In beeld: Stand van zaken in de as van het Stationsgebied | De Utrechtse Internet Courant In beeld: Stand van zaken in de as van het Stationsgebied | De Utrechtse Internet Courant

In beeld: Stand van zaken in de as van het Stationsgebied

In beeld: Stand van zaken in de as van het Stationsgebied
Artist impression met doorgetrokken Leidse Rijn
Er is veel gebouwd de laatste jaren in het Stationsgebied en dat gaat de komende jaren nog wel even door. Eén van de belangrijkste onderdelen hiervan is de zogeheten ‘Stadscorridor’, de route van de Leidsekade naar het Vredenburg. 

Er is veel gebouwd de laatste jaren in het Stationsgebied en dat gaat de komende jaren nog wel even door. Eén van de belangrijkste onderdelen hiervan is de zogeheten ‘Stadscorridor’, de route van de Leidsekade naar het Vredenburg. 

Juist langs deze route gaat de komende tijd veel gebeuren. Zo gaat in oktober de bebouwing aan de Van Sijpesteijnkade tegen de vlakte. Worden de plannen voor Smakkelaarsveld verder uitgewerkt, wordt er druk verder gebouwd aan de grootste fietsenstalling en gaat er aansluitend begonnen worden met de bouw van de verhoogde plinten van Hoog Catharijne.

Een goed moment om eens te gaan kijken hoe één van Utrechts meest intensief gebruikte routes er over een paar jaar uit komt te zien en wat er al veranderd is in dit gebied. De gemeente maakte een samenvatting, waarin we een paar beelden langs zagen komen die we nog niet of nauwelijks hebben gezien.

Plinten Hoog Catharijne

Huidige situatie Smakkelaarsveld
Huidige situatie Smakkelaarsveld
Tekening Hoog Catharijne Smakkelaarsveld met opgehoogd plinten
Tekening Hoog Catharijne Smakkelaarsveld met opgehoogd plinten
Artist impression met doorgetrokken Leidse Rijn
Artist impression met doorgetrokken Leidse Rijn

Een deel van het stationsgebied dat nog een flinke facelift te wachten staat is Hoog Catharijne. Vooral het gebouw bij de ingang van de Noordertunnel gaat er heel anders uit komen te zien. Hier wordt een hele straat gecreëerd door plinten op te trekken voor het huidige gebouw. Langs de plinten kom je aan de ene kant uit bij de ingang van het toekomstig Stationsplein en langs de andere kant rijd je naar TivoliVredenburg.

Op deze laatste afbeelding is ook te zien dat de Leidse Rijn nog moet worden doorgetrokken. Dat houdt in dat op het Smakkelaarsveld ook nog een singel komt te liggen. De Leidsche Rijn (langs de Leidsekade) houdt nu nog op bij het Westplein. Uiteindelijk moet deze worden doorgetrokken langs de Van Sijpesteijnkade richting de Daalsesingel.

Stationsstraat / Stationsplein

Wie op bovenstaande afbeeldingen naar rechts gaat komt uit in de Stationsstraat. Hier komt onder andere het Noordgebouw aan te staan. De Stationsstraat leidt je langs het Noordgebouw naar het Stationsplein. Onder het toekomstige Stationsplein wordt nu al druk gebouwd. Hier komt de grootste fietsenstalling ter wereld te liggen.

De Stationsstraat
De Stationsstraat
Het Noordgebouw
Het Noordgebouw
De toekomstige grootste fietsenstalling ter wereld
De toekomstige grootste fietsenstalling ter wereld

Van Sijpesteijnkade / Westplein

De sloop van de Van Sijpesteijnkade begint over enkele weken. Dit laatste overblijfsel van de oude Stationswijk ondergaat een enorme metamorfose de komende tijd. Het wat vervallen straatje wordt een soort boulevard langs het water met een grote woontoren. Wie vanaf het Smakkelaarsveld naar het westen van de stad rijdt, herkent deze plek over een paar jaar dan ook niet meer terug.

De Van Sijpesteijnkade van bovenaf gezien. De woontoren gaat goed opvallen.
De Van Sijpesteijnkade van bovenaf gezien. De woontoren gaat goed opvallen.
De doorgetrokken Leidse Rijn gaat van de Van Sijpesteijnkade een hele andere plek maken
De doorgetrokken Leidse Rijn gaat van de Van Sijpesteijnkade een hele andere plek maken

Wie bovenstaande straat uitrijdt komt bij het Westplein. Hier moeten nog besluiten over worden genomen maar de eerste indrukken voor dit gebied zijn nu ook al beschikbaar. De gemeente gebruikt hier twee afbeeldingen van de Ontwikkelgroep Lombok Centraal voor. Hierop is te zien dat als alles volgens wens van deze bewonersgroep gaat, ook het Westplein straks niet meer terug te herkennen is.

 

De huidige situatie op het Westplein
De huidige situatie op het Westplein
Visie 1 voor Westplein
Visie 1 voor Westplein
Visie 2 voor Westplein
Visie 2 voor Westplein

30 Reacties

Reageren
  1. Kakhiel

    Top! Vet weinig plek voor auto’s! Doei!

  2. TP

    Mooie plaatjes…net zoals het oude HC met nieuwe plinten aan het oog wordt onttrokken ook graag de moskee wat minder in het zicht…2 jaar op rij als lelijkste gebouw van Utrecht verkozen…

  3. Barend

    Lijkt wel wat op het eerste gezicht. Die nieuwe plinten onder die sfeerloze HC-architectuur. Goed uitgevoerd zou dat mooie beslotenheid kunnen geven. Maar daar zit hem de crux. Goed uitvoeren en dat goed bewaken is zachtjes uitgedrukt geen sterk punt van bestuurlijk Utrecht.

    En dan die impressies van het Westplein. Zo’n gedrocht van een 30 km straatje. Die overal in de stad opduiken. Hopen dat tegen die tijd Groenlinks is weggestemd. Want het centrum moet bereikbaar blijven.

  4. Jansen

    Vet lelijk ja en in de praktij waarschijnlijk net zo kut als dat het was net na de oplevering van het oude HC

    Laat je toch niet zo in de luren leggen. Het zijn artist impression, die geven altijd een schijnwerkelijkheid weer en zijn gemanipuleerd. Aangezien het zelfs op deze tekeningetjes al niet zo mooi is gaat de werkelijkheid verschikkelijk worden. Iig winderig, veel schaduw, meer als op de renders en het gaat er waarschijnlijk heel vies worden met fastfood formules.

    De Utrecht hadden ze nooit moeten afbreken op de plek van de eerste schetsen.

  5. Jansen

    O ja; en er zijn ineens ene paar verdipeingen verdwenen op de eerste schetsen.

  6. Vivant Omnes Virgines

    Er zijn meerdere grote parkeerplaatsen in de buurt waar plek genoeg is. Wat wil je dan… parkeren op het perron?!

  7. ed

    Ja, als de zon uit het Noorden schijnt ziet de Van Seijpesteijnkade er wel gezellig uit 😉 Maar helaas …

  8. K.Bouwman

    Hoe moeten de auto’s al die nieuw gebouwde parkeergarages bereiken!

  9. D. Vermeulen

    Wat een barre ellende! Het lijkt Almere wel; een winkelparadijs met beneden- en bovenwerelden. Een zogenaamd toegankelijke kade naast zo’n fietssnelweg; op de impressies zie je de ongelukken al bijna gebeuren. En Hoog-Catharijne blijft zich als een kwaadaardig gezwel uitbreiden over de stad; het moment dat je er het mes in zet, komen de uitzaaiingen elders tevoorschijn. “Polishing a turd” noemt men dat.
    En ja, auto’s zijn op deze propagandistische impressies niet te zien, maar die zullen ergens anders in concentratie toenemen. Ik neem aan dat die woontorens niet zonder parkeerplekken verkocht gaan worden.

  10. Teunis

    Ik hoop dat ze wat kleur durven gebruiken.

  11. Wessel

    Blijft (eeuwig) zonde dat de ‘oudbouw’ op/aan de Van Sijpesteijnkade plaat gaat!
    En ik hoef vast niet uit te leggen waarom…

  12. Rick

    Al die nieuwe plannen kan ik erg aanmoedigen en ben vooral benieuwd naar het eindresultaat. Waar ik me wel heel erg zorgen over maak is de transitiefase. Als je nu al ziet wat een chaos het elke dag is om van de fietsenstalling Smakkelaarsveld naar de ingang van de Noordertunnel te lopen, dan hou ik mijn hart vast voor de volgende fase…

  13. Gregor

    Dit ziet er fantastisch uit! Vooral het doortrekken van de Leidsche Rijn zal Utrecht enorm in kwaliteit doen verbeteren. Wat gaaf! En die fietsroutes komen nu ook eindelijk tot hun recht. Prima plan. Aan de slag zou ik zeggen!

  14. Herman

    Best bijzonder als je bovenstaande reacties leest en op straat om je heen kijkt en luistert.

    Eigenlijk weet iedereen dat het nieuwe HC zo mogelijk nog lelijker wordt dan zijn al zo foeilelijke voorganger.
    En toch gaat het maar door en door, het lukt blijkbaar met mooie plaatjes, praatjes, genegeerd referendum en loze beloftes om dit er door te krijgen…….

  15. Albert J. P.

    @ Rick: Zodra de nieuwe fietsenstalling klaar is hoef je van fietsenstalling naar Noordertunnel, niet meer het doorgaande fietspad over te steken. De tunnel krijgt een nieuwe ingang bij het Noordgebouw, ik neem aan dat er niet aan HC gewerkt kan worden hier tot de tunnelingang op de nieuwe plek is geopend. Dit duurt dus nog wel even, ik voorzie voorlopig geen grotere problemen met overstekende voetgangers dan er nu al zijn.

  16. Wim

    Blij toe dat al die oude sooi is en wordt afgebroken in dat stationsgebied, ruimt een hoop op.
    Als nu de nieuwbouw goed onderhouden wordt zal het een hele goede uitstraling kunnen hebben.
    Hebben we in Utrecht een nieuwe stad en een oude stad uniek in de wereld.

  17. Jan Scherjon

    Als ze met het laatste deel klaar zijn kunnen ze het begin van HC weer slopen want dat is verouderd en pas niet meer in het tijdsbeeld ,mensen kopen massaal op Internet en trekken de binnen stad in voor gezelligheid hapje eten & café, terras bezoek etc. en laten HC links liggen ondanks de singel die zo steriel is als de pest !

  18. Van Pimpelen

    … noem het ‘anti-peristaltiek’ van de maag. Of in gangbaar duits ‘zum kotzen’ Heeft Klepzeiker (srry; Klepierre) niks anders te bieden?
    Misschien tijd (14:21) voor een onderzoeksjournalist eens te speuren naar foutjes in de planologie en/of Klepierre? Ik heb namelijk een onbestemd gevoel dat er ergens gigantisch/megantisch iets niet klopt (dat neoplasje wil zeggen dat het kwalitatief uitermate teleurstellend met mij gaat)…

  19. Jansen

    @ Wim

    Zoals je goed kan zien, wordt die oude zooi helemaal niet afgebroken, deze blijft doodleuk staan, er wordt her en der wat tegenaan geplakt, maar in nagenoeg dezelfde stijl en gebouwd volgens dezelfde principes en opvattingen als die oude zooi. Ik denk, ik zeg het je maar even.

  20. Jansen

    Dan nog iets. Een aantal modernisten vindt het prima dat de van Seipestein op 1 geveltje na, afgebroken wordt. Terwijl de gevels die er nog staan of al afgebroken zijn in dezelfde stijl zijn gebouwd als 1 van de leukste straten van Utrecht, de Reigerstraat en er zijn er nog veel meer in deze stijl. De hele wijk Wittevrouwen is er in opgetrokken. Welliswaar zijn deze panden vaak wel gerenoveerd of in al die jaren gewoonweg onderhouden, toch vind ik het vreemd dat deze panden wel mogen wijken voor de zogenaamde vooruitgang, het creeren van tochgaten en kleine hele dure appertementen; terwijl het in bovengenoemde voorbeelden, waar een aantal van deze roepers zelf wonen, nooit van de grond zou komen. Bizar zelfs.

  21. Hans

    Die rondvaartboot op de artist impression van het westplein mag in elk geval niet het Merwedekanaal op. Daar gaan strenge regels gelden.

  22. peter v

    Inderdaad, de files zullen tijdens Beurzen en in de weekenden de bezoekers en Utrechters wederom tot grote ergernissen gaan groeien. Hoe verzin je het….van het drukste punt in het centrum ( Westplein) een 1 baans autoluwe weg maken. In de toekomst voorzie ik genoeg lege maar vooral dure parkeergarages want 4.50 per 50 minuten is te gek voor woorden.

    Waar blijft de politiek in Den Haag? Miljarden gepompt in het City project, alleen de bezoekers wordt het haast onmogelijk gemaakt de stad te bereiken…..een historische fout!

    De kritiek op HC deel ik niet, publiekstrekker numero uno, zeker in winterse weersomstandigheden, daar profiteert iedereen van.

    Kan niet wachten tot Groen Links uit het College is en er weer echt rekening wordt gehouden met heden, toekomst en auto!

  23. GeeWee

    Doen we met z’n allen nog een stille tocht op de Sijp voordat ze gaan slopen? Wat een historische vergissing.

  24. jos stelling

    Basaal gezien is men niet geïnteresseerd in mensen en cultuur (geschiedenis). Gedreven door geld-handel krijgen we een inwisselbare stad. Laten we ons maar hard maken voor wat er van Utrecht over is en overal zoveel lof en waardering krijgt vanwege de menselijke maat, de intimiteit en de geschiedenis. De geschiedenis maakt tot wat je bent…,zelfs een stad.

  25. Marco Knol

    Projectontwikkelaars die op renders de schaduw uit het Noorden laten komen zouden gekielhaald moeten worden onder de nieuwe stadskamer door. En daarna uiteraard uitgesloten worden van enige participatie whatsoever in Utrecht.

  26. BdV

    Wat Jan Scherjon zegt dacht ik ook. Hoe makkelijk is het om de leegstand van de V&D op te vullen met nog wat extra winkeloppervlakte? Waar halen we de klanten vandaan? Wie wil de huur betalen? De Gemeente? Kleppière zelf? Too big to fail?

    En wat je niet schoonhoudt wordt vuil, dus dat kost geld. Iets waar tegenwoordig best wel eens zichtbaar op wordt bezuinigd. Hoe mooi die plaatjes ook zijn.

  27. Don

    Ik zie een heleboel redenen om nooit meer de binnenstad in te gaan. Als je alle artist impression shit wegdenkt hoe je een filmdecor over voor de meest sinistere ghost town films die je maar kunt bedenken. Ga binnenkort wel gezellig winkelen in Lelystad of Almere.

  28. Dirk v H

    Bovenstaande reacties zeggen veel:
    – 1 – Kom ik met mijn auto het bestaande centrum – lees de daar liggende nieuwe parkeergarages – nog wel in?
    – 2 – het verlies van de Sijpesteinkade – lees historische panden met invidueel karakter – is een groot verlies
    – 3 – niet iedereen wordt nog warm van het nieuwe Hoog Catherijne.

    In reactie hierop:
    Ad 1. Ik denk dat er ruimte moet zijn voor een terugvaloptie en meen te weten dat de gemeente daar rekening mee zal houden.
    Ad 2. Lijkt, nee is helaas onafwendbaar. Slechts een monument blijft bestaan, wordt entree voor de woontoren die de Hoge Dame gaat heten. Maar zou het werkelijk waar niet verstandiger zijn om plaatsvervangende nieuwbouw niet een meer Utechtser, en een meer bij de binnenstad of oude verloren gegane stationsbuurt passende schaal en uitstraling mee te geven? In elk geval op straatniveau? En waar iets groter wordt uitgepakt zou best gewerkt mogen worden aan iets dat ook móóói is? Ik zie bijv. weinig smoel in de kop van het Noordgebouw met daarin ofblak ernaast straks de grootte fietsenstalling….
    Ik begrijp werkelijk waar niet waarom het elders vaak wel veel beter lukt.
    Ad 3. Eerlijk is eelijk, ook ik wordt nog niet warm van wat ik afgelopen zaterdag (tijdens StadsLab-on-tour-wandeling) van het Hoogh Catherijnegebouw zag aan het Vredenburgh. Het reeds opgeleverde woongebouw en naast gelegen Tivoli Vredenburg vind ik ook niet helemaal hèt. Van respectievelijk eentonig en te lang repeterend tot te hoog en nogal gezocht qua architectuur. Ik mis de aandacht voor detail, het ambacht, het vriendelijke. Het blijft wat mij betreft hangen op een 7-tje respectievelijk 6,5 (en het is nog afwachten of het nieuwe gebouw van HC aan Vredenburgh die 6,5 gaat halen). Niettemin is het beter dan Smakkelaarsveld waar de sfeer deprimerend is. Je zult er masr elke dag doorheen moeten. En dat zijn heeel veel Utrechters.
    Enig lichtpuntje is verwacht ik de 15m hoge glazen Stadskamer boven de in ere te herstellen Catherijnesingel en naast gelegen smalle, soort uitgerekt eivormigmig en straks kleurrijke hotel dat staat tussen het water en auto/fiets weg. Staat niet op de foto maar wel op cu2030.

    Over het tweede plaatje bij dit artikel, Hoog catharijne vanaf Smakkelaarsveld voorzien van uitbouw van de plint op straat, en met groen [park?]dak lees ik eigenlijk geen reactie. Behalve dan dat hier een soort straatje(s) gaat ontstaan. Vooralsnog likt dit een eerste poging om de dichte wand onder de Media Markt naar voetganger te keren, te voorzien van vermoedelijk winkels of andere voorzieningen. Vraag wordt of hier alleen ingezet wordt op functioneel, doelmatig en snel of dat het hier, langs de dikke fiets-, OV- en voetgangerverkeersstromen, ook lukt om iets vriendelijks te creëren, dat mogelijk ook van waarde is voor het straks weer (groene) Smakelaarsveld.

    Aan de westkant verdiend een juiste prettige schaal, fraaie architectuur naast een goed stedenbouwkundig en landschappelijk(!) plan net zo zeer de Aandacht.
    Moderne Werfkelders zouden een verrijking kunnen zijn, zoals eerder al eens geopperd voor Smakkelaarsveld (bij reacties cu2030). Ze zouden ook daar wellicht kunnen. En zorgen dan tenminste ook voor iets echt Utrechts!

    Daarnaast moet meer algemeen naar groen en groenstructuur worden gekeken. Over de afwezigheid ervan lees ik hier nog geen opmerkingen. Goed het is het Nieuwe Centrum, maar dat betekent toch niet dat er geen prettige plekken voor lunchwandekaars, bezoekers, toeristen om niet te vergeten Utrechters mogen zijn? Het mag in dit verband nog best wat groener (burodirk.wordress.com/nieuws). Vergelijk de oostkant van de binnenstad met haar.goed gebruikte groenstructuur langs het water.

    Stad Utrecht, college en raad, projectontwikkelaars, investeerders en beleggers, vergeet even het (kortzichtige) denken in euro’s, metrages, bouwvolumes als vetrekpunt voor de ontwikkeling van het Nieuwe Centrum. Denk in plaats daarvan eens in Ruimtelijke Kwaliteit (zoek de matrix uit 2001 op waarin dit begrip is geconcretiseerd). En spreek met gebruikersgroepen over wat nu echt ‘nastrevenswaardig’ is. En denk daarbij ook aan een van de grootste opgave van deze tijd, de Klimaatopgave.

    Na het Stadsgesprek Nieuw Centrum heb ik er geloof in dat de hier en daar geuite geluiden serieuze aandacht krijgen bij de verdere ontwikkeling van het Nieuwe Centrum.
    Op 13 oktober wordt in een ‘Dialoog met de stad’ door Architectuurcentrum Aorta een vervolgstap gezet (zie ook het kersverse verslag http://www.aorta.nu/thermometer/in-gesprek-over-het-nieuwe-centrum/ ). Voor wie mee wil praten meld je aan.
    Daarna worden de eerste nieuwe conclusies getrokken voor de nieuwe structuurvisie 2e fase Stationsgebied. Kortom, over hoe nu verder met het Nieuwe Centrum.

  29. paul

    Eindelijk worden de zaken voort varend aangepakt, en gaat het foeilelijke ” westplein” verdwijnen wat gebaseerd was een visie dat je met de auto zo snel mogelijk tot de drempel moet kunnen komen. Zelfs in sommige amerikaanse steden is de auto ook al niet meer heilig, en zoekt men ook naar alternatieven zodat de openbare ruimte ook echt leef ruimte wordt.
    De plannen zoals hier aangegeven herstellen de binding van west wijken met het centrum. Lombok zal steeds meer als centrum gaan aanvoelen met een weer eigen specifiek karakter. Naast het Jaarbeurs kwartier met een meer Business uitstraling versterking ontstaat zo in Utrecht Centrum een enorme diversiteit van omgevingen. Van klassiek ( Domkwartier, Grachten) tot Business centre, en Multicultureel centrum. Dit maakt het verblijf in de stad nog meer boeiend, lijkt mij.

  30. Edwin

    Die ene niet eens zo bijzondere gevel laten staan en daar een groot gebouw omheen bouwen…. daar zou je een boek over kunnen schrijven. En misschien later verfilmen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).