Burgemeester Wolfsen kan maar beter een verdraaid goede communicatieadviseur in de arm nemen om zijn snel tanende populariteit weer enigszins op te krikken. Op Facebook is hij zelf nog niet te vinden bijvoorbeeld, maar zijn tegenstanders wel!
Sinds begin 2011 doet zich op Facebook een opmerkelijk fenomeen voor, namelijk een anti-Wolfsen-pagina. ‘Utrecht moet weer een stad worden die niet constant belachelijk wordt gemaakt door het optreden van de burgemeester’, zo verklaren de initiatiefnemers hun missie. ‘Na het zoveelste incident zijn de inwoners van Utrecht het zat’, vervolgt de toelichting. Doel van de pagina is om Utrecht Wolfsen-vrij te maken! Hoewel het initiatief nog slechts 80 volgers heeft, zegt het wel iets over de huidige populariteit van Wolfsen.
Het behoeft geen verder betoog. Het aantal incidenten waarmee Wolfsen zijn populariteit verkwanselt stapelt zich in rap tempo op. Nou geniet onze burgervader sowieso al niet héél veel populariteit. Dat blijkt, naast de anti-Wolfsen-pagina, uit het feit dat hij op de communitypagina Aleid Wolfsen slechts 6 likers heeft. De eerlijkheid gebied mij echter te vermelden, dat ook andere burgemeesters er op dergelijke communitypagina’s slecht afkomen op Facebook. Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam, scoort 12 likers, Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) 22 en Jozias van Aartsen (Den Haag) 5.
Naast persoonlijke profielpagina’s kent Facebook dus ook zogenaamde communitypagina’s. Die worden, volgens Facebook zelf, automatisch aangemaakt aan de hand van velden die gebruikers invullen bij het profiel. Ze zijn bedoeld voor onderwerpen en andere interessant zaken. Gebruikers kunnen wel gewoon fan worden van een communitypagina, maar ze worden niet door een gebruiker beheerd. Nou u weer! Ik zelf snap hier geen moer van…
Maar goed…als zich op Facebook ongevraagd een dergelijke communitypagina rond jouw persoon aandient die slechts zes fans telt én er wordt een anti campagne tegen je gestart, dan lijkt tegenactie mij geboden. Een charmeoffensief door het aanmaken van een persoonlijke profielpagina bijvoorbeeld. Dat is vast en zeker ook het advies van menig communicatieadviseur waar het gaat om de inzet van social media. Wolfsen echter lijkt zich van enig communicatieprobleem niet bewust.
Onze loco-burgemeester Rinda den Besten (óók PvdA) doet dat al een stuk beter. Ook voor haar bestaat op Facebook een communitypagina, geheel zonder likers zelfs, maar zij heeft daarnaast gewoon een persoonlijke profielpagina aangemaakt. Die pagina is openbaar en je kunt haar gewoon een verzoek sturen om Facebookvriend te worden. Ze post, via Twitter weliswaar, frequent nieuwe berichten op Facebook over wat er speelt in ‘haar’ stad. Ze krijgt er zeg maar een gezicht door! Misschien moet zij onze Aleid eens bijpraten over hoe hij zijn tanende populariteit mogelijk nog enigszins kan opkrikken. Want dat is iets waarmee Wolfsen snel aan de slag moet, als het al niet te laat is!
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.