bepaalt bijvoorbeeld welke associaties potentiële klanten bij je bedrijf hebben, maar ook of mensen graag langs willen komen. Zelfs voor de lokale bakker is het tegenwoordig essentieel om goed vindbaar te zijn op het internet en zich hier op de juiste manier te presenteren. Zoekmachines als Google laten namelijk vaak lokale resultaten zien als deze relevant zijn voor een gebruiker. Ben je bijvoorbeeld een lokale ondernemer in Utrecht? Dan is het ook helemaal geen slecht idee om een marketingbureau in Utrecht in te schakelen. En ook voor bedrijven die landelijk of internationaal opereren is het uiteraard belangrijk dat ze zich online goed presenteren.
Waar moet je op letten als je een website laat maken?
Als je geen verstand hebt van websites is het lastig om te bepalen waar een goede website aan moet voldoen. Toch is website development een onmisbaar onderdeel van hoe jouw bedrijf naar buiten treedt. Houd er rekening mee dat de concurrentie online ook groot is. Wil je je onderscheiden, dan moet je website dus een perfect visitekaartje vormen. De kleuren en tone of voice moeten goed passen bij de manier waarop je jouw doelgroep wil aanspreken. De website moet snel laden en gebruiksvriendelijk zijn. En vandaag de dag is het extra belangrijk dat jouw website even goed werkt op ieder apparaat. Op een computer of laptop, maar ook op een smartphone of tablet.
Is het verstandig om een specialist in te schakelen?
Veel mensen hebben wel een buurjongen of een familielid die ‘iets met websites’ doet. Toch is het niet altijd verstandig om voor de goedkoopste oplossing te kiezen. Zoals eerder aangegeven moet je website anno 2025 perfect zijn als je concurrerend wilt blijven. Laadt je website erg traag? Dan verlaat een potentiële klant je website binnen no-time. Tot slot is het ook belangrijk dat je website geen veiligheidsrisico’s met zich meebrengt en aan alle wet- en regelgeving voldoet. Voldoe je niet aan de zogenaamde cookiewet of wordt er zonder jouw medeweten een afbeelding met auteursrecht gebruikt? Dan loop je risico op hoge boetes. Als professionele organisatie is het dus altijd verstandig om een specialist in te schakelen voor het ontwikkelen van een website.